Vijenac 504

Glazba

Ljetni festivali: Riječke ljetne noći 2013, Festival Kvarner, Festival Opatija

Glazbeni život Kvarnera

Gloria Fabijanić Jelović

Raznolika događanja na području Rijeke i Opatije u dva ljetna mjeseca oduševit će sve one koji vole večeri uz glazbu, a široka ponuda zadovoljit će različite ukuse


Ljetni mjeseci tradicionalno donose mnoštvo događaja u kulturi, a posebno su zanimljiva glazbena događanja pod tamnim zvjezdanim krovom. I Rijeka s okolicom pretvara se u grad romantičnih pozornica koje ponekad otkrivaju i neke nove prostore koje do trenutka izvedbe nekoga projekta ili koncerta nismo zapažali.


slika Katarina Livljanić u uglazbljenoj verziji Judite


Ovoga se ljeta obilježava 10. godina od rođenja festivala Riječke ljetne noći, a njezine će zvijezde zasjati točno u vrijeme pridruživanja Hrvatske Europskoj Uniji. Svečanost otvaranja obilježit će izvedba Beethovenove Ode radosti, europske himne posebno priređene za tu prigodu, u ponoć, odnosno u prvim minutama 1. srpnja na Gatu Karoline Riječke. A tom će vrhuncu večeri, popraćenom vatrometom, prethoditi program otvaranja Festivala, kada će povorka krenuti od riječke kazališne zgrade preko Korza do Gata, gdje će se izvesti spektakularna Carmina Burana u režiji i koreografiji Huga Viere i pod dirigentskom palicom maestra Igora Vlajnića, baletna predstava na antologijsku glazbu Carla Orffa koja sa zamalo 150 izvođača, članova baleta, zbora i orkestra opere HNK Ivana pl. Zajca donosi neobično sugestivne, snažne prizore koji se trajno utiskuju u sjećanje. Ove se godine posegnulo u vlastite kazališne resurse, pokušavajući sa što manje novca Riječanima i svim zainteresiranim gostima i prolaznicima kroz Rijeku darovati još jednom, ove godine jubilarno, najljepši ljetni festival. Jer Riječke ljetne noći žele na svoj deseti rođendan postati i ostati zvijezde riječkog i europskog neba.

Tako će se na ovogodišnjem programu naći neke od ponajboljih dosadašnjih predstava, poput dramskih predstava Lukrecija o’bimo rekli požeruh, Baba Jaga je snijela jaje i Gostioničarka Mirandolina, ali i iznimno i nagrađivano ambijentalno uprizorenje opere Cavalleria rusticana. Novi projekti ovoljetnoga Festivala praizvedba je autorskoga projekta Karine Holle Kafka projekt, ansambla Talijanske drame, koji će prirediti i večer posvećenu tangu El dia que me quieras. Na Festivalu će petnaestogodišnji rad obilježiti i riječko Tranzicijsko fikcijsko kazalište TRAFIK trima predstavama, a Gradsko kazalište lutaka Rijeka izvest će fantastični mjuzikl Pepeljuga u srcu stare gradske jezgre.

Glazbeni dio programa sastavljen je od niza atraktivnih koncerata nastupima vrhunskih umjetnika: koncert Zagrebačkih solista, recital violista Francesca Squarcie i pijanistice Nine Kovačić, zanimljiv glazbeni izričaj violinista Gorana Končara s Darko Jurković Quartetom, koncert Zagrebačkog ansambla flauta, kao i klavirski koncert ljetne akademije Dino Ciani. Za ljubitelje opernih arija, sopranistica Vedrana Šimić će uz pijanističku pratnju Filipa Faka izvesti Puccinijeve pjesme, a na programu je i tradicionalni koncert zbora Riječke opere, kao i koncert Riječke filharmonije u spoju s riječkim rokerima kao posve neobičan i nov glazbeni doživljaj. Festival završava 25. srpnja plesnom predstavom riječkog baleta Shut up and dance.


Mediteranske boje, mirisi i zvukovi


Opatija je već u zamahu ljetnih izvedbi na pozornicama uz more, pa je tako svjetski poznati francuski ansambl za baroknu glazbu L›Arpeggiata, pod vodstvom Christine Pluhar, austrijske barokne harfistice, 20. lipnja u opatijskoj Kristalnoj dvorani otvorio ovogodišnji program Festivala Kvarner. U toploj ljetnoj večeri , pred publikom željnom dobre glazbe, našli su se vrsni mladi glazbenici s baroknim instrumentima i s dvojcem vrsnih pjevača nevjerojatne muzikalnosti, čiste dikcije i zanosne interpretacije. U gotovo puna dva sata bez stanke izveli su naslove s njihova novog nosača zvuka naziva Mediterraneo, a publika je s njima putovala u glazbenoj priči koja je povezala obalu južne Italije i Grčke, spojivši ih morem i glazbenim rukopisom. U nostalgičnom i sanjarskom tonu slušali smo uspavanke, serenade za zaljubljene i tužaljke, ali i brze temperamentne mediteranske ritmove života. Jednako snažan dojam na publiku ostavljali su instrumentalni dijelovi, kao i kombinacija s pjevanjem. U svakom izvedenom djelu osjećala se posvemašnja predanost užitku muziciranja, uz poneku džezersku improvizaciju koja je koketirala s povijesnim baroknim izričajem, pa su glazbenici besprijekornim izvedbama pomicali glazbene stilove, što je davalo poseban pečat cijelom glazbenom ugođaju. Bila je to večer mediteranskih boja, mirisa i zvukova iz nekih prošlih vremena pretopljenih u sadašnjost i publika je oduševljeno, dugim pljeskom i povicima bravo nagradila izvrsni francuski ansambl.


slika Kvartet Testore nastupio je na Festivalu Kvarner


Trg Lokvina u slikovitom Kastvu ugostio je Testore Quartet. Nadahnuti poviješću i glazbenom tradicijom Salzburga, četvero iznimnih mladih glazbenika, polaznika salzburškog Universität Mozarteum, čine kvartet koji je pokazao veliko znanje ovladavanja umjetnošću komornoga muziciranja te istraživanja velikoga raspona repertoara od Mozarta do glazbe 20. stoljeća, a na programu su bila djela Weberna, Haydna i Sibeliusa. Testore Quartet jedinstvena je kombinacija fantastičnih glazbenika iz različitih zemalja i kultura, što obogaćuje međusobnu interakciju i dinamiku muziciranja.

Kristalna dvorana u Opatiji 25. lipnja ugostila je Katarinu Livljanić, pjevačicu i muzikologinju, jednu od vodećih međunarodnih specijalista za izvedbu srednjovjekovne glazbe i njezin vokalni sastav Dialogos. Publika je sa zanimanjem pratila njezinu uglazbljenu kazališnu izvedbu Judite, koja se temelji na remek-djelu Marka Marulića, hrvatskoga pjesnika iz 16. stoljeća, a premijerno je izvedena 2006. na Ambronay Festivalu u Francuskoj s velikim uspjehom. Sljedeći dan u istom je prostoru izvedena Glagolica 2013, jedinstveni multimedijalni glazbeni projekt kojim je predstavljeno iznimno kulturno nasljeđe jugoistočne Europe: staroslavenski crkveni jezik sa zadivljujućim pismom glagoljice. Taj je spektakl posebno kreiran kao 3D-vizualizacija glazbe i formacijski let quadcoptera, kreiran u suradnji s Ars Electronicom. U izvedbi sudjeluju orkestar Purpur, Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, Martina Zadro – sopran, Jelena Kordić – alt, Tomislav Mužek – tenor i Luciano Batinić – bas, pod dirigentskim vodstvom maestra Ivana Repušića. Projekt će se 27. lipnja predstaviti u Ljubljani na Kongresnom trgu, a 30. lipnja u Zagrebu na Trgu bana Jelačića, kao uvod u pridruživanje Hrvatske Uniji. Posljednja ljetna izvedba ovoga projekta bit će 2. srpnja u Beogradu, čime i završava prvi dio programa Festivala Kvarner iz Opatije.


Mjuzikli i kazalište

Opatija nudi i program Festivala Opatija, u sklopu kojega je već krenuo i Festival mjuzikla. Ove godine publika će imati priliku uživati u pet vrsnih izvedaba, a prvi je mjuzikl odigran 14. lipnja, popularna Crna kuća, mjuzikl u boji autora Ladislava Prežigala u izvedbi B Glad produkcije, koja je oduševila opatijsku publiku. Gotovo puna tri sata s jednom stankom, zanimljivi i duhoviti dijalozi koji pričaju hrvatsku povijesnu priču na suvremen i pristupačan način, svrsishodna i vesela scenografija upotpunjena izvrsnim dizajnom svjetla koji opravdava naziv mjuzikl u boji, koreografski do savršenstva dotjerana predstava, a glazba je plijenila raspjevanim i pamtljivim songovima. Autor glazbe Darko Hajsek znao je kako rasplesati sva osjetila izvođača i publike uz sjajnu redateljsku i koreografsku potporu Igora Barberića. U tom mjuziklu posebne pohvale idu mladom pjevaču Damiru Kedži, kojemu je uloga negativca, biskupa Hudija, bila i debitantska glumačka uloga na daskama koje život znače.

Mjuzikl Pepeljuga Gradskog kazališta lutaka Rijeka začarao je mladu publiku pod vedrim opatijskim nebom 21. lipnja, a tekst je prema bajci braće Grimm napisala Magdalena Lupi Alvir. Sat čiste sreće za velike i male, sat vremena u ritmu sambe, tanga i popa, uz step i uigranu koreografiju nasmijanih glumaca-lutkara koji su pokazali sebe i svoje talente na osvijetljenoj pozornici bez lutaka. Tekst koji prati bajku, minimaliziran, suvremen, kristalno jasan i životan, zanimljivi kostimi u skladu s pričom današnjice. Izražajno karikirane Pepeljugine sestre, Božena Delaš i Dina Đuka, sjajno komičan Alex Đaković u ulozi Maćehe, rasplesani i raspjevani otac i majka i kralj i kraljica, Zlatko Vicić i Karin Frolich, Vedran Komerički kao moderni mladi princ i Pepeljuga, nenadmašna u plesu, glumi i pjevanju, jednostavna i istovremeno snažno bogata u svakom svom izrazu, emocijama ispunjena Elena Brumini, izazvali su oduševljenje i velike i male publike. A redateljica i koreografkinja Mojca Horvat pokazala se još jednom kao vrsna poznavateljica mjuzikla s mnogim zanimljivim scenskim rješenjima, pa se može reći da je ovo bio pravi mali bombon prepun nezaboravnih aroma.

Slijedi Jalta Jalta 30. lipnja, a bit će svečano izvedena u povodu punopravnoga članstva Hrvatske u Europskoj Uniji uz prigodan vatromet točno u ponoć. Posljednja dva mjuzikla stižu iz Srbije; 12. srpnja bit će izvedena Glavo luda Nikole Bulatovića, u izvedbi Pozorišta na Terazijama iz Beograda, kao i Chicago, Freda Ebba, Boba Fossea i Johna Kanadera, 26. srpnja, u izvedbi istog kazališta. Osim mjuzikla, ovogodišnji je Festival obogaćen i za radionicu Veliki mjuzikl za male umjetnike, koju vodi mladi tim iz Opatije predvođen Mateom Majerle i predavačem Vladimirom Grajićem.

Sva događanja na području Rijeke i Opatije u dva ljetna mjeseca dodatno će obogatiti sve one koji vole večeri uz glazbene izvedbe, a raznolikost programa vjerojatno će zadovoljiti ukus publike koja posjećuje ovakve manifestacije.

Vijenac 504

504 - 27. lipnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak