Vijenac 488

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Kineska tragedija u dojmljivoj produkciji


Stratford na Avonu – Gregory Doran, novi umjetnički ravnatelj Royal Shakespeare Company, ponudio je britanskim scenama iznenađenje premijerom drame na koju su mnogi, ako su i znali za nju, potpuno zaboravili.


slika Siroče iz Zhaoa


Riječ je o kineskom klasičnom tekstu Siroče iz Zhaoa, čije podrijetlo seže u 4. stoljeće prije Krista, a koji je poslije bio česta tema u kineskoj umjetnosti, ne samo kazališnoj. No ta fascinantna i tragična priča, koju mnogi smatraju kineskim Hamletom, nije bila popularna samo u svojoj zemlji, obrađivali su je još u 18. stoljeću i Voltaire i Murphy. Doran je, uz pomoć adaptacije Jamesa Fentona, stvorio predstavu koja je sve osvojila. Istina, čule su se primjedbe kako nije u redu da od 17 glumaca samo troje dolaze s istoka Azije, ali je kvaliteta produkcije ušutkala i one najsumnjičavije i izazvala pravu senzaciju u Engleskoj.


Sve nagrade Oluji


Maribor – Podjela nagrada na Borštnikovim srečanjima, nacionalnom festivalu slovenskoga kazališta, donijela je zanimljiv fenomen. Nikad se nije dogodilo da neka predstava toliko dominira kao, sudeći po nagradama, Oluja A. N. Ostrovskoga u režiji Jerneja Lorencija i produkciji Mestnoga gledališča iz Ljubljane. Osim priznanja za najbolju predstavu u cjelini i režiju Oluji su pripale i dvije od ukupno četiri glumačke nagrade (Primož Pirnat i Matej Puc) i ona za mladog glumca (Nika Rozman) te nagrade za kostimografiju, scenografiju, glazbu i oblikovanje govora. Samo su dvije nagrade izmakle Oluji, obje glumačke. Njih su dobili Gregor Bakovič za ulogu u predstavi Crvena i Nataša Barbara Gračner za ulogu Barunice Castelli-Glembaj u Gospodi Glembajevima u režiji Ivice Buljana. Žiri je napomenuo kako su festival obilježile dvije vrste predstava, one napravljene po klasicima i one suvremenih slovenskih pisaca, a odluke o nagradama jasno govore koje su od njih bilo znatno uspješnije. Borštnikov prsten za životno djelo dobio je glumac Igor Samobor, a nagradu društva slovenskih teatrologa i kritičara – čije se mišljenje očito razlikuje od onog stručnog žirija – dobila je predstava Simone Semenič u režiji Primoža Ekarta i produkciji Zavoda Imaginarni Priča o jednom slasnom truplu...


Nepomični protagonist


New York – Nova premijera poznatoga kazališta Playwrights Horizons već na samu početku nudi jednu od najzačudnijih slika koju su američka kazališta vidjela. Pretili muškarac sjedi na kauču, a do kraja nove drame mladog pisca Samuela D. Huntera Kit muškarac se sa svog mjesta, iz sasvim razumljiva razloga, neće ni pomaknuti.


slika Kit


Praizvedba u režiji Davisa McCalluma nije dobila laskave kritike, jer komad navodno i nije dobro napisan, unatoč vrlo zanimljivoj temi. Protagonist Charlie (Shuler Hensley) podučava pisanju putem interneta i u posjet mu dolazi nekoliko gostiju s kojima on pokušava riješiti neke od svojih problema. Priča o autodestrukciji i ljudskim odnosima, koja ima mnogo referencija na Mobbyja Dicka, odakle i naslov predstave, podijelila je publiku. Dok se veći dio ne slaže s kritikama i potpuno je osvojen predstavom, drugi dio misli kako problem ipak nije obrađen na dramski dosljedan način i često umjesto ozbiljnosti nudi površne duhovitosti.


Najbolje od izraelske drame


Tel Aviv – Izraelsko kazalište svijetu je uglavnom poznato po plesnim predstavama, a šestodnevni showcase koji potkraj mjeseca započinje u Tel Avivu prilika je da se europski teatrolozi i selektori upoznaju i s vrlo zanimljivim dramskim dostignućima izraelske scene. U sklopu bogata programa bit će održan simpozij o novom izraelskom dramskom pismu te prikazane najbolje predstave temeljene na domaćem tekstu iz cijele zemlje. Isra-Drama pokazat će nove drame ovih autora: Hanoch Levin, Yosef Bar-Yosef, Gilad Evron, Anat Gov, Savyon Liebrecht, A. B. Yehoshua, Shay Pitovski, Meir Shalev, Shahar Pinkas, Gur Koren, Eldad Cohen i Michael Gurevitch.

Vijenac 488

488 - 15. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak