Vijenac 497

Glazba

Korizmeni koncert u Palmi i izbor iz programa središnjega korizmenog festivala

Improvizacija na temu Muke

Jana Haluza

Božja providnost ili magija brojeva u datumu 13. 3. 2013. učinili su tu mističnu večer zajedničkom, improvizacijama na križni put u središnjoj zagrebačkoj isusovačkoj crkvi, Bazilici Presvetog Srca Isusova u Palmotićevoj ulici i izboru prvoga pape-isusovca u Vatikanu. Koncert orguljske improvizacije na pjesmu Križni put Vladimira Nazora priredio je orguljaš Ante Knešaurek u organizaciji Koncertne direkcije Zagreb.


slika

Orguljaš Ante Knešaurek


Glazbu je ovaj put izravno oslonio na poeziju iz Nazorova cikličkog djela Via Crucis Omnium Peccatorum Miserrimi na koje ga je usmjerio pater Ivan Matić darujući mu zbirku poezije hrvatskih pjesnika s tematikom križnog puta. Tumačenje teksta povjerio je glumcu Ivici Pucaru, koji je svaku kiticu (postaju) pročitao asketski neutralno prije Knešaurekove improvizacije. I dok su orguljske improvizacije u inačicama nekih drugih skladatelja orguljaša možda na slušatelje mogle djelovati kao pokora, Knešaurekovih četrnaest maštovito oblikovanih brojeva različitih duljina bila je nagrada svakomu tko se te večeri našao u jekom bogatu prostoru Palme. Svaka je improvizacija nosila svoj karakterni stilski i koloristički pečat, u rasponu od baroknih modela, preko romantične raskoši, sve do mesjanovskih harmonija te radikalnijih modernističkih, avangardnih situacija, u punoj širini ozračja i boja moćna glazbala. Izmjene su se odvijale dinamično i motorično, s mnogo skladateljeva dara za privlačne pjevne melodije i ugodne harmoničke sklopove. U završnici instrument se oteo kontroli, neobično je zazvučao neželjeni zvuk koji improvizator nije uspio ukrotiti, tako da završna katedrala tonova nije ispala baš po njegovu planu. Kako nam je na kraju ispričao, goleme, ali dotrajale mehaničke orgulje austrijske graditeljske tvrtke Rieger iz 1906, s više od tri i pol tisuće svirala, polako podliježu vremenu. Upravo u trenu kada je počeo graditi svoju završnu kadencu, na zračnici koja realizira tonove C i Cis puknuo je ventil i instrument je počeo pištati u intervalu male sekunde. Zbog toga je poznati orguljski dvojac, uz Knešaureka i njegov kolega Pavao Mašić, idući koncert u Palmi, u ciklusu integralnih izvedbi orguljskih djela Dietricha Buxtehudea odgodio, za nedjelju 14. travnja (umjesto 17. ožujka).


slika

Plakat koncerta


Vrijeme do Uskrsa obilježeno je autentičnim programima 22. svečanosti Pasionske baštine otvorene 16. ožujka Kajkavskom Mukom po Ivanu u Muzeju Mimara, nastavljene koncertom dalmatinskih klapa i Mješovitoga pjevačkog zbora KUD-a INA u čast Ljubi Stipišiću Delmati (17. ožujka u crkvi Sv. Petra) kao i predstavljanjem korizmenoga pučkog pjevanja iz Jezera na otoku Murteru (18. ožujka u Palmi). Izuzev tog izleta u srednji Jadran, tradicijski je dio programa ovaj put posvećen kontinentalnim zajednicama sjeverne Hrvatske, poput koncerta ansambla Lado s korizmenim napjevima kajkavskih krajeva (Raspelo, 21. ožujka u Zagrebačkoj katedrali) i Velikog tjedna u Međimurju, Podravini, Zagorju i Turopolju što ga u režiji glumca i etnologa Vida Baloga predstavljaju pučki pjevači iz Gotalova, Sv. Marije i Buševca (22. ožujka u crkvi Sv. Katarine). Od ozbiljne glazbe klasični repertoar zastupljen je izvedbom ansambla Muzičke akademije pod vodstvom Jasenke Ostojić sa Stabat Mater Josepha Haydna (19. ožujka u crkvi Sv. Katarine) te Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a uz dirigenta Tončija Bilića s istim naslovom iz pera Gioachina Rossinija (26. ožujka u zagrebačkoj katedrali). Dok Oratorijski zbor crkve Sv. Marka reprizira prošlogodišnju praizvedbu Golgote Antuna Tomislava Šabana (24. ožujka u Sv. Marku), festival donosi niz praizvedbi iz pera novih skladateljskih imena: Ivo Nižić uglazbio je Plač Blažene Dive Marije fra Šimuna Klimantovića iz 16. stoljeća s otoka Ugljana (20. ožujka u crkvi Sv. Franje Ksaverskog), Ivan Žan autor je oratorija Put Križa na stihove Antona Šuljića (23. ožujka u Palmi), dok Komorni zbor Ivan Filipović uz orkestar Muzičke akademije predstavlja oratorijska djela dvojice inozemnih suvremenih skladatelja, Norvežanina Olea Gjeila i Amerikanca Mortena Lauridsena (25. ožujka u crkvi Sv. Katarine).

Vijenac 497

497 - 21. ožujka 2013. | Arhiva

Klikni za povratak