Vijenac 490

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Propast Anarhista


New York – Praizvedba novoga komada Davida Mameta Anarhist, u režiji autora, upisala se u listu najvećih brodvejskih promašaja. Ni činjenica da u drami igraju dvije velike zvijezde, Debra Winger (njezina prva pojava na Broadwayu) i Patty LuPone, nije pomogla produkciji da se nakon premijere održi. Nakon svega nekoliko izvedbi i loših kritika producenti su najavili gašenje predstave. Paradoksalno, isti producentski tim svega nekoliko ulica dalje realizirao je premijeru Mametove uspješnice Glengarry Glen Ross u kojoj igra Al Pacino i koja je apsolutni hit, s cijenama ulaznica koje zbog velikog interesa dosežu cijenu od 2000 kuna. Anarhist je moralno-filozofski traktat koji se događa u ženskom zatvoru. Komad u kojem ozloglašena osuđenica raspravlja s osobom zaduženom za nju, filozofska je rasprava dvije intelektualke, koja djeluje kao obrana doktorske teze s temom Rolanda Barthesa, a ne zanimljiva drama. Ni režija nije pomogla drami, jer Mamet kao da je glumicama dao uputu da samo izgovaraju tekst, bez previše glume. Nakon takvih kritika nešto je puklo i među glumicama pa su ušle u javnu raspravu o samoj režiji i komadu. Propast Mametova komada izazvala je pak niz pitanja o drami na Broadwayu i njezinoj budućnosti. Brzo je izračunato da su producenti na tom komadu izgubili 2,6 milijuna dolara, ali im to očigledno nije pokvarilo odnos s Mametom: najavili su skoru premijeru njegova Američkog bizona, opet u autorovoj režiji!


Najbolja je predstava

– predavanje


London – Britanski kritičari već rezimiraju proteklu godinu na tamošnjim scenama, a Michael Billington, jedan od najuglednijih kritičara na Otoku, kao najvažniji kazališni događaj u 2012. istaknuo je neobičnu predstavu Deset milijardi Stephena Emmotta, svojevrsno ilustrirano predavanje u produkciji Royal Courta, koje govori o katastrofalnim posljedicama prenaseljenosti planeta i klimatskim promjenama. Premda neki drže kako nije riječ o kazališnoj produkciji nego o materijalu prikladnijem za neki članak Billington tvrdi kako je to produkcija koja otkriva pravu funkciju kazališta: suočavanje publike s bitnim činjenicama života, a Emmott, koji sebe deklarira kao racionalnoga pesimista, to radi na samozatajan, dojmljiv, lucidan, ali istovremeno neprikriveno ljutit način. Kao najbolji trend koji se pojavio na londonskim scenama Billington izdvaja rusku invaziju s trima ingenioznim interpretacijama Shakespeareovih drama.


Bez glamura, ali dojmljivo


Moskva – Šest mjeseci nakon što je preuzeo dužnost umjetničkoga ravnatelja kazališta Jermolova Oleg Mešnikov, poznati glumac i redatelj, otvorio je prvi put vrata teatra javnosti.


slika


Nekad slavno kazalište posljednja se dva desetljeća nije najbolje snašlo u novim uvjetima, a Mešnikov je, preuredivši kazalište, sada pokazao novi put kojim planira ići. Adaptacija Čehovljeve kratke priče naslovljena Najveća mala drama govori o odnosu glumca i njegova šaptača, a u režiji Rodina Ovčinikova pretvorila se u minimalističku, ali izvrsnu studiju o ljudskim odnosima. Ono što je iznenadilo rusku javnost jest činjenica da je Mešnikov, kojega mediji obožavaju, odbio napraviti glamurozno otvaranje kazališta, bez slavnih lica i kamera, napravivši krajnje skromnu, ali umjetnički relevantnu predstavu, koja, svi se nadaju, najavljuje bolje dane kazališta Jermolova.


Između dva svijeta


Tel Aviv Između dva svijeta naslov je koprodukcije Schauspielbühnen Stuttgart i telavivskoga kazališta Cameri premijerno izvedene u Tel Avivu u režiji Manfreda Langersa. Novi komad Sare Von Schwarze, izraelske spisateljice i glumice, govori o kćeri koja dolazi u München pronaći oca koji je davno ostavio obitelj i emigrirao iz Izraela u Njemačku. U obračunu kćeri, oca i njegove nove supruge otkrivaju se mnoge tajne i lažni identiteti, od osobnih pa sve do vjerskih. Vrlo zanimljivu dramu u uspješnu je produkciju pretvorio redatelj Langer i odlični glumci. Komad koji se igra kombinirano na hebrejskom i njemačkom praizveden je u Stuttgartu, a sad je uslijedila izraelska premijera s jednim novim glumcem u podjeli.

Vijenac 490

490 - 13. prosinca 2012. | Arhiva

Klikni za povratak