Vijenac 498

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Scena obogaćena povratnicima

Mladen Mazur

Prije nekoliko godina za večernje šetnje Opatijom iz polupraznoga sam restorana začuo zvuke glasa i glasovira. Profesionalno je uho odmah razabralo da je riječ o jazzu, i to onom pravom, autentičnom. Na pitanje konobaru o kojim je glazbenicima riječ, odgovor je bio vrlo općenit: „ah to su neki povratnici iz Amerike koji su se nastanili u Lovranu“. Ubrzo sam taj duo u opatijskom hotelu Miramare i osobno upoznao, bili su to supružnici pjevačica Lela i pijanist, orguljaš i tubist Joe Kaplowitz, koji su odlučili Sjedinjene Države zamijeniti novim domom – Hrvatskom, i time obogatiti našu inače ne baš organiziranu jazz-scenu. Danijela Lela Mačešić (Sisak, 1977), glazbeno školovana pjevačica s nizom iskustava stečenih najprije s raznim domaćim lokalnim sastavima, izbrušenih potom i višegodišnjim boravkom na američkoj jazz -sceni, po povratku u domovinu dovela je supruga Joea Kaplowitza, a s njim i dašak autentičnog američkog tipa sviranja jazza. Par se najprije nastanio u Lovranu da bi se ubrzo preselio u Rijeku, i u tom gradu formirao vrlo dobar jazz-kvartet nazvan LeKap s kontrabasistom Damjanom Grbcem i bubnjarem Tončijem Grabušićem, s kojim će u Hrvatskoj postići i prve uspjehe. Jedan je od njih bilo i izdavanje prvoga diska s nizom poznatih jazz-standarda, nazvana Love Me Or Leave me, promovirana 2012. u zagrebačkom kinu Grič, na kojem je sastav predstavio i dvojicu istaknutih jazz-solista iz Rijeke, gitarista Darka Jurkovića Charlieja i alt-saksofonista Denisa Razumovića Razza te istarskoga trubača Branka Sterpina, danas stalnoga člana i solista Jazz orkestra Hrvatske radiotelevizije. Slijede brojni domaći i strani nastupi, od kojih vrijedi spomenuti veliki uspjeh na međunarodnom natjecanju jazz-vokalista u finskom gradu Kajaani, gdje je Lela Kaplowitz, osvojivši izvedbama skladbi Love Me Or Leave Me i Blue ‘n Green prvu nagradu stručnog žirija i prvu nagradu publike te stekla i titulu Lady Summertime 2009. Nastupili su i u Turskoj, a s vremenom, stekavši osjećaj da ih uvjeti djelovanja u Rijeci sputavaju, jazz-supružnici Kaplowitz sele se u Zagreb šireći obujam aktivnosti.


slika

Lela Kaplowitz (snimio Mladen Mazur)


U Zagrebu se Lela Kaplowitz s raznim kombinacijama zagrebačkih jazz-glazbenika odlučuje ostvariti i drugi diskografski projekt, hommage Bošku Petroviću, pod naslovom Little Boy With A Big Heart – The Music Of Boško Petrović, napisavši tekstove za devet Petrovićevih instrumentalnih skladbi. Sljedeći nas koraci bračnoga para vode i do neizbježnih suradnji s Jazz orkestrom Hrvatske radiotelevizije, a Joe Kaplowitz kao pijanist i aranžer u orkestru sve češće sjedi za glasovirom. U nizu naših pjevačica, pretežito interpretkinja zabavne glazbe, koje danas često pretendiraju i na područje jazza, ipak ih se iskristalizirao nekoliko koje se mogu smatrati relevantnim u području tog tipa interpretacije. Lela Kaplowitz je s povratkom iz Sjedinjenih Država donijela u Hrvatsku posve drukčiji, profiliraniji pristup, i srušivši neke stereotipe svrstala se u sam vrh hrvatske vokalne jazz-scene, dokazavši to dosad više puta, kako na našim, tako i stranim pozornicama. Ta se činjenica može pratiti dakako i njezinim diskografskim izdanjima, pa je tako posljednje večeri veljače u zagrebačkom VIP klubu promoviran i treći, ovaj put potpuno autorski album Lele i Joea Kaplowitza, ostvaren pod naslovom With Every Breath uz Jazz orkestar Hrvatske Radiotelevizije pod ravnanjem Saše Nestorovića. Autorica svih izvedenih skladbi je Lela Kaplowitz, a autor je aranžmana za big band Joe Kaplowitz, predstavivši se i kao zapažen solist na glasoviru. Valja naglasiti da je orkestar i tom prigodom svirao vrlo poletno i više nego korektno, predstavivši i niz svojih izvrsnih solista, a nakon službenog dijela promocije nastup je prerastao u mali jam-session. Ovo zasigurno nije ni približno sve što nam još na našim te jamačno i na stranim pozornicama jazza ima reći kreativni par Lela i Joe Kaplowitz, u kojem inače atraktivna i agilna polovica u ovom trenutku i nema prave konkurencije u hrvatskom vokalnom jazzu.

Vijenac 498

498 - 4. travnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak