Vijenac 488

Kazalište

Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, br. 49/50, Hrvatski centar ITI-UNESCO, 2012.

U duhu aktivizma

Ivana Slunjski

Novi dvobroj Kazališta nastavlja s već dobro uhodanom uredničkom koncepcijom. U prvome dijelu autori nas vode aktualnim izvedbama, što domaćim ostvarenjima, što međunarodnom scenom. Odmah na početku tekst Jasne Žmak bavi se u javnosti često potiskivanom problematikom seksualne i rodne drugosti, a povod je Dolenčićeva predstava Krletka, uprizorena na daskama Kerempuha. Iako je više nego potrebno i kazališno promišljati pravo na različitost nasuprot konzervativnoj i jednoobraznoj heteronormativnosti i posljedičnoj homofobiji, Žmakova upozorava na propuste predstave nastale u okrilju kabaretske zabave, kojom se drukčiji seksualni izbor i dalje smatra izvorom poruge.


slika


Dalje valja izdvojiti razgovor Matka Botića s Oliverom Frljićem te tekst U ime svih nas Bojana Munjina koji sagledavaju političko kazalište posttranzicijskoga društva, uvodeći nas u kazališne mijene s pozicije aktera toga žanra te dajući potpuniji pogled izvana, obuhvaćajući slične tendencije na području država bivše Jugoslavije. Posebno je vrijedan nastavak temata Umjetnička izvedba i aktivizam započet u prethodnome dvobroju, prema uredničkim zamislima Suzane Marjanić i Višnje Rogošić. Aktivističke umjetničke izvedbe zbog unikatnosti izvedbe često izmaknu iz vidokruga te uz vrijedne analize temat pridonosi i njihovoj vidljivosti. Uočavajući sličnosti s aktivističkom umjetnošću, Andrej Mirčev i Suzana Marjanić njoj uz bok postavljaju neumjetničke proteste i akcije na pragu umjetničkoga nastale unutar kolegija osječke Umjetničke akademije. Leonida Kovač bavi se lingvističkim učincima na primjeru dramskoga teksta Ivane Sajko i performansa Nicole Hewitt, dok se Ines Horvat posvećuje aktivističkom prostoru koji se otvara spomeničkom baštinom.

Uz ostale tekstove temata, posebno mjesto zauzima autorski pokušaj bilježenja izvedbene građe predstava Tko si ti i otkud ti pravo te Postdiplomsko obrazovanje, scenski ostvareni različitim znakovnim sustavima. Na kraju spomenimo još tekst Laži, proklete laži i statistika kojim se Nora Krstulović razložno obrušava na nelogičnosti subvencioniranja hrvatske kulture.

Vijenac 488

488 - 15. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak