Vijenac 496

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Mikroteatrom protiv krize

Madrid – Gospodarska kriza posebno je teško pogodila Španjolsku, što je na svojoj koži najteže iskusila kultura, kazalište posebno.


slika


U posljednje tri godine dotacije su se prepolovile, broj produkcija sve je manji, a sve je više glumaca nezaposleno. No kazališni umjetnici nisu se predali i Španjolska, Madrid posebno, svjedoči pravom procvatu nečega što su nazvali mikroteatrima. Male neovisne grupe, bez ikakvih dotacija, započele su osvajanje dosad sasvim nescenskih prostora, podruma, stanova, garaža, gdje za minimalan broj gledatelja igraju svoje predstave. Što je najzanimljivije, ta scenska gerila počela je podizati kvalitetu scenske umjetnosti, jer im egzistencija nije sigurna, ovise isključivo o tome koliko su dobri i potencijalnoj publici zanimljivi. Pravi fenomen širi se Španjolskom i osvaja sve veći broj gledalaca nudeći zanimljivu alternativu kazališnoj organizaciji i praveći sve ozbiljniju konkurenciju velikim kazališnim kućama, koje, za razliku od tih malih igraju sve manje predstava. Nećemo sjediti prekriženih ruku i čekati da se kazališta ugase, izvući ćemo iz nečega što bi trebalo biti negativno pozitivnu promjenu u razmišljanju pa i estetici, poručuju španjolski neovisni kazalištarci.


Pobuna malih u svijetu velikih

London – Prekriženih ruku, međutim, mogli bi uskoro sjediti najpoznatiji i najbolje plaćeni glumci londonskoga West Enda. Naime, sindikat scenskih radnika prekinuo je pregovore s najmoćnijom produkcijskom kućom Ambassador Theatre Group, koja u vlasništvu ima većinu komercijalnih londonskih kazališta. Tehničko osoblje, u svijetu koji zarađuje velik novac na kazališnoj umjetnosti, nije zadovoljno statusom ni plaćom. Kako pregovori nisu uspjeli binci i ostalo tehničko osoblje najavilo je mogućnost štrajka koji bi potpuno paralizirao rad najpoznatijih kazališta u kojima je u ovom trenutku na repertoaru niz najvećih londonskih dramskih i mjuzikl-uspješnica. Mala je mogućnost da će do štrajka zaista doći jer će londonski veliki producenti sigurno radije izdvojiti neku funtu za male ljude u kazalištu nego izgubiti milijune koje zarađuju na uspješnicama svake večeri.


Čudaci u rudniku

Skopje Izgubljeni Nijemci, nova drama najpopularnijega makedonskog dramatičara Dejana Dukovskog praizvedena je u režiji Slobodana Unkovskog na sceni Makedonskoga narodnog kazališta u Skopju.


slika


Priča se događa u jeku Drugoga svjetskog rata u rudniku na tromeđi Jugoslavije, Bugarske i Grčke u kojem je skrivena neobična grupa ljudi. Talijan, homoseksualac, fašist, nacist, socijalist i striptizeta raspravljaju bitna životna pitanja dok vani bjesni rat, a tipizirani likovi raznih ljudskih devijacija čine vrlo zanimljivu i duhovitu dramu. Izopačen, nemoralan, perverzan i brutalan svijet koji pokazuje Dukovski stvara nelagodnu sliku ljudskih nagona. U njemu se sukobljavaju eros i tanatos, konstrukcija i dekonstrukcija, ljubav i mržnja, histerija i apatija, sve ono u što je duboko uvučeno današnje čovječanstvo. Skupina izgubljenih traži svoje mjesto i svoj identitet u takvu svijetu, boreći se za vlastitu ljudskost u drami u kojoj pretežu groteska i parodija. Odlične kritike ispratile su premijeru.


Vanessin izbor

New York – Pojava Vanesse Redgrave na maloj ofbrodvejskoj sceni u premijeri Revizionista izazvala je prave kritičarske panegirike, koji slave veliku glumicu u jednoj od njezinih najboljih kazališnih uloga. Komad Jessea Eisenberga


slika


(koji i sam igra u produkciji) još je jedna priča o Holokaustu i njegovim posljedicama, a sve je u ovoj produkciji zasjenila velika glumica. Drama podsjeća na poznati Sofijin izbor, govori o Poljakinji koja je preživjela iskustvo nacističkoga logora, koju muči osjećaj krivice zbog tajne koju skriva i mladom naivnom američkom piscu koji tu tajnu ne zna. U režiji Kipa Fagana i zahvaljujući magiji Vanesse Redgrave produkcija je postala prava poslastica njujorške scene.

Vijenac 496

496 - 7. ožujka 2013. | Arhiva

Klikni za povratak