Vijenac 493

Društvo

Reakcije Kaptola na Zdravstveni odgoj

Kojeg su spola anđeli?

Ljubomir Antić

Nikoga ne bi smjela čuditi reakcija Crkve na sadržaj novoga predmeta. Da nije reagirala, ona ne bi obavila svoje poslanje. A ono je navješćivati Evanđelje. E pa gdje se to u Pismu uopće spominje LGBT problem? Implicite posvuda gdje se govori o spolnosti, a eksplicite u poslanici Sv. Pavla Rimljanima


Za vrijeme osmanlijske opsade Konstantinopola 1453. tamo su, navodno, raspravljali kojeg su spola anđeli. Ishod je poznat: Konstantinopol je od tada Istanbul sa svim poznatim posljedicama. Nije važno koliko je ta povijesna crtica istinita, a ako i jest, navedena teološka rasprava sigurno nema veze s padom grada. On je izgubljen zbog odnosa vojne moći, no svejedno navedeni slučaj stoljećima se navodi kao primjer što će se dogoditi onomu tko se u teškoj situaciji bavi efemernim stvarima. Tako se i meni odnedavno ušuljao u razmišljanje. Kontekst nije teško prepoznati: dok svi gospodarski parametri pokazuju negativne trendove dovodeći naciju u stanje beznađa, anketirani građani pokazuju najveći interes za raspravu o uvođenju jednoga novog školskog predmeta.

Vratimo se načas anegdoti s početka članka. Može li se u ekonomiji spasenja usporediti važnost određivanja spola anđela (premda ne isključujem ni njezinu reaktualizaciju!) i ponuđenoga spolnog odgoja u hrvatskim osnovnim školama? Nikako! Neovisno o spolu, anđeli će i dalje ostati dječji čuvari mili, dok ih spolni (pre)odgoj, makar ako je suditi po literaturi po kojoj će se učitelji pripremati za nastavu, prije može uvesti u napast nego izbaviti od zla.

Stoga nikoga ne bi smjela čuditi reakcija crkvenih struktura na sadržaj novoga predmeta. Da nije reagirala, ona ne bi obavila svoje poslanje. A ono je navješćivati Evanđelje. E pa gdje se to u Pismu uopće spominje LGBT problem? Implicite posvuda gdje se govori o spolnosti, a eksplicite u poslanici Sv. Pavla Rimljanima. Iz nje jasno proizlazi da je, uz mnoge druge nedostatke, istospolni seks isključivo praksa pogana. O tome Pavao, kao apostol pogana koje želi privesti kršćanstvu, piše: „Stoga ih je Bog predao sramotnim strastima: njihove žene zamijeniše naravno općenje protinaravnim, a tako su i muškarci napustili naravno općenje sa ženom i raspalili se pohotom jedni za drugima te muškarci s muškarcima sramotno čine i sami na sebi primaju zasluženu plaću svog zastranjenja.

I kako nisu smatrali vrijednim držati se spoznaje Boga, predade ih Bog nevaljanu umu te čine što ne dolikuje, puni svake nepravde, pakosti, lakomosti, zloće; puni zavisti, ubojstva, svađe, prijevare, zlonamjernosti; došaptavači, klevetnici, mrzitelji Boga, drznici, oholice, preuzetnici, izmišljači zala, roditeljima neposlušni, nerazumni, nevjerni, bešćutni, nemilosrdni. Znaju za odredbu Božju – da smrt zaslužuju koji tako čine – oni ne samo da to čine nego i povlađuju onima koji čine.“

Ove retke trebalo bi pomnjivo raščlaniti, što je u ovakvu članku nemoguće. No i površan pogled upućuje da Pavao ne osuđuje homoseksualizam kao urođenu sklonost, nego njegovo prakticiranje kod heteroseksualaca. Sveti Pavao nije bilo tko u kršćanstvu pa ni u ljudskoj civilizaciji uopće. Dostatno je spomenuti da ga se smatra utemeljiteljem univerzalizma. (Vidi Alain Badiou, Sveti Pavao – utemeljenje univerzalizma, Zagreb 2006.) A ni Poslanica Rimljanima nije tek jedna od dvadeset poslanica Novog zavjeta. U njoj kao u „vjerodajnom pismu“ Rimljanima, Pavao izlaže „temeljne stavke svoga propovijedanja“. U njoj je sadržan „smisao i nesmisao židovskoga Zakona, smisao čovjeka, čovječanstva, svemira“. Zbog toga ova Pavlova poslanica „ide u najznačajnija djela svjetske književnosti koja se bave podjednako problemom čovjekove bijede i čovjekova dostojanstva“.

Poslanice su redovito štivo službe riječi za vrijeme sv. mise. Zbog opsežnosti one se naizmjence čitaju u kraćim izvacima. No ne sjećam se da sam ikada čuo s ambona Pavlove retke koje navodim u ovom članku. Možda je to zbog nelagode koja se oduvijek osjećala u Crkvi kad je u pitanju eksplicitan govor o seksualnosti. No zašto ne misliti pozitivno: Crkva ispušta ove retke izbjegavajući stvaranje lošeg raspoloženja prema LGBT zajednici. Ako je tako, onda kardinal Bozanić doista nije zaslužio onakvu „podoknicu“ kakvu mu je nedavno priredila ta zajednica.

Vijenac 493

493 - 24. siječnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak