Vijenac 493

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Scarlett kao Mačka


New York – Tennessee Williams jedan je od omiljenih pisaca brodvejskih producenata, ali treća produkcija Mačke na vrućem limenom krovu u tri godine za mnoge je ipak previše. Ipak, kad se u ulozi Maggie na kazališnoj sceni pojavljuje Scarlett Johansson, onda se uspjeh čini izvjesnim. Ona je u svom brodvejskom debiju prije tri godine (u Millerovu Pogledu s mosta) briljirala i sezonu zaključila Tonyjem za najbolju žensku ulogu.

slika

Ovaj put čini se da nije imala toliko sreće, prije svega zbog ukupne ocjene produkcije. Kritike su u predstavi u režiji Roba Ashforda („kombinaciji naturalizma i farse“), pronašle previše slabih mjesta i ocijenili je osrednjom. Glumci, tvrde kritičari, igraju kao da je svaki u svojoj predstavi, a u cijeloj priči svih se dojmila jedino Johanssonova, premda se i pojedine njezine scene djeluju „više prostudiranim nego igranim“.

Povratak otpisanih

Moskva – Jedan drugi klasični američki tekst prošao je znatno bolje u Rusiji nego Mačka u Americi. Cijena, drama Arthura Millera iz 1968, doživjela je premijeru na Maloj pozornici kazališta Majakovski uz ovacije, s kritičarske i gledateljske strane. Miler je u tadašnjem Sovjetskom Savezu bio vrlo popularan pisac, danas ga se na ruskim scenama znatno manje izvodi, a ova produkcija po djelu velikoga dramatičara prošla je u znaku još jednog uspješnog povratka, redatelja Leonida Kheifetsa, kojemu je ovo tek druga režija u sedam godina. Vrlo cijenjen u sedamdesetima i osamdesetima, Kheifets posljednjih desetljeća predaje režiju i glumu na Akademiji kazališnih umjetnosti i mnogi novi i izvrsni redatelji i glumci njegovi su učenici. No ova je režija podsjetila koliko je Kheifets i dalje zanimljiv kao redatelj koji zna raditi s glumcima i pročitati tekst na najbolji način. Ovakve se minuciozne, do detalja razrađene režije, više ne mogu vidjeti na ruskim scenama, napisao je kritičar Freedman, proglasivši predstavu vrhuncem sezone.

Kritičari dodijelili nagrade

London – Podijeljene su ugledne kazališne nagrade Critic's Circle, kojima profesionalni kritičari iskazuju čast najboljim predstavama u kazalištu u prošloj godini. Posebnu nagradu osvojilo je kazalište Globe za inovativni program Globe to Globe, koji je u London doveo svih 37 Shakespeareovih drama u produkcijama različitih inozemnih kazališta. Bio je to događaj koji je promijenio kulturnu sliku grada, ocijenili su kritičari. Na dodjeli nagrada zapažena je dominacija triju kazališta, Nationala, Tricylea i Young Vica. Lolita Chakrabarti za komad Red Velvet (Tricycle) dobila je nagradu kao „dramatičarka koja obećava“, Benedict Andrews okitio se titulom najboljega redatelja za Tri sestre (Young Vic), dok je nagrada za najbolju novu dramu pripala Lucy Prebble za Efekt, praizvedenu u Nationalu. I ostale brojne nagrade uglavnom su podijelila navedena tri kazališta, pokazavši se tako u ovom trenutku najboljima u Londonu.

Hamlet kao verbalni revolucionar


Ljubljana – Tko je Hamlet našega trenutka, pita se Žanina Mirčevska, dramaturginja istoimene produkcije premijerno izvedene u ljubljanskoj Drami u režiji Eduarda Milera. Gotovo dva desetljeća nakon posljednje premijere poznate Shakespeareove tragedije, Hamlet se vratio na središnju slovensku scenu. U ovoj izvedbi danski kraljević blizak je suvremenom intelektualcu koji se gubi u labirintu odveć kompleksna i odveć zahtjevna svijeta, dok ga je Miler definirao kao „verbalnog revolucionara“. U dramaturškoj intervenciji pojavljuje se i nova osoba, koja spaja više Shakespeareovih lica. Igra je Igor Samobor, dok Ofeliju glumi Polona Juh. I premda je u naslovnoj ulozi Marko Mandić ostvario još jednu vrlo uspješnu kreaciju, kritika nije oduševljena produkcijom, drži je nemoćnom i nedovršenom.

Vijenac 493

493 - 24. siječnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak