Vijenac 505

Kazalište

59. SPLITSKO LJETO, SPLIT, 14. SRPNJA–14. KOLOVOZA

Ljeto na Peristilu

Mirjana Maroević

Ovogodišnje 59. splitsko ljeto, središnja ljetna kulturna manifestacija, koja se održava od 14. srpnja do 14. kolovoza, imat će pet premijera: dvije operne, dvije dramske i jednu baletnu, zahvaljujući osobnom angažmanu intendanta splitskoga HNK-a i ravnatelja Splitskoga ljeta, Tončija Bilića. On je uspio, unatoč krizi i nedostatku novca, za realizaciju ovogodišnjega programa ljetnog kazališnog festivala osigurati 5.980.000 kuna, znatno više nego prethodnih godina, kada je Splitsko ljeto uz manje novca imalo samo tri premijere. Najvećim dijelom taj će iznos podmiriti Ministarstvo kulture te županija i grad, ali i sponzori. Namjera je intendanta da Splitsko ljeto reafirmira istinske vrijednosti i ponovno postane kulturna okosnica grada.

Festival se ove godine, unatoč već tradicionalnome negodovanju dijela turističko- ugostiteljskih djelatnika, još više vezuje uz antički Peristil, na njemu će se održavati više programa nego prošlih godina, uz zabranu scenografskoga zadiranja u tu, tek obnovljenu, osjetljivu kamenu strukturu. Osim na Peristilu, 38 različitih programa festivala održavat će se na petnaest drugih ambijentalnih pozornica i prostora.

Svečano otvaranje počinje opernom premijerom splitskoga skladatelja Franza von Suppéa Povratak mornara u izvedbi Opere splitskoga Hrvatskog narodnog kazališta, pod ravnanjem maestra Lorisa Voltolinija, a u režiji i scenografiji Lea Katunarića. Suppé, dirigent i jedan od vodećih skladatelja bečke operete druge polovice 19. stoljeća, cijeli je život ostao vezan uz Dalmaciju, o čemu svjedoči upravo opera Povratak mornara, praizvedena u Hamburgu 1885, zatim izgubljena tijekom Drugoga svjetskog rata te tek nedavno pronađena.

slika Plakat 59. splitskog ljeta

Druga operna premijera je Wagnerov Ukleti Holandez, u režiji Branka Brezovca, i ona se u Splitu očekuje s neskrivenim zanimanjem, jer nikada nije bila postavljana na Splitskome ljetu, a i u splitskom kazalištu igrana je prije pola stoljeća. Na Peristilu će biti i dvije izvedbe Splićanima posebno drage prošlogodišnje premijere Verdijeve opere Nabucco. U znaku Verdija je i baletna premijera Verdi, 26. srpnja u koreografiji Dinka Bogdanića i pod ravnanjem maestra Harija Zlodre te u izvedbi splitskoga baletnoga ansambla. Baletni program osvježen je i Tjednom baleta na Sustipanu od 7. do 11. kolovoza, tijekom kojega će ansambl izvesti pet naslova iz svoga repertoara.

Ravnatelj drame Jasen Boko u dramskom se programu odlučio za dvije premijere – klasičnu i suvremenu – tematski vezane uz krizu obitelji i društva. Na bedemu Cornaro i u atriju Galerije umjetnina bit će, početkom kolovoza, uprizoren Timon Atenjanin Williama Shakespearea u režiji Georgija Para. Jedno je to od najtežih Shakespeareovih djela, kojega je bolna aktualnost, prema mišljenju redatelja, gotovo na granici „neukusa“. Splitskoj redateljici Nenni Delmestre, poznatoj po uspješnu postavljanju suvremenih svjetskih dramatičara, povjerena je režija suvremenoga francuskog dramatičara i redatelja Joëla Pommerata To dijete u prostoru Vile Dalmacije. Predstava je sastavljena od niza kratkih, šokantnih prizora vezanih uz redateljičino žarište zanimanja – odnos roditelja i djece. Bez moralne osude u toj se drami za šest glumaca „preispituju društvene norme jednoga neostvarivoga modela obiteljske sreće“.

Nova kazališna uprava na čelu s intendantom Tončijem Bilićem, koja splitsku nacionalnu kazališnu kuću vodi od kraja prosinca prošle godine, preuzela je dio programa bivše uprave, pa će tek na Splitskom ljetu pokazati autonomne repertoarne odrednice. Iako svi tvrde kako se bave isključivo realizacijom festivalskoga programa, ipak se ne može zanijekati činjenica da se sve odvija u sjeni nedavne ostavke ravnatelja Drame splitskoga kazališta Jasena Boka, nakon svega šest mjeseci obnašanja te dužnosti. Potvrdio je da službeno na tome mjestu ostaje do 1. listopada, a nakon toga bit će dramaturg kazališta. Odluku je opravdao „osobnim razlozima“ bez želje da stvara nove afere koje kazalištu, nakon „kaotičnoga“ razdoblja Mucalove „vršiteljske“ intendanture, nisu nimalo potrebne. Kazališni krugovi bruje da je riječ o nesuglasicama oko programskih i kadrovskih odluka maestra Bilića, kojem se spočitava se da je privatizirao svoju funkciju, da će sam ravnati Ukletim Holandezom, za kojeg je angažirao i Simfonijski orkestar HRT-a, na račun orkestra splitskoga HNK-a, što je Bilić opravdao time da je splitski orkestar malobrojan i prezaposlen na Splitskom ljetu.

Intendant i njegovi suradnici pak smatraju da gust i raznolik program 59. splitskog ljeta najavljuje renesansu ne samo te ljetne priredbe nego i rada splitskoga kazališta te početak vraćanja visokih standarda koji je taj teatar nekada imao.

Vijenac 505

505 - 11. srpnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak