Vijenac 499

Matica hrvatska

MLADI GLAZBENICI U MATICI HRVATSKOJ: Noami Konforta i Janko Vidaković

Izvorište glazbenih talenata

Zlatko Stahuljak

Osmoga travnja 2013. u velikoj dvorani Matice hrvatske nastupili su vrlo mladi glazbenici, Noami Konforta, violina, i Janko Vidaković, glasovir, svirajući svjetski znamenita djela iz europskoga glazbenog nasljeđa, i ona često izvođena djela iz pera hrvatskih skladatelja. U skladu s dinamikom nastudiranoga rasporeda u izvedbe se povremeno uključivala korepetitorica Branka Pollak.

Noami Konforta (Zagreb, 2000) violinu uči u Glazbenoj školi Pavla Markovca u Zagrebu u razredu Nenada Merlea, a prve violinističke uspjehe postigla je u hrvatskom centru Suzuki, gdje debitira s pet godina kao solistica u KD Vatroslava Lisinskog. Redovito svira na koncertima, natjecanjima i smotrama i snima za radio i televiziju, a njezini zapaženi nastupi potvrđuju se visokim ocjenama struke i publike. U tri navrata primila je Oskar znanja, osvaja prve nagrade i prvo mjesto na državnim natjecanjima 2010. i 2012. te je apsolutna pobjednica komornih sastava u kategoriji dua 2011. Trostruka je dobitnica i prvih nagrada na međunarodnim natjecanjima Etide i skale, na regionalnim natjecanjima, a osvaja i posebnu nagradu Međunarodnog natjecanja u Dubrovniku, dvije nagrade grupe Euro-Unit i Yamahe te nagrade Komornog orkestra Szekszarda. Nastupala je i na Memorijalu Franjo Krežma na festivalu Musica Maxima, a usvršava se na majstorskim tečajevima kod Armina Sešeka, Marine Sorokowe i Asje Kushner. Polazi i Waldorfsku školu u Zagrebu, a osim glazbenog talenta njeguje i sklonost prema baletu.

 

 


Noami Konforta / Snimio Mirko Cvjetko

 

 

Janko Vidaković (Zagreb, 1999) glasovir je započeo učiti sa sedam godina u Glazbenoj školi Pavla Markovca u Zagrebu u razredu Alme Ceraj. Uz redovite nastupe na koncertima glazbene škole sudjeluje i na regionalnim, državnim i međunarodnim natjecanjima u disciplinama glasovira, glasovirskog dua, dua s violinom i predmeta solfeggio. Osvaja ukupno 15 nagrada, od čega 12 prvih i 3 druge. Dobitnik je prvih nagrada na državnim natjecanjima 2011. i 2013, kao i prve nagrade na Natjecanju mladih pijanista Pianoforte u Poreču 2010. te prve i posebne nagrade Molly Joo-Mathe za najbolju izvedbu djela bečke klasike na Međunarodnom natjecanju Zlatko Grgošević 2012. Nositelj je četiri Oskara znanja, a visoke rezultate postiže i na državnim natjecanjima iz informatike i matematike. Polaznik je majstorskih tečajeva eminentnih pedagoga kao što su Đorđe Stanetti, Dalibor Cikojević, Karl-Heinz Kammerling, Ruben Dalibaltayan i Vasilia Efstathiadou.

Noami i Janko izveli su najprije Allegro i Tempo di Menuetto Sonate za violinu i glasovir u e-molu, KV 304 W. A. Mozarta, a zatim je Janko izveo Allegro maestoso iz Mozartove Sonate za glasovir u a-molu, KV 310. Do stanke Noami je izvela poznati Paganinijev Cantabile za violinu i glasovir, op. 17 te često izvođenu Arabesque Jure Tkalčića, skladanu za boravka slavnoga hrvatskog violončelista u Francuskoj kao peti stavak njegova gudačkog kvarteta, a u ovoj prilici u prilagodbi za violinu i glasovir. Kod Paganinija i Tkalčića dionicu glasovira preuzela je pouzdana korepetitorica Branka Pollak.

 

 

 


Janko Vidaković / Snimio Mirko Cvjetko

 

 

U drugom dijelu nastupio je prvo Janko Vidaković, i to sa skladbom Varijacije na Paganinijevu temu, dakako na onu često od uglednih skladatelja komponiranu temeljem 24. Capriccia iz op.1, znamenita nedostižna talijanskog violinističkog virtuoza 19. stoljeća, ovaj put u umjetničkoj skladateljskoj tvorevini ukrajinskoga skladatelja i glasovirskog pedagoga Isaka Berkoviča. Slijedio je hrvatskim folklorom nadahnut Monolog Miroslava Miletića, u izvedbi oboje glazbenika, a zatim je Janko izveo Etidu kao rondo Ive Josipovića, uspjelo umjetničkim jezikom obogaćeno didaktičko djelo našeg skladatelja, koji u svojem opusu često poseže za glasovirom kao sredstvom nadahnuća. Na kraju programa slušali smo Intermezzo Roberta Schumanna i Scherzo Johannesa Brahmsa iz četverostavačne Sonate za violinu i glasovir F. A. E. iz pera tri autora (treći, Albert Dietrich, ovdje nije prisutan), a uz duo sudjelovala je i Branka Pollak. Djelo je po prijedlogu Roberta Schumanna posvećeno znamenitom voditelju Nove berlinske violinističke škole Josephu Joachimu, obožavatelju tadašnjeg koncertnog majstora, poslije Berlinske filharmonije, onda tzv. Bielseova orkestra, našega sjajnog, na nesreću, rano tragično preminula violinista Franje Krežme. Joachim je odmah prihvatio inicijale Sonate F. A. E. kao svoj osobni moto romantične fraze Frei aber einsam (Slobodan, ali osamljen), a i kao glazbenu tajnovitost (ef-a-e) na kojem glasovnom temelju počivaju svi stavci Sonate.

Koncert zamišljen u ciklusu Mladi glazbenici u MH, o kojem je ovdje riječ, kao zajednički nastup dvoje darovitih glazbenika, u potpunosti je uspio. Duo Noami Konforta i Janko Vidaković pokazao je potpun sklad zajedničke svirke, a svaki od mladih glazbenika pojedinačno vrlo dobro pedagoški doziran izraz, odgoj točnosti i težnje najvišoj razini, što je uz činjenicu da je riječ o djeci, polaznicima GŠ Pavla Markovca, prvorazredno postignuće njihovih učitelja, violinskoga pedagoga Nenada Merlea i glasovirske pedagoginje Alme Ceraj.

Zahvaljujući gotovo svim priredbama pod naslovom Mladi glazbenici u Matici hrvatskoj ideja umjetničkog voditelja priredbi Gorana Končara u desetoj jubilarnoj godini održavanja ispunjava svoj temeljni smisao: vrelo glazbenih talenata u našoj domovini.

 

Vijenac 499

499 - 18. travnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak