Vijenac 488

Glazba

Razgovor: Zlatko Madžar, glazbeni publicist

Svečanosti umjetničkog pjevanja

Miljenko Jelača

U Hrvatskoj imamo respektabilnu skupinu odličnih pjevača, među kojima je i nekolicina vrlo mladih, koji upravo grade zamjetne međunarodne karijere / Ciklus Molto cantabile želi predočiti aktualni trenutak hrvatskog umjetničkog pjevanja i ujedno nagovijestiti njegovu sutrašnjicu / Solo pjesma bit će Arijadnina nit koncertnih predstavljanja naših najboljih pjevača


Novopokrenuti ciklus Molto cantabile Koncertne direkcije Zagreb, zamišljen kao niz atraktivnih koncertnih portreta hrvatskih pjevača, opernih prvaka, za dvije bi godine trebao biti okrunjen antologijskim, ambicioznim diskografskim izdanjem Dva stoljeća hrvatske popijevke. Zbog sveprisutne recesije Koncertna direkcija Zagreb morala se odreći svoga prestižnog projekta Svijet glazbe (gostovanja velikih inozemnih simfonijskih orkestara), a taj se pak nedostatak u aktualnoj sezoni nastoji nadoknaditi putem pet različito profiliranih koncertnih ciklusa, realizacija kojih je povjerena ponajboljim hrvatskim solistima i komornim ansamblima. U šarolikoj ovosezonskoj ponudi posebnu pozornost glazbene javnosti pobudio je pomno osmišljen projekt Molto cantabile, koji je zamišljen na trima razinama: recitali najistaknutijih hrvatskih opernih pjevača, natjecanje za mlade pjevače te koncertna i diskografska prezentacija antologijskih hrvatskih dosega u zapostavljenoj vrsti umjetničke popijevke. Vrlo dojmljiv inauguracijski koncert novopokrenutog ciklusa održao je početkom listopada tenor Tomislav Mužek, koji je svoj nadasve sugestivan recital posvetio životnoj obljetnici svjetski ugledne primadone Ruže Pospiš Baldani. Drugi koncert ciklusa imat će bas-bariton Luciano Batinić prvoga dana prosinca, koji posvećuje 95. rođendanu vitalnoga veterana bas-baritona Tomislava Neralića.


slika


Vjerujući kako će te dobrodošle pjevačke recitale odlikovati ozbiljnost programskih sadržaja i njihova visoka izvedbena razina, razgovaramo s idejnim začetnikom projekta – glazbenim publicistom Zlatkom Madžarom.

Kako je došlo, gospodine Madžar, do vaše suradnje s Koncertnom direkcijom Zagreb i pokretanja toga projekta?

Počelo je inicijativom Josipa Nalisa, v. d. ravnatelja Koncertne direkcije Zagreb, koji me pozvao da osmislim novi ciklus koncerata u pretplati. Premda na tome planu imam poprilično i pretežito izvaninstitucionalno iskustvo, ponuda me ipak zatekla.

Imali ste slobodu izbora, a odlučili ste se za pjevače. Zašto?

Kada sam počeo propitivati aktualnu izvođačku scenu u Hrvatskoj (inozemna, zbog štednje, nije dolazila u obzir!), vrlo sam brzo shvatio kako trenutno imamo na raspolaganju ponajprije respektabilnu skupinu odličnih pjevača, među kojima je i nekolicina vrlo mladih, koji upravo grade zamjetne međunarodne karijere. Upravo stoga učinilo mi se kako bismo našim ponajboljim pjevačima trebali napokon omogućiti da sami repertoarno osmisle svoje koncertne portrete, u kojima bi, naravno, itekako bila poželjna i u nas osobito zapostavljen oblik solo pjesme, no konačan glazbeni izbor ipak je svakomu ostavljen na volju. U dvjema već perfektuiranim sezonama ciklusa Molto cantabile sudjeluje šest pjevačica i pet pjevača, a pritom moram naglasiti kako bi nam dobro došla i treća sezona, u kojoj bismo na istovjetan način mogli predstaviti još nekoliko podjednako vrsnih hrvatskih vokalnih umjetnika.

Čini se da su svi pjevači rado prihvatili mogućnost da svoje recitale slobodno repertoarno osmisle na različite načine. Ipak sve ih povezuje popijevka, Lied, koja se napokon vraća na koncertnu pozornicu!

Jasno, valja biti osobo zadovoljan što će solo pjesma biti Arijadnina nit koncertnih predstavljanja naših najboljih pjevača, koji su u izvedbenoj praksi redovito nazočni samo na opernoj sceni, a tek sporadično i na koncertnome podiju. Sada ćemo ih konačno moći doživjeti i u toj najintimnijoj, najdelikatnijoj vokalnoj disciplini, u kojoj će iskusni scenski umjetnici najednom ostati ogoljeni, lišeni kostima i scene, te jedino upućeni na bitnu spregu poezije i glazbe. Uz odreda vrsne pijaniste (koji, primjerice, u pjesmama Huga Wolfa imaju ravnopravnu, a ponekad čak i vodeću ulogu!) naši će pjevači svoje pozorne slušatelje zasigurno pridobiti za te osebujne, tankoćutne glazbene svjetove, a sve će to dodatno osmisliti i programske brošure koje će uglazbljenu poeziju donositi kako u izvornicima tako i u hrvatskim prepjevima; posljednje bit će ugodna zadaća vrlo kvalitetnih i klasičnoj glazbi sklonih prevoditelja, poput germanista Seada Muhamedagića ili pak rusista Radomira Venturina…

Pretpostavljam da će u tom pjevačkom ciklusu biti zastupljene i druge glazbene vrste, jer za uvjerljivo tumačenje Lieda potrebna je ne samo muzička nego i životna zrelost?

Slobodu izbora repertoara svaki od pjevača iskoristio je na svoj način; Mužek i Batinić, primjerice, odlučili su se isključivo za Lied, dok su se ostali opredijelili za solo pjesmu u prvom dijelu programa, a u drugom za izbor opernih arija. Nedovoljno iskusnim pjevačima Lied može biti teška, odveć riskantna zadaća, no baš će stoga biti zanimljivo čuti tumačenja dvoje mladih pjevača – Diane Haller i Krešimira Stražanca, koji su ove godine pobijedili na dvama jakim međunarodnim natjecanjima specijaliziranim upravo za Lied.


Vrhunska kultura zapravo je jedini „luksuz“ kojega se nijedna „mala“ zemlja i ni pod koju cijenu nikada ne bi smjela odreći /

Na globalnome planu naša mala Hrvatska jedino može biti velika sa svojom umjetnošću, znanošću, pismenošću i osviještenom, živo prisutnom kulturnom baštinom


U podnaslovu ciklusa Molto cantabile stoji napomena „hrvatska pjevačka sadašnjost s pogledom u budućnost“, što je zacijelo aluzija na mlade pjevačke snage?

Da, iako bi projekt najpotpunije sažela proširena formulacija: hrvatska pjevačka sadašnjost s pogledom u izglednu budućnost, ali i u slavnu prošlost… Jasnije rečeno: trenutno imamo sjajnu generaciju opernih umjetnika, za njihove dostojne nasljednike čini se da ne moramo strepiti, a osvrnemo li se na prošlost, ustanovit ćemo kako su u svakome od razdoblja glazbenim perjanicama Hrvatske na svjetskoj sceni ponajprije bili naši veliki vokalni umjetnici. Ciklus Molto cantabile želi predočiti aktualni trenutak hrvatskog umjetničkog pjevanja i ujedno nagovijestiti njegovu sutrašnjicu. Zato smo, uz presudnu potporu ženskog Lions Cluba Kontesa Nera, pokrenuli Natjecanje Mladi pjevač godine, pri čemu je važno znati kako će svaki od naših uglednih vokalnih solista po vlastitome nahođenju za natjecanje kandidirati svoga mladog odabranika, a pobjednik će osvojiti vrijednu jednogodišnju stipendiju, ali i nagradni recital u organizaciji Koncertne direkcije Zagreb. Peteročlanom prosudbenom komisijom 2012. predsjedat će primadona Dunja Vejzović, a 2014. predsjednica će biti primadona Ruža Pospiš Baldani. Osim rečenoga, projekt Molto cantabile želi na svrhovit način njegovati i zapostavljeno međugeneracijsko zajedništvo, što će reći – smislenu spregu slavnih veterana, aktualnih prvaka i onih koji tek dolaze…

Već ste najavili kako će u svibnju 2014. Molto cantabile biti okrunjen zamašnim koncertno-nakladničkim projektom Dva stoljeća hrvatske popijevke…

Posrijedi je jako bogata riznica hrvatske solo pjesme, što je jedina glazbena vrsta koja se u našoj muzičkoj baštini odlikuje dvostoljetnim kontinuitetom. Hrvatska popijevka bit će naglašenije prisutna u našoj sljedećoj sezoni, a u svibnju 2014. sve bi trebalo biti okrunjeno antologijski sročenim diskografskim izdanjem, koje bi združenim snagama trebali ostvariti naši ponajbolji pjevači i pijanisti. Na tom prevažnom dijelu projekta već uvelike radi dobro upućena i gorljivo posvećena muzikologinja, akademkinja Koraljka Kos, koja je odgovorna za sadržaje, dok je međunarodno ugledna pedagoginja Dunja Vejzović na sebe preuzela obvezu definitivnog izbora i optimalne raspodjele repertoara unutar te moćne gomilice hrvatskog umjetničkog pjevanja. Taj nakladnički projekt nastojat ćemo ostvariti po najvišim strukovnim standardima: visoka kvaliteta glazbene izvedbe i tonske snimke, iscrpna muzikološka prezentacija pomno odabranih skladbi, predočenje svih pjesničkih predložaka… No, konkretna realizacija ovako ozbiljna projekta neće biti moguća bez primjerene materijalne potpore mjerodavnih institucija, jer budemo li prekriženih ruku čekali da ova fantomska kriza (uvelike natkriljena koronom nepredvidiva trajanja) napokon prođe – neslavno ćemo propasti i to po onome trgovački vulgarnom receptu: koliko para – toliko muzike (Les petit riens! – rekao bi Mozart)… Vrhunska kultura zapravo je jedini „luksuz“ kojega se nijedna „mala“ zemlja i ni pod koju cijenu nikada ne bi smjela odreći; na globalnome planu naša mala Hrvatska jedino može biti velika sa svojom umjetnošću, znanošću, pismenošću i osviještenom, živo prisutnom kulturnom baštinom.

Ciklus Molto cantabile još po nečemu odudara od rutinske koncertne prakse, a to je – posvetni karakter svakog od koncerata; naime, naši operni prvaci svoje recitale s uvjerenjem posvećuju svojim svjetski glasovitim umjetničkim prethodnicima…

Za to je pak zaslužna mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović, koja je već u preliminarnom dogovoru ustrajavala da njezin recital bude osebujni koncertni hommage legendarnoj Milki Trnini, i to u sljedećoj godini, kada se navršava 150. godina od umjetničina rođenja. Na to se u hipu nadovezala sopranistica Martina Zadro, koja svoju koncertnu večer kani posvetiti uspomeni na bečku Kammersängerin Senu Jurinac, a njihovim su pak stopama potom krenuli i hrvatski inozemci Evelin Novak i Krešimir Stražanac, koji će zajedničkim koncertom čestitati 70. rođendan svojoj stuttgartskoj profesorici Dunji Vejzović, dok će bas Luciano Batinić svoju večer ruskih solo pjesama prirediti u čast 95. rođendana berlinskog Kammersängera Tomislava Neralića… Ruža Pospiš Baldani bila je na inauguracijskom recitalu Tomislava Mužeka, a vitalni Tomislav Neralić radosno nam je potvrdio svoj dolazak na koncert Luciana Batinića… Uvjeren sam da ovakvo zajedništvo svih hrvatskih pjevačkih naraštaja nadilazi tek protokolarno ganutljivu gestu, jer – kako se jedan lanac takva umjetničkog kontinuiteta ne bi raspao, nužno je da sve njegove karike budu čvrsto povezane i da nijedna ne izostane. A onom doista središnjom karikom u ovom našem kreativnom lancu bit će akademkinja Koraljka Kos, koja će hrvatsku vokalnu liriku znalački približiti njezinim budućim tumačima. Doista, od svih aspekata projekta Molto cantabile neupitno je najvažniji: otrgnuti zaboravu to golemo vokalno blago, koje se – kao možda jedina vrsta u sveukupnoj povijesti hrvatske glazbe – nataložilo u gotovo dvostoljetnom, doista neprekinutu skladateljskom kontinuitetu.

Vijenac 488

488 - 15. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak