Vijenac 499

Kazalište

NINA KLEFLIN PREMA EZOPOVOJ BASNI CVRČAK I MRAV, RED. N. KLEFLIN, KAZALIŠTE TREŠNJA

Zgodno pomaknut Ezop

Igor Tretinjak

Nakon više od pola godine suše, kazalište Trešnja, valjda ponukano kišnim proljećem, odlučilo je osvježiti program novim komadom. Izbor je pao na stare dječje znance cvrčka i mrava, koji su se, potpomognuti Ninom Kleflin, publici predstavili djelomice uspješno. Sadržajem su se zanimljivo odmaknuli od Ezopova originala, no scenski su ostali unutar prosjeka (i Trešnjinih) bajkovitih i basnovitih predstava za djecu.


slika

Bajkovit spoj materijalnog i umjetničkog svijeta / Snimila Maja Kljajić


Crno-bijelu opreku zabava–rad Nina Kleflin pomaknula je prema šarenijem preispitivanju suvremene pozicije umjetnosti te (ne)mogućnosti umjetnika da osigura egzistenciju. U toj novopostavljenoj basni cvrčak Lucky nije lijenčina i zabušant kao njegov prethodnik, već svirac koji živi (za) svoju glazbu, no ne i od nje. Njegov stari kompić, mrav Maksimilijan, također je svojevrsni odmetnik koji bježi iz stroja kako bi zabubnjao uz novi Luckyjev hit. I sve je lijepo i krasno, dok je vrijeme toplo. No s hladnoćama ugode nestaje. Maksimilijan se vraća svom „stvarnom“ životu, a Lucky, ustrajan u svirci, pada pokošen snažnom zimom. No trenutak-dva prije posljednjeg uzdaha biva spašen. Slijedi oporavak u mravinjaku, a s njim i potraga za životnim i glazbenim smislom.

Dok djeca predstavu promatraju kroz prizmu raspjevanog i rasplesanog prijateljstva, pred odraslim gledateljima slojevito se otvaraju pitanja o svrsi umjetnosti i potrebi za samoostvarenjem. Potonje kroz „buntovnike u mravljoj koloni“ koji sve glasnije mrmljaju protiv robotiziranoga života.

Zanimljivo iščitanu basnu Kleflinova je postavila po znanom (i prečesto viđenu) receptu - kronoloÜki i razumljivo ispriÞana priÞa, obilje songova te pokoji dramaturÜki viÜak i nelogiÞnost (poput dugog izbivanja iz predstave Luckyjeve cure Baby). ViÜe pozornosti posvetila je glumcima, s kojima je napravila vrlo dobar posao. Predstavu pokreµu dva naslovna i scenska motora. U prvom dijelu pratimo lomove u Maksimilijanu (Jerko Marčić), koji je vrlo uvjerljivo plesao između onoga što se očekuje od njega kao mrava i glazbe koja ga privlači. Drugi dio usmjeren je na Luckyja i njegova preispitivanja na rubu života i smrti, pardon, pjesme i tišine. Njega je s mnogo energije, no s pokojim scenskim vicem nedostatka (posebice uspoređujući s njegovim ostalim ulogama) odigrao Damir Klemenić, vrlo dojmljiv u sceni smrzavanja i smrznutog sna.

Ostali glumci činili su vrlo duhovitu i razigranu pratnju. Tena Jeić Gajski svoju je mravicu Jaromilu uspješno odvela u diskretnu parodiju, a Tvrtko Jurić krajnje ispravna mravca Ljudevita u naglašenu samoparodiju. Matija Antolić bio je uvjerljivo zbunjen mrav Grgur, Marijana Mikulić luckasta i razigrana mravica Agata. Jadran Grubišić odlično se poigrao verbalnim slojem mrava Abrahama, dok je Daria Knez Rukavina bila je dojmljiva kao naizgled hladna, a zapravo raspjevana mravlja kraljica. Nera Stipičević bila je korektna kao Cvrčkica Baby, a Dragana Marković Roić razigrana i ekspresivna kao njezina majka.

Scena Miljenka Sekulića bila je funkcionalna, vizualno lijepa i lako pokretna te se vrlo brzo i efektno pretvarala iz divovske livade u mravinjak, dok su kostimi Marije Šarić Ban pobjegli u djeci nepoznate prostore i vremena hipija i amiša. Iako se dobro uklopila u poetiku predstave, glazba Matije Antolića nije u potpunosti uspjela osvojiti djecu. Za to su songovima nedostajali pamtljiviji refren i ritam. Pohvale su vrijedne izvedbe glumaca, koji su bili pjevački vrlo uvjerljivi ili pak duhoviti, poput Tene Jeić Gajski.

Zaključno, predstava Cvrčak i mrav zaplesala je između odlične sadržajne i nešto tanje redateljske ideje, no na sigurnu glazbu vrlo dobra glumačkog „benda“.

Vijenac 499

499 - 18. travnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak