Sadržaj obuhvaćen naslovom EU: Inside / Outside najzorniji je prikaz dobio u dvama dnevnim ciklusima komorne glazbe: podnevnom u Muzeju Mimara naslovljenu Outside EU te nešto opsežnijem, poslijepodnevnom u HGZ-u održanu pod naslovom Inside EU. Upravo taj ciklus brojčanom i matematičkom simbolikom dočarao je put koji Hrvatska prolazi kako bi postala 28. članica Europske Unije: tijekom sedam dana moglo se čuti sedam koncerata na kojima je izvedeno 27 skladbi skladatelja iz isto toliko zemalja članica Europske Unije, uz zaključni koncert posvećen hrvatskim skladateljima kao predstavnicima skorašnje, 28. članice. Nakon početnoga solističkog recitala, dodavanjem po jednog izvođača više sastavima svakoga koncerta, na zaključnom koncertu došlo se do septeta – sedmeročlanoga sastava za koji je sedmero hrvatskih skladatelja napisalo skladbe u trajanju od sedam minuta.
Trećeg dana EU Inside u Hrvatskom glazbenom zavodu svirao je Zagreb Trio / Snimio Vedran Metelko
Ne začuđuje stoga da je upravo početni koncert ciklusa, 7. travnja, okupio brojne poklonike gitarista Petrita Çekua, kojemu su, kao vrsnu poznavatelju suvremenoga gitarističkog repertoara, organizatori prepustili izbor programa, a on ga je sazdao po uzoru na baroknu suitu koja „nije ništa drugo već kompilacija plesova raznih europskih zemalja“, povezavši, i znalački prikazavši, raznolikosti gitarističkog rukopisa Rumunja Cornela Ţaˇranua, Nizozemca Michela van der Ae, Slovaka Ivana Buffe, Bugarina Atanasa Ourkouzounova, Portugalca Antónia de Souse Diasa te Finca Markkua Klamija.
Iznimne zahtjeve pred mlade je izvođače – sopranisticu Moniku Cerovčec i pijanista Filipa Faka, postavio izbor skladbi za glas i klavir drugoga dana ciklusa, pri čemu treba istaknuti osobit doseg Monike Cerovčec u interpretaciji skladbe koja uglazbljuje Shakespeareov sonet – Speechless Song, Seeming Many, Being One Luca Brewaeysa, za sopran solo, među ostalim i zbog uporabe četvrtstepena, malih činela i načina korištenja vremenske kategorije. Dramatičan i sažet izraz Rekvijema za voljenoga Györgya Kurtága još je jedna iznimna interpretativna kreacija dua Cerovčec–Fak.
Vrsne izvedbe nastavile su se i trećega dana ciklusa, koji je bio rezerviran za Zagreb trio u sastavu Daniel Detoni, klavir, Martin Draušnik, violina i Pavle Zajcev, violončelo. Zvuk gudača nastavio se i četvrtoga dana sa Zagrebačkim kvartetom. Raznoliki i brojni efekti koje nude puhački instrumenti i načini na koji ih današnji skladatelji iskorištavaju bili su okosnica programa Zagrebačkoga puhačkog kvinteta. Festivalski je sekstet pak sljedećega dana programom zahvatio novija ostvarenja klasika suvremenog izričaja.
Ciklus je zaključen sa sedam hrvatskih praizvedbi za septet, u trajanju od sedam minuta. MBZ nove je skladbe naručio od srednje generacije naših skladatelja – Vjekoslava Nježića, Dalibora Bukvića, Berislava Šipuša, Srećka Bradića, Mladena Tarbuka, Zlatka Tanodija i Sanje Drakulić. Festivalski septet pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera – imao je flautu (Ana Batinica), klarinet (Davorin Brozić), trombon (Mario Šincek), klavir (Srebrenka Poljak), udaraljke (Špela Mastnak), violu (Aleksandar Jakopanec) te kontrabas (Dubravko Palanović) – sastav koji je zacijelo izazov za svakog skladatelja. Kako se koji odazvao poticaju, posvjedočili su već i naslovi: Bitch Septet (Bradić), Eine kurze Pause (Bukvić), Feathers Fly (Drakulić), Septet (Nježić), Ton Hutti (Adhianan) (Šipuš), Bajka (Tanodi) i Ad confusionem versus (Tarbuk). Europske težnje možda je i bilo moguće naslutiti iz ponekog naslova, no sama glazbena materija svakako više govori o svakom autoru pojedinačno; zasad, zahvaljujući ciklusu Inside EU, svrstali su se uz bok europskim glazbenim težnjama.
Klikni za povratak