Vijenac 490

Glazba

U čast Ivani Lang, uz stotu godišnjicu rođenja

Svestrana skladateljica, pijanistica i pedagoginja

Mirta Špoljarić

Hrvatska glazbena baština još krije više ili manje nepravedno zapostavljene umjetnike, koje je potrebno staviti na odgovarajuće mjesto u korpusu hrvatske povijesti glazbe. Među takvima je Ivana Lang (1912–1982), čiji život i opus još nisu dovoljno istraženi ni sustavno obrađeni, a kamoli široj javnosti poznati. Njezina svestranost kao skladateljice, pijanistice i klavirske pedagoginje, koja je radni vijek provela u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, koja se družila i dopisivala s brojnim hrvatskim umjetnicima, koja je pratila glazbeni život Zagreba, zaslužuje veću pozornost.

U povodu 100. obljetnice rođenja Ivane Lang Kazališno-koncertna dvorana Ivana Brlić-Mažuranić iz Slavonskog Broda posvetila joj je cjelovečernji glazbeni program, održan 16. studenoga (samo dan nakon skladateljičina datuma rođenja) u Glazbenoj školi Slavonski Brod, u suradnji s kojom je koncert i realiziran.


slika

Ivana Lang za glasovirom


Bila je to večer u kojoj je progovorila isključivo glazba Ivane Lang, i to u izboru njezine kćeri mezzosopranistice Kristine Beck-Kukavčić, s kojom su nastupili i sopranistica Ana Karuza Lovrić, pijanistica Tamara Jurkić Sviben, violinistica Vlatka Peljhan i pijanist Krešimir Popović. Program je bio komornoga glazbenog izričaja, koji je Ivani Lang bio najbliži tijekom skladateljske karijere, ne samo zbog činjenice da je i sama bila pijanistica te da je klavir podučavala, već i zbog toga što je, očigledno, komorni izričaj bio najpogodniji za odražavanje umjetničina intimnog, nutarnjeg svijeta. Izbor komornog repertoara obuhvatio je vokalne i klavirske minijature, koje čine središte skladateljičina opusa, ali i jednu, gotovo nepoznatu, violinsku skladbu.

Popijevke Sumnja i Nokturno iz ciklusa Nepoznatim stazama, op. 54, vokalno dojmljivo interpretirala je Ana Karuza Lovrić, privukavši pozornost lijepo oblikovanim tonom i uglavnom sigurnim sopranskim visinama. Osobitu dramatizaciju teksta i scensku izražajnost na pozornicu je donijela Kristina Beck-Kukavčić u izvedbama triju popijevaka iz ciklusa Bezimenoj, op. 75, potom u solo pjesmi Prosula se sunčina, op. 85, te u Mačjem piru iz ciklusa Pet istarskih pjesama, op. 32. Postojanu pratnju vokalnim izvedbama pružio je pijanist Krešimir Popović, koji je ujedno za završetak koncerta priredio furioznu izvedbu Toccate iz ciklusa Četiri kompozicije za klavir, op. 50.

Pijanistica Tamara Jurkić Sviben interpretirala je programski obojenu Sonatinu za klavir, op. 24, tehnički i sadržajno zahtjevnu skladbu u kojoj je uspjela pronaći poveznicu između izražajne glazbene izvedbe i naznačenog programa. Ples sablasti za violinu i klavir, op. 97, u interpretaciji Vlatke Peljhan i Tamare Jurkić Sviben otkrio je autoricu koja se ne boji eksperimentirati sa zvukom te, ponovno, glazbenim jezikom pokušati pronaći ozračje koje sugerira naslovna tematika. A ono što je prisutno u svim djelima s programa, a što u većoj ili manjoj mjeri, prožima čitav opus Ivane Lang, jest koketiranje sa groteskom, koje je najbolje uspjela izraziti interpretacija Tamare Jurkić Sviben.

Da bi obljetnica protekla u svečarskom duhu pobrinuli su se učenici srednje Glazbene škole Slavonski Brod, koji su priredili najavne materijale za koncert, prigodni plakat o Ivani Lang i vizualnu prezentaciju, što je obogatila koncertno iskustvo. Time se željelo i mladi naraštaj, koji tek treba stasati u glazbenike, upoznati ne samo s Ivanom Lang nego i s činjenicom da je otkrivanje i prezentacija hrvatskih skladatelja i hrvatske glazbene baštine zadaća svih nas, koji u njoj na bilo koji način sudjelujemo. Tek s tim na umu izreka da „na mladima svijet ostaje“ može imati smisla.

Vijenac 490

490 - 13. prosinca 2012. | Arhiva

Klikni za povratak