Vijenac 493

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Dijamantni jubilej jazz-orkestra

Mladen Mazur

Svečanim koncertom 11. prosinca u Lisinskom, Jazz orkestar Hrvatske radiotelevizije obilježio je 65. godišnjicu neprekidnog djelovanja. Osnovan je u sezoni 1946/47. i to ponajprije za programske potrebe matične kuće. Za prvoga su se dirigenta natjecala tri kandidata, Milivoj Körbler, Miljenko Prohaska i Zlatko Černjul, koji je kao kornetist i leader već imao određenih iskustava s vođenjem big banda, jer je tijekom Drugoga svjetskog rata, u sezoni 1942/43. prije odlaska u partizane, s jazz-orkestrom pod svojim imenom održao u Zagrebu zapaženi koncert. Njegovu su izboru pomogli i određeni politički prerogativi, pa je baš on bio izabran da prvi organizira klasični plesni orkestar, u prvo vrijeme nazvan Zabavnim orkestrom Radio-Zagreba.


slika

Jazz orkestar HRT-a


Orkestar je mijenjao imena, pa će nakon zabavnog nastupati kao Plesni orkestar Radija Zagreb, poslije Radiotelevizije Zagreb, nakon Domovinskog rata kao Big band HRT-a, da bi nedavno ponovno promijenio ime u Jazz orkestar HRT-a. Pred orkestrom promijenilo se nekoliko dirigenata, neko su vrijeme, nakon odlaska Zlatka Černjula, orkestrom naizmjenično ravnali Milivoj Körbler i Miljenko Prohaska, neko vrijeme i Nikica Kalogjera, da bi ga onda preuzeo Miljenko Prohaska, kojega je za služenja vojnog roka u Sarajevu zamijenio Miroslav Killer. Po povratku iz Sarajeva orkestrom je gotovo trideset godina, sve do odlaska u mirovinu, ravnao Miljenko Prohaska, utisnuvši mu posve specifičan zvuk i stilski specifičan glazbeni izričaj. Naslijedio ga je poznati bubnjar, skladatelj i aranžer Silvije Glojnarić, koji je nedavno proslavio 75. godišnjicu života i 55 godina umjetničkog rada, a njega pak današnji dirigent, inače poznati saksofonist Saša Nestorović, pod ravnanjem kojeg je orkestar i proslavio jubilej.

Za slavljenički nastup u Lisinskom izabrano je zahtjevno djelo Dukea Ellingtona, religijski oratorij The Best Of Sacred Concerts iz skladateljeva opusa nastala prema narudžbama raznih konfesija. Uz big band morao je nastupiti i u ovakvoj za nj ne baš repertoarno najbližoj fakturi i korektan Zbor Hrvatske radiotelevizije. Od svih religijski nadahnutih dijelova svakako je najpoznatija tema Come Sunday, zastupljena u repertoarima brojnih malih i velikih jazz-ansambala. U tom svečarskom i svakako pretencioznom nastupu svoje su mjesto našli i vokalni solisti koji ne dolaze iz područja jazza, sopranistica Ivana Garai Korpar, mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, Želimir Panić, tenor, Miroslav Živković, bariton, Vjekoslav Hudeček i Mladen Klepo, basovi, te naša trenutačno najprofiliranija jazz-pjevačica Lela Kaplowitz. Narator je bio Ranko Belić, a plesač Bojan Valentić, koji su pokušali dočarati vrijeme i atmosferu glasovitih plesnih dvorana u Harlemu u kojima je Ellingtonov orkestar često nastupao. Najzahtjevniji dio izvedbe imao je Jazz orkestar i njegovi brojni nadahnuti instrumentalni solisti, među kojima valja istaknuti gotovo sve. To su trubači Antonio Geček, Zvonimir Bajević, Davor Križić i Branko Sterpin, tenor-saksofonisti Željko Kovačevići i Mario Bočić, alt-saksofonisti Miro Kadoić i Arsen Ereš, bariton-saksofonist Damir Horvat, trombonisti Marin Ferketin, Zvonko Košak i Miron Hauser, pijanist Julije Njikoš, kontrabasist Saša Borovec i bubnjar Marko Lazarić.

U koncept obilježavanja 65. obljetnice Jazz orkestra HRT-a očito je uložen velik napor, koji je rezultirao vrlo kvalitetnim i sadržajnim koncertnim nastupom, pa bi u realizaciji valjalo svakako pohvaliti i dirigenta Sašu Nestorovića i njegovu ulogu u projektu.

Vijenac 493

493 - 24. siječnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak