Vijenac 499

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Kako London bira intendanta


London – Dok u prijedlogu našega novog Zakona o kazalištima stoji da bi se natječaj za intendanta nacionalne kuće trebao raspisati samo tri mjeseca prije završetka mandata prethodnika, u ozbiljnim se zemljama takve stvari planiraju godinama unaprijed. Nicholas Hytner, direktor britanskog National Theatrea, objavio je prije nekoliko tjedana da nema namjeru dalje se natjecati za čelno mjesto i da odlazi po isteku mandata sredinom 2015. (nakon dvanaest uspješnih godina u fotelji),


slika


a Upravno vijeće kazališta već razmišlja o novom kandidatu za to odgovorno mjesto. Njihovi su se prijedlozi suzili oko troje kandidata, no svi su oni neslužbeno izjavili kako ih to mjesto ne zanima. Za čelno mjesto najuglednijega britanskog kazališta prvi je neslužbeni kandidat Michael Grandage, koji je nakon napuštanja vodećeg mjesta u Donmar Warehouse osnovao svoje komercijalno kazaište na West Endu (što planira i Hytner). Uz njega, kao kandidati spominju se Dominic Cooke (upravo otišao iz Royal Court Housea) i Marianne Elliot, u ovom trenutku kućna redateljica Nationala zaslužna za njihov megahit Ratni konj. U igri bi se mogao pojaviti i Kenneth Branagh, jedini koji je i službeno zainteresiran za to ugledno mjesto. Svi su potencijalni kandidati iznimno uspješni kazališni ljudi i bit će zanimljivo iz perspektive neugodnoga hrvatskog iskustva biranja intedanata promatrati kako će se priča odvijati u Londonu.


Rokovnjači najbolji

u Sloveniji


Kranj – Dodjelom nagrada završen je 43. Teden slovenske drame, festival produkcija nastalih po domaćem dramskom tekstu. Zanimljivost je da stručni žiri dodjeljuje samo jednu nagradu, za najbolju predstavu, a ona je pripala koprodukciji SNG-a Nova Gorica i Prešernova gledališča iz Kranja Rokovnjači, nastaloj po tekstu Mihe Nemeca i Nejca Valentija, a u režiji Mihe Nemeca. Grumovu nagradu za najbolji novi dramski tekst (na natječaj je pristiglo 35 drama) dobio je Evald Flisar za dramu Komedija o kraju svijeta. Između 57 prijavljenih produkcija izbornica Amelia Kraigher izabrala je osam u natjecateljski program, dok ih je šest uvršteno u međunarodni dio (produkcije iz Švedske, Austrije, Japana, Tajvana, Bjelorusije i Bugarske).


Lukićeva Priča sa istočne strane


Zenica Priča sa istočne strane Darka Lukića praizvedena je u Bosanskom narodnom pozorištu u Zenici u režiji Aide Bukvić. Koprodukcija BNP-a Zenica i Sarajevskoga ratnog teatra bavi se čestom poslijeratnom temom, ljudima koji su napustili Bosnu za vrijeme rata kako bi započeli nove živote u drugoj sredini. Dvoje Sarajlija u ovoj se drami susreće u Londonu, a u nepretencioznom, ali vrlo rafiniranu dramskom tkanju, u devet varijacija susreta, Lukić na scenu izvodi likove koji su „pomalo živi, pomalo mrtvi, podosta izgubljeni“ i zapravo ne žive, nego tek „borave“ u Londonu. Oni, bježeći od rata, zapravo, bježe i od samih sebe i, gradeći između sebe nepremostive zidove nesporazuma, egzistencijalno postaju stranci. U predstavi izvedenoj na maloj sceni BNP-a Žarko Mijatović igraju Snežana Vidović i Sead Pandur.


Gavran u Indiji, Latviji

i Makedoniji


Štip/Hyderabad/Riga – Kad smo već kod izvođenja drama hrvatskih pisaca u inozemstvu, onda svakako treba spomenuti da je i naš najizvođeniji autor na inozemnim scenama Miro Gavran u samo mjesec dana imao čak tri premijere. Prošloga su tjedna u Štipu u režiji Ljupča Georgijevskog izvedeni njegovi Parovi, a dva tjedna prije toga Zaboravi Hollywood premijerno je izveden u indijskom Hyderabadu u produkciji Teatra SIFAR. Ni mjesec dana prije toga poznato Rusko kazalište Mihajla Čehova iz glavnoga latvijskog grada Rige izvelo je Sve o ženama, što je čak 34. produkcija te drame u svijetu! Nakon najnovijih premijera statistika o našem najuspješnijem dramatičaru govori da je preveden na 35 jezika i da je prešao broj od 200 premijera na svjetskim pozornicama, što je svakako fascinantan podatak.

Vijenac 499

499 - 18. travnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak