Vijenac 486

Glazba

37. samoborska glazbena jesen, 29. rujna–13. listopada

Bogata glazbena berba

Jana Haluza

U svijetu glazbenih festivala u Hrvatskoj posljednjih se godina Samoborska glazbena jesen profilirala u skup vrhunskih glazbenih događaja zbog kojih dolazi publika i iz Zagreba i okolice. To nije samo niz odličnih koncerata, već i prilika za susret i razmjenu mišljenja i iskustava unutar glazbene struke najrazličitijih profila, ali uvijek sa širom otvorenim vratima prema svim ljubiteljima glazbe. Ovogodišnji 37. festival vrvio je dobrom glazbom, od Opere gala s Lanom Kos na svečanom otvaranju uz Simfonijski orkestar HRT-a i maestra Aluna Francisa, preko recitala Sretne Meštrović, dva koncerta njemačkoga komornog ansambla okupljena oko čelistice Jelene Očić, Zagrebačkih solista, Puhačkoga kvinteta Berlinske filharmonije, sve do Mozartova rekvijema u izvedbi Zagrebačkoga zbora i orkestra mladih na samu subotnjem zatvaranju. Dodamo li tomu Natjecanje Ferdo Livadić, koje se ove godine održalo deveti put, Prvo međunarodno skladateljsko natjecanje New Note, tradicionalni Tjedan marimbe udaraljkašice Ivane Bilić i njezinih gostiju, kao i da su glazbu popratila dva stručna predavanja (skladatelj Ivo Malec o svojem pogledu i putu i muzikolog akademik Nikša Gligo o Olivieru Messiaenu) te radionica glazbene kritike (Trpimir Matasović), možemo zaključiti da se u gradu kremšnita, bermeta i muštarde protekla dva tjedna imalo štošta doživjeti, naučiti i čuti.


slika Ivo Malec izlagao je u Samoboru o svojem pogledu i putu


Bogata je glazbena berba u Samoboru donijela recital naše najaktivnije pijanistice Sretne Meštrović, koja ni u godini kada slavi 50. obljetnicu koncertne karijere ne prestaje nizati koncerte i diskografska izdanja. U Galeriji Prica 2. listopada imala je pred sobom neke od najtežih stranica klavirske literature – Fantaziju Wanderer (Lutalica) u C-duru Franza Schuberta te legendarni ciklus Slike s izložbe Modesta Petroviča Musorgskog. Meštrovićkin je duktus svojevrsna studija ustrajnosti, ustrajavanje na čvrstini udara, jasnoća kretanja fraza i strogo kontrolirana forma.

S istom smo dozom nestrpljivosti i iščekivanja dočekali koncert Puhačkoga kvinteta Berlinske filharmonije u samoborskoj Franjevačkoj crkvi 5. listopada, na kojoj je pobjedničku skladbu 1. međunarodnog natjecanja New Note, Miscegenaciju Juana Cruz-Guevare (odabranu u ožujku), trebao izvesti upravo taj slavni ansambl solista jednog od najboljih orkestara na svijetu. No pobjedničku je skladbu izveo naš Zagrebački puhački ansambl. „Iz tehničkih razloga“, bilo je objašnjenje umjetničkog voditelja Samoborske glazbene jeseni Srećka Bradića, a poslije smo od jednog od Berlinaca čuli da je partitura nagrađene skladbe na njihovu adresu jednostavno stigla prekasno i da je nisu stigli navježbati (!?). Ubuduće će trebati osigurati da pobjedničku skladbu uistinu i izvede ansambl naveden u natječaju!

Ivo Malec, koji je kao predsjednik žirija i dodijelio nagradu prvom pobjedniku natjecanja New Note, svoj je boravak u Samoboru 6. listopada iskoristio za predavanje s temom svojega puta i pogleda (upravo i s naslovom Moj put i pogled) i praćenje izvedbe svojih djela na koncertu Zagrebačkih solista (Lumina i Mala barokna studija), što je priprema za njihov skorašnji ponovni susret u Parizu, kada će u Theatre de la Ville 10. studenoga također ansambl na svoj koncert uvrstiti ta djela.

Usporedno s koncertnim zbivanjima odvijalo se i Međunarodno natjecanje mladih glazbenika Ferdo Livadić. Na završnoj večeri 9. listopada u Franjevačkoj crkvi, uz dodjelu nagrada praizvedena je i nova skladba Mladena Tarbuka pisana za prošlogodišnjega pobjednika.

Za ovogodišnju pobjednicu, slovensku violinisticu Tanju Sonc, novu će skladbu pisati akademik Anđelko Klobučar. Uz nju je nagradu Grada Samobora za najbolju izvedbu hrvatskoga djela (klavirskoga preludija Željka Brkanovića) primio pijanist Krešimir Starčević. Slijedio je solistički recital prošlogodišnjega pobjednika, sjajnoga mladog harmonikaša Ivana Šverka, koji je otkrio sve neslućene mogućnosti svojega glazbala, a uz to i ozbiljnost, zrelost i virtuoznost interpretacije zahtjevnih partitura Angelisa, Bacha i Mendelssohna.

A prije recitala Šverko je nastupio uz osmeročlani Cantus Ansambl u novom djelu Mladena Tarbuka Quattro Estancias za harmoniku i komorni ansambl, maloj poetičnoj četverostavačnoj glazbenoj tetralogiji samoće, ljubavi, vjetra i vječnosti.

Vijenac 486

486 - 18. listopada 2012. | Arhiva

Klikni za povratak