Vijenac 493

Književnost

Književnost za djecu

Pozitivne vibracije

Ljerka Car Matutinović

Već sam početak romana intrigira, pobuđuje interes uvodeći nas eksplicitno u autentična, stvarna zbivanja koja provociraju moralnu pobunu Dobra protiv Zla. Ta pobuna u stvaralačkom postupku autorice nije samo suprotstavljanje svakovrsnim oblicima Zla, već je to danas vrlo aktualan poriv i poziv za uspostavljanje razumskih, humanih odnosa protiv samovolje skupina ili pojedinaca koji su inficirani bezumnom, divljačkom željom za uništavanjem svega što je Dobro, civilizirano i dostojno poštovanja.

Tematski su okviri romana svjestan, dobronamjeran, ali i nenametljiv postupak kojim autorica razvija dva usporedna bivstvovanja kontrapostirana Dobru i Zlu, čovječnosti i nasilju, proširujući taj tematski curriculum vitae prema civilizacijskim dometima drugih naroda i njihovih kultura.


slika Izd. Alfa, Zagreb, 2012.


Upravo to nestereotipno primicanje drukčijim svjetonazorima i uzusima čini roman posebnim: „Nije se ljutio kad bi ga prijatelji zvali Đuro Kinez, ali ga je ljutilo neznanje i nerazumijevanje domovine izuma. Europljani ne znaju ništa ili znaju vrlo malo o Kini, rekao je Đuro prijateljima. To smo mi! – uzviknuli su Maro i Božo glumeći uvrijeđenost. Uozbiljili su se kad je nabrojio neke od kineskih otkrića: barut, kotač, kompas, papir, tačke, tjestenina… Bobo, tvoje omiljene špagete davno su prije Talijana kuhali Kinezi, bocnuo je Đuro Mudrog Boozu. I da znaš, u Europu ih je donio Marko Polo…“ Autorica znalački spaja edukativnu i etičku snagu kazivanja unoseći vješto osmišljenim dijalozima živahnost i pokretljivost koja pridonosi dinamici pripovijedanja. Altruizam likova, tinejdžera, njihov mladenački entuzijazam i visok osjećaj prijateljstva, uvjerljivo pridonosi dubokoj i dobrodošloj vezi čitatelja s knjigom. I simboličan naslov Zvonka Zmaj i Tri kavalira na jednostavan i prihvatljiv način evocira neke civilizacijske poruke koje teže ostvarivanju uravnoteženih odnosa između ženske i muške populacije, u simpatičnoj lakoći prvih ljubavi i u pouzdanoj duhovnosti koja je usmjerena povezivanju jednakopravnih osobnosti, a protiv izoliranosti, što pojedinca, biće, zatvara u osamljenost koja osiromašuje. Suvremeno koncipirana knjiga za mladež razvija pozitivne vibracije educirajući mladog čovjeka toleranciji i socijaliziranom ponašanju. Zato će skupina asocijalnih delikvenata na početku romana, dilera i sitnih kriminalaca (Rašpa, Prljava Meri...) biti nadvladana zajedničkim, složnim istupom inteligentnih, pozitivno usmjerenih adolescenata:„ – Ljudi, sad je prilika da ih se riješimo. – Ne brinite, večeras ih prati policija – reče Maro, a nastavi Zvonka: – Dali smo im naslutiti da bi Ninina zabava mogla biti teško iskušenje za nasilnike. Mislim da neće još dugo mlatiti slabije od sebe!“

Na kraju, pridružujem se studioznom pogovoru Ludwiga Bauera, u nadi da će knjiga Zvonka Zmaj i Tri kavalira pridobiti „široku publiku među mladima, ali i naklonost svih onih koji su u poziciji da mlade čitatelje upute na dobro štivo“.

Vijenac 493

493 - 24. siječnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak