Vijenac 489

Glazba

Operna premijera: Nikola Šubić Zrinjski, HNK Osijek

Vjerno tradiciji

Branka Ban

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku 23. studenog imalo je novu premijeru najtraženije hrvatske povijesne opere, Nikole Šubića Zrinjskog Ivana pl. Zajca i libretista Huga Badalića.

U više od stoljeća opernog igranja u Osijeku to je bila petnaesta po redu postava Zrinjskog koju su umjetnički predvodili dirigent Mladen Tutavac i redateljica Nina Kleflin, pridruživši se nizu autorskih parova koji su operu dosad postavljali. Od 1908. pamte se posebno one Lava Mirskog i Đoke Trbuhovića iz 1939. i Željka Milera i Dragutina Savina iz 1964.

Mladen Tutavac orkestralno je tkivo prenio predanim ostvarajima. Nosili su ih kvalitetni solisti gudači (solo viola, violončelo), puhači (solo flauta, oboa) i vrlo dobri gudači.


slika

Scena iz osječke premijere Nikole Šubića Zrinjskoga


Režija slijedi tradicionalni pristup vjerno poštujući djelo Huga Badalića, što tvori luk, kako neki kažu, od Badalića do redateljice Kleflin. Najbliži suradnici u realizaciji su koreograf Dinko Bogdanić, scenograf Osman Arslanagić, oblikovatelj svjetla Aleksandar Mondecar, dok su kostimi Amele Vilić posuđeni iz Sarajeva.

U takvu tradicionalnom pristupu u prvom su planu pjevači, tumači glavnih likova opere. Naslovnu ulogu Zrinjskog tumačio je Dali Mor, umjetnik lagana, nosiva glasa, ugodne boje, dinamički izražajan i scenski pokretan. Lovru Juranića pjevao je blistavi tenor Domagoj Dorotić, koji je publiku osvojio glazbenim darom, preciznošću intoniranja i lijepog fraziranja. Katalin Brunjai Hihlik ostarila je uvjerljivo lik Eve, žene Zrinjskog, staloženo i vjerno, dramskim ostvarajem koji je dosegnuo vrhunac u dvopjevu sa Zrinjskim u drugoj slici prvog čina. Valentina Fijačko kao Jelena bila je dojmljiva tonski i dinamički. Njezin se ostvaraj odlikovao sjajnim fraziranjem i legato lukovima. Posebno je ostala dojmljiva Jelenina uspavanka u sedmoj slici. Ulogu Sulejmana Velikog nosio je bas Saša Čano, umjetnik sjajna glasa, raskošna raspona i dinamičkog sjenčenja.

Damir Baković bio je sjajni Gašpar Alapić; Damir Fatović izvrsni Mehmed Sokolović, a Krunoslav Tuma – Mustafa, te Robert Adamček kao osjećajni Levi, duboko emocionalnih interpretracija, uz uspješne nastupe ostalih.

Valja također naglasiti vrijednost plesnih priloga u četvrtoj i sedmoj slici. Izvodili su ih Mateja Božić, Vuk Ognjenović te plesna skupina HNK-a Osijek. Očarala je raskoš te plesne scene. Na kraju valja reći da se pred oduševljenom publikom u osječkom Hrvatskom narodnom kazalištu pljeskalo sjajnima Domagoju Dorotiću, Valentini Fijačko, Saši Čanu i Daliju Moru!

Vijenac 489

489 - 29. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak