Vijenac 488

Likovna umjetnost

David M. Shreim i Valentina Supanz u Galeriji Matice hrvatske, 7–19. studenoga

Jedna tema, dvije poetike

Ana Čveljo

Na najnovijoj izložbi u Galeriji Matice hrvatske predstavljeni su radovi dvoje mladih umjetnika. Riječ je o Davidu M. Shreimu i Valentini Supanz, slikarima koji su ove godine diplomirali na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti u klasi Zlatka Kauzlarića Atača. Njihova zajednička izložba svjedoči o dvama različitim umjetničkim senzibilitetima, ovdje ujedinjenima izborom teme – gradskim ulicama. I dok Shreim na slikama velikih dimenzija o ulici progovara gusto koloriranim, dinamičnim kompozicijama, Valentina Supanz okreće se intimističkom prikazu usredotočenu na detalj. Ona kao provodni motiv u svoje radove uvodi zapuštene ulične izloge oblijepljene plakatima i išarane grafitima. To je ulica bez ljudi, naglašeno realistični prikaz grada kao mrtve prirode. Ali taj visoki realizam autoričina postupka (gdje ona vjerno bilježi čak i nanose prašine na staklima izloga) dovodi do neočekivana rezultata; dojma zamućenosti cjeline, neke jedva primjetne lelujavosti kompozicije. A kad tomu pridodamo kontrast hladnih tonova staklenih površina i hiperrealističkoga tretmana volumena s toplom, pastelnom paletom kojom Supanz tretira zidove i pločnike, dolazimo do dojma o prikazanom kao o impresiji unutar racionalnog okvira. Ali kakvoj impresiji? Autorica svjedoči o ulici na osnovi detalja, u ovom ciklusu taj detalj funkcionira kao sinegdoha grada te time prikazano dobiva izrazito simboličku dimenziju. Pred nama se sada pruža perspektiva ulice kao prostora samoće i napuštenosti, a grad tako postaje svjedočanstvo o izolaciji suvremenoga čovjeka. Za razumijevanje ciklusa znakovit je i naziv koji nose svi radovi – Autoportret, čime se autoričina namjera za tretiranjem grada kao simbolične vrijednosti potvrđuje, samo što ovoga puta nije riječ o svjetonazorskom nego o psihološkom simbolu.


slika David M. Shreim, Trg


David Shreim okreće se suprotnom polu – dinamizmu, pokretu. On svojim razigranim, organičkim kompozicijama bilježi bučan ritam grada. U opreci prema sadržajnom redukcionizmu vidljivu kod Valentine Supanz, Shreim sadržaj upravo gomila. To je posebno vidljivo u kompoziciji Trg pa tako imamo zgrade u nizu, štandove, ljude... Obilje motiva do u neprepoznatljivost isprepletenih u prikazu tipičnoga gradskog dana. Različitost dvoje autora vidljiva je i u njihovu stilskom izrazu. Nasuprot redukcionističkom hiperrealizmu Valentine Supanz, Shreimovi radovi dekorativnoga su predznaka, mjestimice čak ornamentalnog (on površinu kompozicija prekriva stiliziranim mrežama simbola i likovnim igrarijama nalik nizovima molekula), što u kombinaciji s organskom strukturom slike navodi na zaključak o autorovoj osebujnoj interpretaciji secesijskog izričaja.


slika Valentina Supanz, Autoportret


Shreim svojim prizorima svjedoči o jedinstvu čovjeka i njegove okoline, što vješto sugerira kameleonskim stapanjem likova s pozadinom i disperzijom lika unutar prostora slike, gdje onda razaznajemo tek siluete utopljene u atmosferi. Za njega je čovjek dio gradskoga krajolika, on ga tretira na jednak način kao i arhitekturu, opisuje ga istim bojama. Čovjek ovdje djeluje poput atoma u molekuli grada na što možda i upućuju ucrtani simboli nalik molekularnim nizovima. U slučaju te, u biti dosta invazivne, intervencije u prostor slike teško je pak izbjeći višeznačnim tumačenjima i dojmu neke nejasne prijetnje, nekog iščašenja života. Jesu li mreže ispisanih simbola putem likovne igre materijalizirana energija koja znači međusobno prepletanje i nadogradnju grada i ljudi ili sugestija virtualnoga karaktera prikazanog, kritika suvremenoga života evociranjem motiva matrice koje kôd mjestimično izbija na površinu, ili pak naglašavanje fiktivnoga karaktera umjetnosti približavanjem medija slike računalnoj simulaciji?

Vijenac 488

488 - 15. studenoga 2012. | Arhiva

Klikni za povratak