Vijenac 502

Glazba

VINCENZO BELLINI, NORMA, DIR. FILIP PAVIŠIĆ, RED. DEJAN MILADINOVIĆ, HNK U OSIJEKU

Slike iz života druida

Davor Schopf

Bellinijeva Norma možda je najmelodiozniji izdanak svekolikoga talijanskog opernog belkanta. Sâm Richard Wagner smatrao je kako se baš od Bellinija može naučiti što je melodija i visoko je cijenio Normu. Iako je Wagnerova i Verdijeva godina, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku nije moglo odabrati bolji trenutak za prvo uprizorenje Norme na osječkoj pozornici. Ona se nadovezuje na niz naslova u zadnje dvije godine (Nabucco, Seviljski brijač, Nikola Šubić Zrinjski), kojima se želi učvrstiti standardni repertoar Osječke opere, i osigurati njegovo dulje trajanje na sceni. Takva se djela, i nakon određene stanke, s osvježenim solistima, mogu uvijek izvoditi i iznova privući pozornost publike.


slika Gabriella Morigi kao osječka Norma / Snimio Damir Rajle


Ansambl Osječke opere raspolaže jezgrom potrebnom za uspješnu realizaciju Norme. Zbor se može optimalno istaknuti zvučnim tonom i lijepo razrađenom dinamikom, od sugestivnih zapjeva druida na čelu s Orovesom, do velikih ansambl-prizora. U tome je pokazala umijeće zborovođa Ljubica Vuletić, dok je dirigent Filip Pavišić sve objedinio pod jedinstvenim lűkom zanosne melodioznosti. Orkestar je iskazao klasicističku čistoću fakture i pravu mjeru prisutnosti. Bellinijeva melodioznost nije sama sebi svrhom jer on tretiranjem melodije ostvaruje glazbenu dramu. Maestro Pavišić vodio je izvedbu uzlaznom linijom do dramatskih vrhunaca u četvrtoj slici, pružajući solistima prostor za pjevačku paradu, ali i prostor za ukusno dozirane melodramatske trenutke koje ta opera nedvojbeno sadrži.

Dio solista za Normu Osječka opera ima u vlastitom ansamblu, dio je upotpunjen domaćim snagama, a tek su za naslovnu ulogu angažirane inozemne gošće. Premijeru 24. svibnja ponijela je talijanska sopranistica Gabriella Morigi, draga osječka gošća od Nabucca i uloge Abigaille prije godinu i pol. Ona je iskusna i rutinirana pjevačica velika glasovnog potencijala. Uspješno se nosi s virtuoznim zahtjevima Norminih kabaleta i pasaža, kao i s dugim legato-linijama u duetima s Adalgisom. Sigurnim visinama ostvaruje dramatske vrhunce, a postiže i raspon piano-dinamike. Posvećena je muziciranju na sceni te daje sve od sebe u pjevačkom pogledu, kao i u glumačkome, u zadanim redateljskim okvirima.

Iako je Norma jedna od najeksponiranijih opernih uloga uopće, ne samo zbog pjevačkih zahtjeva koje postavlja nego i zbog trajanja same uloge koja je stalno na sceni, i tenorska uloga Pollionea vrlo je osjetljiva i zahtjevna. Prvi put ostvario ju je Miljenko Đuran. Zvučnih, ujednačenih registara, sa sigurnim visinama i s dramskim kvalitetama glasa, bio je muzikalno raspjevan i suživljen s tim, inače plošno naznačenim likom rimskoga vojskovođe, koji je uzrok Normine patnje.

Mezzosopranistica Helena Lucić Šego, s iskustvom zagrebačkih, pomaknutih izvedbi Norme otprije tri godine, donijela je ovdje klasičnu, umilnu interpretaciju Adalgise. Pokazala je, u najvećoj mjeri, glas lijepe tamne boje i ugodna tembra, iako s manirom pretjerana pokrivanja tonova i nesigurnim visinama. Milozvučan nastup ostvario je stalni osječki solist, bas Berislav Puškarić, kao glasovno raskošan Oroveso. U epizodnim ulogama pridružili su im se vrlo dobri Katalin Brunjai-Hihlik kao Clotilda i Predrag Stojić kao Flavio.

Osječka opera obnovila je suradnju sa srpskim redateljem međunarodnog ugleda Dejanom Miladinovićem, svojedobno trostrukim laureatom za opernu režiju žirija kritike na nekadašnjem Annalu komorne opere i baleta u Osijeku potkraj sedamdesetih i osamdesetih godina. Ovdje je Miladinović, i kao scenograf, maksimalno otvorio neveliku scenu osječkoga HNK-a. Kombinacijom rotirajuće pozornice, visećih stupova i projekcija na horizontu stvorio je bogatu sliku te opere s nebrojenim prizorima što su ih dočaravale slike iz prirode – sa šumama, brdima, proplancima i jezerima – kao vjeran odraz krajolika boravišta starih Kelta, zatim slike starorimskih veduta i slike nekih simboličkih elemenata. Drama između Norme, Pollionea i Adalgise (pa i Orovesa) bila je dobro postavljena i razrađena, u toj režiji vizualne dinamičnosti koja izvire iz glazbe. Maštovito i decentno.

Vrsna suradnica bila mu je osječka kostimografkinja Jasmina Pacek. Kreirala je atraktivne kostime bogate koloristike i uočljive ornamentike, s dosljedno provedenom simbolikom boja. Tako se, primjerice, prema njezinoj zamisli, crvena boja u kostimima protagonista transformira iz simbola krvi, preko simbola ljubavi, u simbol vatre koja na kraju guta naslovnu junakinju i odabranika njezina srca kao kazna zbog njihove nedopuštene ljubavi.

Pjevači okupljeni u ovoj produkciji sami po sebi i po odlikama glasova nisu izraziti belkantistički pjevači, no njihov zajednički rad i cjelokupno ostvareni glazbeni, a i scenski doseg, uvrštavaju najnoviju osječku Normu među uzorne predstave talijanskoga repertoara i služe kao standard koji svakako treba slijediti.

Vijenac 502

502 - 30. svibnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak