Beračica soli
žena u crnini na rtu otoka
neumorno je brala sol
već tjednima
mrzovoljno je dubina pod njom brborila
a u vrećici za pasom
zlovoljno je škripala skupljena sol
to su bila tek dva lica nemirna mora
ona ništa nije slutila
utisnuta u otok pokretom
bila je nalik crnom trnu
u bijelom mesu rta
i
kamen je istisne i odbaci sa sebe
a modrina proguta
za čas
kako je pala
nitko nikad nije dvojio
kako se utopila
nitko nikad nije razmišljao
sve je bilo očito
čak i logično
sol se vratila pučini
a život smrti
Vrijeme treptaja oka
U trošnoj kuhinjici sjedi starac
ja, slučajna prolaznica
što pase pogledom gdje stigne
u vremenu treptaja oka
ugledah ga kako zuri u prazninu
do svoje lijeve
nastavih svojim putem
al ništa više nisam vidjela
samo sam njega imala u očima
tu noć smo starac i ja
svaki na svom kraju otoka tugovali
on za onom izgubljenom nogom
ja zbog one osamljene
al jutrom
jutrom sam samo ja grabila dalje
bezglavo
a onda ga s prvim lastama
dvojica iznesoše na sunce
na ulicu
sraslog sa stolicom
i užasnuta skrenem nasumice
bilo gdje
bilo gdje
što dalje od sebe
Jer i ja sam vi
Kada su moje none, mame, kćeri
kada su bodulke bodulke rađale
dočekali bi ih vinogradi i more
otopljeni u mlijeku materinom
Rasle bi uspavane pričama
starijim i od riječi i od sjećanja
Dugačkim prstima praznine
utisnule bi se u krunu kamenu
zdenaca iz kojeg su hvatale vodu
Zvukom bi opipavale bilo od otoka
brojeći udarce smrti i slavlja
živeći zvon s njegovih zvonika
U venama bi im more brborilo
za vinograde ih srce vjenčalo
Prepoznajem vas sve danas
u mirisima soli i ognjišta vlažnih
kamenih kuća uz more
u zaboravljenim škrinjama s dotom
u odbačenim krunicama od rogačevih sjemenki
i u čipkama koje više nitko ne zna započeti
Znam za vas svakim svojim korakom
uzdahom sjećanjem slutnjom
svim onim što jesam i što mogu biti
jer i ja sam vi
a i grijeh je tu ljubav prešutjeti
Zvuk naših neizgovorenih riječi
Rekao si mi zatvori oči i osluhni načas
Rekao si mi ali molim te i prestani disati
Tišina u polju je bila takva da se čulo
jedino kako oblaci klize po nebu
raskošni bijeli oblaci po akvamarinu
Proizvodili su zvuk sličan otkucajima srca
sličan zvuku crijeva, sličan zvonjavi u
našim ušima za koju bi najradije da nije
i više nisam bila sigurna u poredak stvari
Što ako je svijet kutija u kutiji i mi smo u njoj
Ovo nebo je glatka ploča našeg razuma
oblaci su misli koje razmjenjujemo u pustoši
a zvuk je otpor koji stvaramo negodovanjem
Zvuk oblaka, zvuk naših neizgovorenih riječi
Gravitacija sreće
Znam za ljude koji me se sjete
samo kad sam jako sretna
Baš tada mi se jave
ne prije i nikad poslije
Samo tada me posjete, nazovu
kao da znaju
i samo tad mi pošalju poruku
napišu mejl, dosađuju
A onda me ostave da im se čudim
Jesu li misli možda moje izdajice
Je li zrak il miris moje kože
njihov tajni doušnik
ili mi srce srećom kuca šifrirano
i šalje im tajne ljubavne poruke
A možda je ipak sve jednostavno
Možda se tada samo zgusnem
dobijem ogromnu gravitaciju
i privučem sve te Mjesece nesretne
Lica u kamenu
Kad bila sam dijete i bolesna, ležala sam u krevetu
kroz prozor sam gledala u zid kuće preko puta
U kamenu je bilo mnoštvo lica, čitav grad;
vesele oči, dječja lica u igri, Pinocchiji i Švrće
profili turobnih staraca, trudnice u snu
težaci na konjima, starice i utvare jezovite
iskrivljene vilice, noge na glavama
povorke nekih čudnih životinja
A onda bi nona zvala oca i rekla
Opet joj je vela fibra
Dok bi, pokisli, čekali liječnika
gledala sam i dalje u ona lica
Svako je u kamenu imalo svoje mjesto i sva su
bila ravnopravna u svojoj jezovitoj zarobljenosti
neizbježna, otisnuta kao note u mediju što ga
svi nosimo poput odijela, druge kože, oklopa
dok grijemo ga ognjištem i trošimo življenjem
i koji je uvijek naš onoliko koliko smo i mi njegovi
Vidim ko sad sva ta lica skrivena, radosna, ljutita
sve te tragove vjetrova, odmorišta sunca, ležajeve
zvijezda palih davno, još prije rođenja pradjedova
lica zarobljena lica koja žele ući u mene i živjeti,
živjeti me
Vruća ko peć i ko ljeto na dvoru zajedno
tvrdim očevoj zabrinutoj ruci na svom čelu
kako samo na kamenom pragu kuće nema nikoga
jer on je gladak ko nebo, izlizan, bezličan
i tamo posve sigurna
Sakrit ću se u njega dok ne ozdravim!
Podne, trenutak istine
Treba zakopati, ma treba zatrti sve one riječi
koje se roje iz ranjene nježnosti
Treba ih zavući duboko da ni jedna sama po sebi
ne bude sjeme zla ni sjeme dobra
Treba ih sabiti, ugurati u prošle i buduće misli
ali nikako ih ne povesti sobom i pustiti u dan
Svaku treba triput krišom okrenuti
(najbolje to činim dok zorom stojim na pločicama, bosa)
a onda ih sebi prešutjeti, progutati ili još bolje
strahom im kosti slomiti na prvome suncu
da bez pokrića ne okrile stare snove
pa da opet ne budem princeza koja nikada
ne kaki
jer da kaki, ne bi bila princeza
ili još gore, ne bi bila voljena
Treba budno paziti na sve one posebne riječi
rođene zorom iz povrijeđene nježnosti
da se duša poslije njima ne zamrzne
jer skupo se plaćaju puti Hypnosovi
Dok šutim, vidim sve
Gle, i Bog i Sotona čuče u mojoj sjeni
i čekaju podne, trenutak istine
Tvoji sapuni prirodni
AniPrije negoli me raznese dan i zarobe mobiteli
želim ti reći da ona tri sapuna prirodna
koja si sama spravljala leže od sinoć na mom stolu
Umotani su još uvijek u šuškavi papir boje
zemlje
s plavim ukrasnim trakicama od sirka
i neka tako ostane, da bolje čuvaju mirise
ali dovoljno je bilo jutros otvoriti vrata sobe
da me okruže polja modrooke lavande
i ozari tetin vrt pun bijelih cvjetova limunovih
U sirkovim plavim trakicama sad iskre planktoni
razliježe se kućom simfonija maestrala
pjeva čistoća u čipkanim zavjesama
mirišu kadulje, koromači i ruzmarini
šušte valovi, pričaju zvona, cvrčci i zrikavci
cvatu divlje ruže otočke u zavjetrini
Gle, djevojke njima opet peru kosu u kišnici
i suše je u dvoru na tankom suncu pred cvjetnicu
težaci peru ruke, a žene grudi pred dojenje
Ključem srca prevodim mirise natrag, u ljubav
šuškavi papir boje zemlje postaje zemlja uzorana
plave trakice proljetno nebo nad tatinim vinogradima
a između njih u tvoja tri grumena stisnuta duša otoka
Apsolutna
Hodam gradom omamljena tvojom ljubavi
bez svijesti o tijelu, bez otpora i misli
Lelujam kao narančasti maslačak
u paperjastoj haljinici
I sve, baš sve potpuno pripada meni
Gospodarica sam lahora u lišću svih parkova,
uz kavu jedem one najnježnije oblake za desert
ispijam vlažne sjene u dubokim krošnjama vrba
i, misleći na tebe, plešem čitavo vrijeme
na svome pupku slasnim sjećanjem
Odrvenjela od užitka koračam bez cilja
zelenim dugokosim ulicama
Grane se naginju preko svih zidova
žele me dotaknuti po kosi
začuđene mojom neobičnom florescencijom
Apsolutna, plivam u mlakom poslijepodnevu ničega
Krećem se poput dobre vode,
poput radosna zvuka i blage svjetlosti
prema svome Suncu jer
iznutra sam zemlja, izvana mjesec škur
Žena sam blještava tek pod tvojim rukama
Sladolet
Mene, molega, jer son nosil križ
i još jato storih ženih u corno
pozvoli su posli sprovoda na sladolet
jerbo je pokojnik tako itil
Za dobru smart pofrajat ćemo
mu šparonj
od njegovih devedeset i pet godišć
Ma ca ni mene pitol kako će s pinezima
da ne ostanu za ovake fešte bez njega,
Meni uvik fali šoldi za sve
One corne žene okolo mene piju kafu
i provjaju kako će sutra parvin vaporom
poć za Split
slikat se za osmartnicu
A pri tega će poć u frizerki
jer tukaju bit sila lipe na sliku
kad ih zalipidu po mistu na vrota
Koda da je komu važno
kakove su ako su pokojne
Ma da mi je sumo bilo znat
ku je njih ovako juto privaril
da se to i meni ne dogodi,
(neka mi se pari da nikad neću ostarit)
Ližen sladolet, gušton,
slušon i sve ništo sila smišno penson
Gre mi napamet kako smo jo i pokojnik
još jedini živi ovode, u vu pašticjeriju
sumo on i jo
i sad… poj ti to razum!
* * * * * * *
More, temeljni agens života
Nakon prve pjesničke zbirke i duže stanke, u kojoj se posvetila proznom pismu Anela Borčić, spisateljica koja živi na Visu i pripada recentnom „splitskom književnom krugu“, napisala je drugu knjigu pjesama pod znakovitim nazivom Beračica soli. U odnosu na njezin pjesnički prvijenac Blaženstvo trenutka (2008) nova je zbirka zrelije, ujednačenije i zaokruženije ostvarenje.
Književnica intenzivno doživljava zavičaj i njegove ljude, nagnute nad more u neprekidnom iščitavanju znakova koje im šalje vrijeme i njegove mijene, svi ti mali i ujedno sasvim posebni trenuci života, koji se u okružju otoka osjećaju snažnije i dramatičnije. U njezinim stihovima more je temeljni agens života, po njemu autorica gradi spektar emocija i određuje mu se samim svojim življenjem na otoku, prilagođava mu se iz dana u dan ljubavlju, čuđenjem, mjestimičnom odbojnošću, čak i mržnjom kad ga doživljava kao prepreku koju je teško racionalno neutralizirati. Na taj način ona gradi odnos prema sebi i životu na Visu, koji pronosi poput karike ili plamena nastavljajući ga s ponosom od svojih predaka.
Kao i u svojim prozama, ona je ujedno pomni motritelj i osluškivač, budni čitač znakova prirode koji je određuju kao pisca, otočanku i kao ženu u naponu snage. Samim time razumljivo je da joj je bitan i odnos prema tradiciji i svojim ljudima dok pjeva o djetinjstvu i odrastanju, prepoznajući arhetipske signale i njihovu univerzalnost. Motreći svoj odnos prema svijetu u sebi i oko sebe stvaraju se napetosti, fine vibracije duše koje Anela utjelovljuje lirskim riječima, svojim pjesmama, a u tom je smislu posebno vrijedno kao veoma uspjelu kompaktnu cjelinu istaknuti ciklus Sve ca u me vridi u kojem piše na zavičajnoj cokavici s posebnim osjećajem za slikovitost, ritam i melodioznost stiha.
Jakša Fiamengo
·
Klikni za povratak