Vijenac 504

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Centar Gorki

kao pozitivan primjer

Moskva Idioti, nova premijera Centra Gorki, potvrdila je ono o čemu se već neko vrijeme u Moskvi govori: novo kazalište utemeljeno na ostacima nekadašnjeg Kazališta Gogolj pretvorilo se u najzanimljiviju rusku scenu. U furioznom tempu od otvaranja u veljači Gorki je izbacio seriju premijera koje su izazvale kritičarske ovacije i ukazale na novi kazališni model za kojim organizacijski zastarjela ruska kazališta vape. Idioti su drugi dio trilogije temeljene na klasičnim europskim filmovima. Nakon Viscontijeva Roka i njegove braće (naslov kazališne verzije je Braća), premijerno su prošlog tjedna izvedeni Idioti (po istoimenom filmu Larsa von Triera), a ovih dana izlazi i Strah nastao po Fassbinderovu filmu Strah jede dušu. Idioti u adaptaciji Valerija Pečeikina i režiji Kirila Serebrenikova, kaže kritika, „pomiču umjetničku formu nekoliko koraka ispred svih“. Riječ je o hrabrom, novom načinu glume, pisanja i režije koji nalazi pravi odnos između tradicionalnoga psihološkog teatra i dokumentarnog, naturalističkog stila. Filmska pravila Dogme 95 na začudan su način prenesena u kazališnu formu, a predstava je istovremeno i kritika suvremenoga ruskog društva. Manji dio publike, zapaženo je, napustio je premijeru, oni preostali pozdravili su je glasnim ovacijama. Ovo je hrabri politički komentar i predstava koja oduzima dah, zaključio je kritičar.


Tko je napisao

Brechtove drame?

New York – Kad je prije dvadesetak godina John Fuegi objavio biografiju slavnoga njemačkog pisca, naslovljenu Brecht&Co, knjiga je izazvala brojne reakcije i široku raspravu. Autor u njoj tvrdi kako je Brecht često varao svoje suradnike i ljubavnice objavljujući njihove radove – kao svoje. Posebnu kontroverzu izazvala je tvrdnja kako je poznati lijevi pisac pozirao kao proleter, dok je istovremeno imao više tajnih računa i pravo bogatstvo na njima. Rekvijem za Crnu Mariju naslov je predstave nadahnute tom biografijom praizvedene unjujorškom projektu Incubator Arts u adaptaciji Sare Farrington i režiji Shannon Sindelar. Predstava se manje bavi tajnim računima i Brechtovim bogatstvom, a mnogo više tvrdnjom da je iskorištavao svoje ljubavnice koje su zapravo napisale neke od njegovih drama. Brecht je ovdje fatalan muškarac (igra ga Caleb Hammond), bez osobitog šarma, ali samo s jednim darom: sposobnošću zavođenja, podjednako muškaraca i žena. Pisana s ponešto feminističke pozicije predstava ipak otvara brojna pitanja i izazvala je velik interes.


Ljeto na Ohridu

Ohrid – Ohridsko ljeto, 52. po redu, koje traje od 12. srpnja do 20. kolovoza, i ove godine ima bogat dramski program. Festival otvaraju Romeo i Julija u režiji Dejana Projkovskog, koji je prije nekoliko tjedana vrlo uspješno režirao Karamazove u dubrovačkom Teatru Marina Držića.


slika


U programu je još jedan Shakespeare, Henrik VI u režiji gosta iz Amerike Johna Blondella i produkciji Narodnog teatra iz Bitole. Sofoklova Antigona stiže iz turskoga nacionalnog kazaišta iz Carigrada u režiji Kenana Isika, dok se Dino Mustafić predstavlja kao redatelj Prosjačke opere Albanskoga kazališta iz Skopja. Arhelaos ili Euripid se vraća na Balkan praizvedba je drame Jordana Plevneša u režiji Vlade Cvetanovskog i produkciji Dramskoga teatra iz Skopja. Program uključuje i gostujuće predstave iz Bugarske, Engleske i Švedske.


Predstava za

110.000 gledatelja

London – Najzanimljivija kazališna priča prošloga tjedna na Otoku nije se zapravo dogodila na sceni, nego u kinima. Naime, živi prijenos kazališne predstave u kinima Velike Britanije koje povremeno organizira National Theatre iznenadio je i producente, ali i sve koji prate scenski život. Čak 110.000 ljudi u kinima Britanije i Amerike pratilo je prijenos predstave Audience iz kazališta Gielgud u Londonu, s Helen Mirren u glavnoj ulozi. Mirrenova je igrala i u prvom živom prijenosu iz National Theatrea prije četiri godine, kad je prenošena Fedra, i otada broj gledatelja prijenosa u kinima stalno raste, a broj kina u kojima se predstave prenose danas je čak 700 kina u 25 zemalja. Zanimljivo je da drama Petera Morgana (scenarista poznatog filma Kraljica) nije dobila posebno pohvalne kritike kad je premijerno izvedena u ožujku ove godine, s iznimkom pohvala za glumu Mirrenovoj. Audience je i prvi projekt živog prijenosa National Theatrea koji je prenosio predstavu s West Enda, dakle komercijalnoga kazališta.

Vijenac 504

504 - 27. lipnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak