Vijenac 489

Glazba

JAZZ AD LIBITUM – 18. JAZZ FAIR ČAKOVEC

Od gipsy swinga do bluesa

Mladen Mazur

Besparicu s kojom živimo osjećaju i naši festivali jazza. Neki su se, poput varaždinskoga, nakon sedamnaest godina održavanja i ugasili, a čakovečki Jazz Fair srećom preživljava te je 22–24. studenog doživio i osamnaesto izdanje. Festival je zapravo počeo još ranije, 7. studenog, pretprogramom Ususret Jazz Fairu i nastupom sastava Zagreb Jazz Portrait, kojem bi mjesto sigurno trebalo biti u glavnom programu. Zagreb Jazz Portrait, koji je nedavno proslavio dvadesetu godišnjicu, s dolaskom vrlo nadarena mladog pijanista iz Zaprešića Hrvoja Gallera i zvukovno je i interpretativno znatno obogatio izvedbe svog repertoara. Dominirale su na tom nastupu skladbe gitarista Marija Igreca, saksofonista Saše Nestorovića, kontrabasista Nenada Jure Vrandečića i bubnjara Borne Šercara.


slika

Damir Kukuruzović


Glavni je dio programa 22. studenog u dvorani Centra za kulturu Čakovec otvorio Damir Kukuruzović Gypsy Swing Quartet iz Siska, u sastavu: Damir Kukuruzović, gitara, Bruno Urlić, violina, Goran Grgurač, ritam-gitara i umjesto najavljenoga kontrabasista Saše Borovca, bas-gitarist Željko Bilbija. Zahvaljujući Kukuruzoviću, izvanserijskom gitaristu zavidne tehnike u potpunosti posvećenu tradiciji i izričaju legendarnog utemeljitelja europskog gypsy swinga Djanga Reinhardta iz ciganske (ne romske!) porodice Manoucha, slušali smo između ostalih i vrlo dobre interpretacije poznatih skladbi tog stilskog razdoblja – Minor Swing, Sweet Georgia Brown i Minor Blues. Sastav je entuzijastičkim sviranjem i swingom oduševio publiku, odsviravši i dva dodatka, swing-obradu narodne pjesme Moja mala nema mane i poznatu Oči čornije.

Od grupe East Gypsy Band Budapest očekivala se još jedna, nešto drukčija verzija gypsy swinga, no to se nije dogodilo. Sastav pokušava pomiriti dva potpuno različita glazbena izraza, autentičnu glazbu mađarskih Roma s modernim jazz-odlikama, u čemu baš i ne uspijeva. U tom pokušaju fuzije s jedne su strane bili autentični Romi, cimbalist Vilmos Olah, vrlo dobar violinist i još bolji gitarist Lajoš Sarközi te napose autentični vokalist Gusztav Balogh, a s druge profilirani džezisti, braća Balazs, pijanist Joszef i bubnjar Elemer. Nekako se u toj fuziji snalazio i kontrabasist Krisztian Lakatos Toggle. Romski vokalist Balogh, pjevajući na materinskom jeziku, bio je stilski potpuno na strani autentične glazbe. Džezistički dio eksperimenta te fuzije jazza i folka ostao je tako samo na braći Balazs, koji bi u formaciji klavirskoga trija mogli biti znatno zanimljiviji.

Druga je festivalska večer dovela također dva stilski posve različita sastava. Prvi nazvan Jazzy Nyul, koji vodi mladi nadareni jazz-gitarist iz Osijeka Vedran Zec (zec je na mađarskom nyul), u svom kvartetu ima osječkoga pijanista Davora Dedića, poznata iz Big banda Hrvatske glazbene mladeži, te dvojicu provjerenih glazbenika iz čakovečkog područja, bas-gitarista Ferdinanda Buhaneca i bubnjara Roberta Jambrušića Džebu. Izvedbeno to je bio uigran vrlo kvalitetan i slušljiv jazz, donesen na klasičan način s kantilenom, bluesom, improviziranim korusima članova kvarteta i logičnim harmonijskim progresijama, pobravši sve pohvale slušateljstva.

Nakon modernoga mainstream jazza kvarteta Jazzy Nyul nastupio je ljubljanski The Tzar Blues Band promijenivši glazbenu atmosferu svojim interpretacijama bluesa. Pjevač i vođa sastava Srečo Tzar predstavio je program u velikom rasponu bluesa od američke Istočne obale pa sve do Teksasa i Juniora Wellsa, približavajući se u pojedinim izvedbama previše zvuku i načinu interpretacije elektrificiranog rock-bluesa čikaške škole B. B. Kinga, zahvaljujući napose sviranju gitarista Sandija Blažića. Uz Tzara, u sastavu njegova blues banda vrijedi istaknuti pijanista Miloša Rebulu, glazbenika s velikim osjećajem za takav žanr, koji je rutinirano mijenjao akustični glasovir i orgulje NORD. Ostali su članovi kvinteta bas-gitarist Janez Moder i bubnjar Janez Tutta.

Festivalski je program posljednje večeri zatvorio stalni gost Jazz festivala u Čakovcu, poznati mađarski fuzijski kvintet međunarodne reputacije Djabe, koji spaja elemente danas popularna pojma world music, mađarskoga folklora i nešto elemenata jazza.

Vijenac 489

489 - 29. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak