Vijenac 502

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Uvijek prava dama

Mladen Mazur

Najveći broj ljubitelja glazbe pjevačicu Radojku Šverko zna kao interpretkinju popularne i vrijedne zabavne glazbe. No unatrag nekoga vremena njezin pristup izboru pjesama pa i načinu interpretacije očigledno sazrijeva. Dokazuje to izvrsnim recentnijim izvedbama pretencioznijeg repertoara, na granici kvalitetne komercijalne vokalne glazbe i easy listening jazza. Pokazao je to još i njezin koncert skladbi Georgea Gershwina u vrlo dobrim aranžmanima Silvija Glojnarića prije nekoliko godina u dvorani zagrebačkog HGZ-a. Bila je to demonstracija visoke razine interpretacije američke popularne glazbe. Najpoznatiji američki autori pisali su popularne skladbe ponajprije za film i mjuzikle na način koji je po obliku i harmonijski gotovo potpuno odgovarao i jazz-interpretacijama. Stoga ne čudi da su baš brojne skladbe autora poput Gershwina, Portera, Arlena, Rodgersa, Van Heussena, Kerna, McHugha i drugih bile u velikoj mjeri popularizirane baš od brojnih istaknutih jazz-glazbenika te tako postale pravi jazz-evergreeni, jazz-standardi.


slika Radojka Šverko s Big bandom HRT-a / Snimio Davor Hrvoj


Radojka Šverko, vokalistica velika raspona i snažna izražajna glasa, demonstrira nemalu nadarenost i za takav tip interpretacije, približavajući se profilu nekih u toj sferi međunarodno poznatih i popularnih vokalistica američke i svjetske glazbene scene.

Za bolje poznavatelje tog fenomena najprije će biti vrlo zanimljiv njezin disk s naslovom Radoyka, ostvaren u Stockholmu 2006, koji već nazire i diskografske programske odmake od uobičajenih zabavnih melodija. Unatoč tomu što na njemu nalazimo tek neke izvedbe skladbi Stevieja Wondera i Simonovu Bridge Over Troubled Water, na tu ploču vrijedi, ponajprije zbog glasovnih kvaliteta Radojke Šverko, obratiti pozornost. A još se više valja usredotočiti na njezino najnovije luksuzno CD- i DVD-izdanje Still Standing. Tu je ona programski znatno izraženija, određenija te bliža fenomenu jazz-balada, interpretacije kojih joj jako dobro leže. Ostvareno je i snimljeno uživo s Jazz orkestrom Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem Saše Nestorovića i korpusom gudača, kao Revijskim orkestrom HRT-a. Gost je toga projekta i Radojkin stalni pratilac, riječki pijanist i profesor glasovira na tamošnjem odjelu zagrebačke Muzičke akademije Vladimir Babin, čije je zanimanje za jazz već prije iskazano na njegova dva CD-a. Najzanimljivije su interpretacije poznatih balada američkih autora, izvedbe kojih na najbolji način ilustriraju trenutačne afinitete i način izvođenja te pjevačke mogućnosti Radojke Šverko. Gotovo svaka od izvedbi predstavlja i pojedine u jazzu već afirmirane instrumentalne soliste, pa su svoj improvizacijski prilog tom vrijednom diskografskom ostvarenju Radojke Šverko dali trubač i krilničar Davor Križić, gitarist Elvis Penava, sopran i tenor-saksofonist Željko Kovačević, pijanist Julije Njikoš te aranžeri Zlatko Dvoržak, Ivo Popeskić, Ladislav Fidri, pokojni Radan Bosner, Silvije Glojnarić, Alan Bjelinski i Igor Savin. Tu su klasične balade kao That’s All, I Do It For You, People, Send In The Clowns, prepoznatljive i slušljive Gershwinove melodije The Man I Love, My Man Is Gone te najpoznatija Summertime. Najuspješnija je iz tog izbora interpretacija poznate Wilson-Prestonove balade u aranžmanu Igora Savina, You Are So Beautiful, za koji je Radojka Šverko ove godine primila i nagradu Porin. U programskom sklopu uz balade su i izvedbe skladbi u nekim drukčijim tempima i aranžmanima, tako Russellova pjesma This Masquerade, u funk-maniri, te na kraju i jedan od najpoznatijih crnačkih spirituala s klavirskim uvodom i odgovarajućim i karakterističnim funky zahvatima glasovira, Swing Low Sweet Chariot. Naslov tog CD-a i DVD-a Still Standing može podsjećati na razne konotacije, Radojka Šverko može pjevati što god hoće, ali ona na pozornici ostaje uvijek prava dama.

Vijenac 502

502 - 30. svibnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak