Vijenac 497

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Autist u ulozi detektiva


slika

London – Poznati roman Marka Haddona Neobičan događaj sa psom u noći (preveden i kod nas) doživio je i scensku adpataciju u londonskom kazalištu Apollo, a u režiji Marianne Elliott i adaptaciji Simona Stephensa. Tekst o doživljajima autističnoga dječaka koji pokušava otkriti tko je ubio susjedova psa pretvara se u čudesni i sentimentalni kazališni doživljaj koji postavlja neka bitna pitanja o životu, istini i načinu na koji se predstavljamo drugima. Petnaestogodišnji autist i matematički genij u svojoj potrazi za ubojicom otkriva mnogo više nego što je namjeravao, prije svega neke bolne istine o svojoj obitelji. Drama o teškoćama roditeljstva, košmaru života i mukama autističnoga dječaka koji ne može podnijeti tuđi dodir na sebi pretvorio se u sjajnu i ganutljivu večer u kazalištu.


Jackie u New Yorku


slika

New York – Američka praizvedba monodrame Elfriede Jelinek Jackie izvedena je u kazalištu City Center Stage II, uz vrlo dobre kritike. Jacqueline Kennedy Onassis igra dobro poznata Tina Benko, a ono što je posebno zanimljivo jest činjenica da je komad režirala Tea Alagić, rođena Mostarka koja živi u Americi, gdje je stvorila zavidnu redateljsku karijeru. Priča o najpoznatijoj svjetskoj udovici u verziji Jelinekove i Alagić odvija se mračnom limbu, u praznom prljavom bazenu, među otpalim lišćem i smećem u koji ulazi besprijekorna Jackie. Perika skriva posljedice kemoterapije, a u metaforičkoj prtljazi slavna udovica vuče svoju mrtvu djecu i muževe. Tu započinje njezina dramatična ispovijed, fascinantna, bolna i duboko dojmljiva, u kojoj jezik Jelinekove podsjeća na stihove Sylvije Plath, a asocijacije na Lady Macbeth neprekidno se nižu, i Jackie je kao i ona ospjednuta krvlju na svojim rukama. Mračna predstava o ženi koja je pretvorena u objekt povijesti i političke igre odlično je igrana i režirana, napominje kritika.


Brecht za novu Rusiju


slika

Moskva – Jurij Butusov zna način na koji izazvati scensku eksploziju iz komada koji radi. Tako se i dogodilo s Brechtovim Dobrim čovjekom iz Sečuana, njegovom novom produkcijom u kazalištu Puškin koja se bavi temeljnim pitanjem je li danas uopće moguće biti dobar čovjek, u ovom slučaju prostitutka kojoj su bogovi omogućili novi početak. Živa glazba na sceni (i pjesme izvođene na njemačkom jeziku) dodaju živost toj impresivnoj produkciji, a posebno je zanimljiva primjedba kako Brecht, tako popularan u Sovjetskom Savezu, itekako ima što reći novoj kapitalističkoj Rusiji. „Kažu da su vrata nama mladima otvorena. Jesu, ali ne vode nikamo“, Brechtova je rečenica iz predstave koja je danas aktualnija nego ikad. Politički provokativna i glumački izvrsno kreirana (Aleksandra Ursuljak već se sada, na početku sezone, spominje kao favoritkinja za glumačke nagrade kad sezona završi) produkcija je izazvala prave kritičke panegirike i oduševljenje publike.


Kad teroristi

postanu komični


slika

Trst Burudanga, komedija katalonskoga dramatičara Jordija Galcerana, premijerno je izvedena u Stalnom slovenskom gledališču u Trstu u režiji Nenni Delmestre. Autor poznate Grönholm-metode, igrane u pedeset zemalja, u novoj komediji urnebesni zaplet gradi oko neobične situacije: što napraviti kad otkrijete da je vodstvo terorističke organizacije (ETA) upravo ušlo u vaš stan? Pritom, tu je još jedno otkriće: čovjek s kojim živite pripada tom krugu. Umjesto nasmrt ozbiljne drame Galceran iz te situacije gradi komediografski zaplet, koji aktere ideologije terorizma ismijava kao nesposobne i zapravo smiješne likove kojih ozbiljno djelovanje izaziva samo smijeh. Naslov drame nastao je iz imena droge koja onoga koji je konzumira tjera da govori istinu, što je glavni izvor smijeha. U krimiću-komediji u dnevnoj sobi igraju Tjaša Hrovat, Romeo Grebenšek, Primož Forte, Vladimir Jurc i Anja Drnovšek.

Vijenac 497

497 - 21. ožujka 2013. | Arhiva

Klikni za povratak