Stilska i žanrovska raznolikost već je dulje vrijeme prepoznatljiva karakteristika Berlinskoga filmskog festivala, koji je ove godine fokus usmjerio prema temama žena i politike. Dobra tradicija nastavljena je i posljednjim izdanjem s brojnim inovacijama i bogatim popratnim programom
Netom održan Međunarodni filmski festival u Berlinu iznenadio je cijelom paletom izvanrednih filmova iz istočnoeuropskih zemalja, među njima i iz Hrvatske. Ovogodišnje izdanje ostat će upamćeno i zbog prelaska na digitalno prikazivanje filmova, što je zbog nekoordiniranih sustava projekcije stvorilo i neke neočekivane troškove. Budući da kompatibilnost digitalnog materijala nije zajamčena kao kod analognog filma, svaki film prije projekcije trebalo je provjeriti i po potrebi nanovo formatirati. To je u konačnici organizatorima otežalo posao i poskupjelo Festival.
Zlatni medvjed pripao je rumunjskom filmu Položaj djeteta redatelja Călina Petera Netzera
Najveći festival svjetskoga filma, onaj u Berlinu, ove je godine održan tijekom deset dana u veljači. Direktor festivala Dieter Kosslick istaknuo je da je program ovogodišnjega izdanja usmjeren na žene i politiku. Na repertoaru su tako brojni filmovi redateljica, filmovi o ženama i ženskim temama, kao i niz nezavisnih filmova, rekao je. To ne čudi, jer su političke teme i socijalni diskursi uvijek bili perjanica Berlinalea. I u vrijeme kad se Festival održavao u zapadnom dijelu grada, kao kulturna demonstracija slobodne Europe, i sada, u ujedinjenoj Njemačkoj, kada zastupa europske vrednote u razmjerima svjetskoga filma.
Epizoda u životu berača željeza Danisa Tanovića (BiH) osvojila je dva Srebrna medvjeda i Veliku nagradu žirija
Stilska i žanrovska raznolikost već je dulje vrijeme prepoznatljiva crta Berlinskoga festivala. Dobra tradicija nastavljena je i u novom izdanju, tako da u Berlinu nije nedostajalo ni dugometražnog, ni igranog, ni dokumentarnog filma, bilo iz konvencionalne ili eksperimentalne perspektive. Za nagrade Zlatni i Srebreni medvjed te posebnu nagradu žirija u sastavu: Wong Kar Wai (predsjednik), Susanne Bier, Tim Robbins, Shirin Neshat, Athina Rachel Tsangari, Andreas Dresen i Ellen Kuras konkuriralo je ukupno 27 filmova iz dvadeset zemalja.
Priznanje dokumentarnom filmu
Ovogodišnji Zlatni medvjed, glavna nagrada Berlinskoga filmskog festivala, pripala je rumunjskom filmu Položaj djeteta redatelja Călina Petera Netzera, a Epizoda u životu berača željeza bosansko-hercegovačkog redatelja Danisa Tanovića, pobrao je dva Srebrna medvjeda, među inim i Veliku nagradu žirija. Epizoda u životu berača željeza ljudska je drama koju je redatelj razvio čitajući novinski članak. Film produciran s budžetom od 17.000 eura funkcionira kao lažni dokumentarac, a osobe koje igraju uloge u filmu iste su osobe kao u stvarnoj priči. Epizoda je snimljena emocionalnom kamerom, glume dakako naturščici. Nosilac glavne muške uloge, Nazif Mujić, unatoč tomu dobitnik je Srebrnog medvjeda. Počasni Medvjed za životno djelo pripao je francuskom dokumentaristu Claudeu Lanzmannu za njegove filmove o holokaustu. U povijesti Berlinalea to vrijedno priznanje prvi je put dodijeljeno autoru dokumentarnih filmova.
Bobo Jelčić, autor jedinog hrvatskog filma na Berlinaleu
Filmski znalci unaprijed su bili uvjereni da Paulini Garcíji za ulogu u filmu Gloria Sebastiána Lelia ne može izmaknuti Srebrni medvjed. Snažan je bio dojam koji je ostavila njezina interpretacija žene u najboljim godinama i njezina sudbina. Nekoliko francuskih filmova također je povjereno jakim ženama: Catherine Deneuve je u potrazi za svojim životom u Ona odlazi, filmu ceste koji nas vodi francuskom provincijom. Bruno Dumont predstavio je Camille Claudel 1915. s nevjerojatnom Juliette Binoche. Glumica je očarala mimikom i gestikulacijom, među naturščicima koji su glumili bolesnike u francuskom azilu gdje je kiparica Camille Claudel provela posljednjih trideset godina života.
Službeni program filmova, koji su se natjecali za nagradu Zlatnog medvjeda, bio je raznolik. Festival je otpočeo premijerom povijesnoga borilačkog spektakla Martial-Arts, drame The Grandmaster redatelja Wong Kar Waia, izvan konkurencije. Ekološki problemi tematizirani su u filmu Obećana zemlja Gusa Van Santa s Mattom Damonom u ulozi protagonista i scenarista. Steven Soderbergh predstavio se banalnim trilerom Nuspojave s ljepuškastim Judeom Lawom u glavnoj ulozi. Richard Linklater je izvan konkurencije prikazao Prije ponoći, treći i najslabiji dio trilogije s Julie Delpy i Ethanom Hawkeom.
Žanrovska raznolikost
Festival se svake godine sve više širi gradskim prostorom i raznim ustanovama. Zapravo je prerastao u skup različitih festivala koji djeluju autonomno u deset sekcija pod krovom Berlinalea. Uz glavni program to je Panorama s filmovima koji su već bili prikazani na drugim festivalima, s podsekcijama poput Panorama Dokumente i drugim prvorazrednim projekcijama. U toj je kategoriji pobijedio igrani belgijski film The Broken Circle Breakdown, glazbena ekstaza koja gledatelje vodi u beznadni svijet protagonista.
Forum je uvijek pun iznenađenja s eksperimentalnim filmovima, videoprodukcijama i dokumentarnim filmovima. U toj kategoriji istaknuo se hrvatski film Obrana i zaštita redatelja Bobe Jelčića. Priča je to iz podijeljenoga Mostara, o jednom Hrvatu i njegovu prijatelju Bošnjaku, tih i emocionalan film koji gledatelja vodi u suvremenu stvarnost podijeljenoga grada. U kategoriji 8. Forum Expanded (Osmi, prošireni, Forum) predstavljeni su manji filmovi redatelja poput Isabelle Rossellini, Hélia Oiticica i Richarda Foremana. NATIVe – A Journey into Indigenous Cinema (Putovanje u domorodački film) nova je rubrika koja se bavi domorodačkim filmom i drukčijim pogledima na globalni svijet. U žarištu su filmovi i priče raznih plemena Oceanije, Afrike, Sjeverne Amerike i Arktike. Maryanne Redpath, kuratorica serije, to smatra posebnom provokacijom u zemlji Karla Maya.
U kategoriji kraćih filmova predstavljeni su zanimljivi kratkometražni filmovi i audiovizualni eksperimenti te filmovi za djecu i mlade. Oni vladaju u veličanstvenoj zgradi tzv. kuće svjetskih kultura, gdje žiri koji čine djeca pobjedniku predaje statuu Staklenog medvjeda kao nagradu za najbolji igrani film. Na ovogodišnjem Festivalu u toj su kategoriji nagrađeni film Raketa Kima Mordaunta i kratki dječji film The Amber Amulet (Jantarni talisman) redatelja Matthewa Moorea. To je festival za sebe.
Kulinarski film u sklopu popratnoga programa izazvao je veliku pozornost i ulaznice za te projekcije i događaje rasprodane su u svega nekoliko sati. Taj podatak pozornost usmjerava na ekonomski aspekt Berlinskoga filmskog festivala. U programu je ukupno bilo prikazano oko 400 filmova u dvoranama uz Potsdamer Platz i po kinima svuda po gradu. Ukupno je prodano više od 300.000 karata, došlo je 20.000 profesionalca iz 130 zemalja, uz to 4000 akreditiranih novinara. Tjednima prije Festivala započinje plakatiranje na Potsdamer Platzu, uz velike avenije i na istaknutim mjestima za predstave. U gradu se i prije festivala nalaze brojne filmske zvijezde, poput Georgea Clooney, koji već tjednima stoluje u SoHo Clubu i u legendarnom studiju u Babelsbergu, gdje priprema svoj novi film.
Povratak i pretvaranje Berlina u novo europsko filmsko središte nisu ostvareni samo zahvaljujući Festivalu, nego i uz pomoć bogate povijesne pozadine, ekscentričnih lokacija i zbog izdašna financiranja njemačke vlade. Uz tri glavna sveučilišta razvijaju se tvrtke za inovaciju digitalnog filma, tako da je Berlin posljednjih godina postao jednim od najvažnijih mjesta za razvijanje, snimanje i proizvodnju filma.
Prodaja i distribucija filmova ove je godine bila osobito uspješna. European Film Market postao je najveći europski filmski sajam. Tu je hrvatski film bio zastupljen sa pet igranih filmova, među inim i uspješnim ostvarenjem Vlatke Vorkapić Sonja i bik. Posebni panel održao se o temi videa na zahtjev koji je prezentirao uspješne poslovne modele za filmsku branšu u vezi s internetom.
Ove godine uz Berlinale Co-Production Market uključena je nova rubrika pod naslovom Books at Berlinale, gdje autori predstavljaju svoja djela u krugu zainteresiranih, pa i producenata. Začuđuje da to u tako važnu književnom središtu kao što je Berlin dosad nije bio predmet zanimanja.
Novi centar filmskih inovacija
Niz kazališta nudi sporedne programe, kao u HAU 1–3. Tamo je Berlinale Talent Campus opet djelovao kao centar za mlade redatelje i druge filmaše, među njima i četvoricu kreativaca iz Hrvatske. Pod naslovom Some Like It Hot – Filmmakers as Entertainers Berlinale Campus otvorio je nizu filmaša mogućnost da u šest dana iz prve ruke steknu radno iskustvo s najboljim filmašima, glumcima i stručnjacima iz područja filma cijeloga svijeta. Među njima bili su primjerice Jane Campion, Anita Ekberg, Ken Loach, Lucrecia Martel, John Cameron Mitchell, Walter Murch, Ulrich Seidl i Paul Verhoeven. Uvježbavale su se razne vrste radnih procesa, a predavanja i rasprave nadopunjavali su skup.
Svojevrsni glavni grad suvremene umjetnosti, Berlin, i njegova likovna scena u doba Festivala nude izložbe u vezi s kinematografijom, uglavnom videoinstalacije, ove godine Douglasa Gordona. Intenzivnije eksperimentalne videoprodukcije i teorijske rasprave pruža program Transmedial, koji se održava tjedan prije Berlinalea.
Direktor Muzeja za film i televiziju (Filmhaus) Rainer Rother u Sony Centeru predstavio je opširnu izložbu o radu Martina Scorsesea, jednog od najvažnijih američkih redatelja, prigodom njegova 70. rođendana. Na izložbi zainteresirani mogu razgledati redateljeve korigirane knjige snimanja, crteže scena, fotografije sa seta, privatne fotografije, klipove iz filmova i intervjue...
Retrospektiva i Hommage svake godine nose posebnu temu i bave se životom i radom iznimnih redatelja i glumaca. Rainer Rother i njegov tim zaslužni su također za program Berlinale-Retrospektive, koja je 2013. naslovljena Međunarodni utjecaj weimarskog filma nakon 1933. Otprilike dvadeset filmova (među njima i Casablanca) pružilo je pogled u društvene i političke okolnosti Weimarske republike i omogućilo raspravu o razvitku danas. U toj su sekciji prikazane i komedije, nešto što se rijetko nalazi u programu festivala.
Sve u svemu, na ovogodišnjem Berlinskom filmskom festivalu bilo je nedovoljno smijeha, što je najbolje pokazala projekcija njemačkog filma Zlato. Riječ je o tmurnom njemačkom vesternu, slučajnoj karikaturi žanra sa sivim slikama i gorkim ljudima, kao iz doba istočnonjemačkoga socijalizma, ozbiljno duhovitom, za čije su projekcije gledatelji pucali od smijeha. Berlinski kritičar Harald Martenstein, s čime se slažemo, izrazio je želju da Berlinski festival u budućnosti donese više humora, kojega je nedostajalo čak i u dječjoj sekciji festivala.
Klikni za povratak