Vijenac 485

Glazba

37. Samoborska glazbena jesen, 29.rujna-13. listopada

Ekskluzivni program

Jana Haluza

U subotu 29. rujna, u nazočnosti predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića, pod čijim se visokim pokroviteljstvom festival i održava, u Franjevačkoj je crkvi otvorena 37. samoborska glazbena jesen.

Osobitu je pozornost šire javnosti privukla večer otvaranja festivala koji u svojim živopisnim lokacijama niže ekskluzivne koncertne programe zbog kojih se isplati otići do Samobora. Velikim se imenima uz neke tradicionalne crvene niti u programskoj koncepciji obraća i novi umjetnički voditelj SGJ-a, skladatelj Srećko Bradić, kojemu je ovo prva festivalska godina po njegovu izboru (prošle je godine program dogovorio njegov prethodnik na tom mjestu, saksofonist Goran Merčep).


slika Lana Kos, Alun Francis i glazbenici orkestra u predahu koncerta otvaranja


Uz Simfonijski orkestar HRT-a, koji je razrađenim zvukom iskoristio svu akustičnost Franjevačke crkve, nastupila je trenutačno u svijetu naša najpoznatija i najtraženija operna diva, sopranistica Lana Kos. Premda je tek napunila 28 godina, iza sebe već ima zavidnu desetogodišnju karijeru po hrvatskim i svjetskim opernim pozornicama u glavnim ulogama tzv. željeznog opernog repertoara. Bila je to neslužbeno njezina osobna proslava desete godišnjice nastupanja koju je odrazila u odabranim arijama na programu. U uvodnom se dijelu koncerta predstavila u arijama iz Mozartovih opera, iako mocartijanske uloge više nisu na njezinu repertoaru (u ariji Grofice iz Figarova pira i ariji Donne Anne iz Don Giovannija). No Mozartom je započela svoj umjetnički put 2002. debitiravši u Zagrebačkoj operi ulogom Kraljice noći u Čarobnoj fruli. U međuvremenu pjevala je ulogu Nataše Rostove u operi Rat i mir Sergeja Prokofjeva u moskovskome Boljšoj teatru pod ravnanjem legendarnoga maestra Mstislava Rostropoviča. Bila je stalna članica ansambla Bavarske državne opere u Münchenu, gdje je izgradila širok operni repertoar u rasponu od Mozarta do Wagnera. U Zagrebačkoj je operi ponovno nastupila tek 2008. kao Lauretta u Puccinijevu Gianniju Schicchiju, a prošle smo je godine vidjeli kao Mimi u produkciji opere La Bohème istoga skladatelja. Do ove je godine bila u stalnom angažmanu Mariborske opere, koji joj je donio sjajne kreacije Violette u Verdijevoj Traviati i Julije u Gounodovu Romeu i Juliji. Vrhunac karijere svakako je dosegnula prošloga ljeta na festivalu u veronskoj Areni, kada je u oštroj konkurenciji svjetskih sopranistica dobila prigodu debitirati i zablistati kao Verdijeva Traviata, što je san svake sopranistice. Središnju Violetinu ariju iz te opere, É strano…Sempre libera, Lana Kos prvi je put pjevala upravo uz britanskog dirigenta Aluna Francisa, još kao studentica Muzičke akademije u Zagrebu 2004. na dobrotvornom koncertu u Lisinskom, Opera gala, čiji je prihod od ulaznica uložen u izgradnju nove zgrade Akademije.

Koncert u Samoboru bio je drugi susret solistice i dirigenta koji su otprve odisali skladnom zajedničkom koncepcijom izvedbe opernih ulomaka temeljene na logičnom pjevačkom dahu i dramatičnoj frazi. Lana je oduševila nevjerojatnim volumenom nosivoga glasa i fleksibilnošću dinamike između gromoglasnog forte fortissimo i nebeski lebdećeg pianissimo, osobito u ariji Micaële iz Bizetove Carmen, skrušenoj Desdemoninoj Ave Marija iz Verdijeva Otella i dramatičnoj ariji-cabaletti Elvire iz Verdijeve opere Ernani. Da je logičan nastavak verdijanskog repertoara Puccini, kojim se mlada umjetnica sve više bavi, pokazala je u izboru dodataka: popularnoj ariji Laurette (O mio babbino caro) iz jednočinke Gianni Schicchi i ulomku iz opere La Bohème. No umjesto glavne ženske uloge, Mimí, u kojoj smo je već čuli, iz te je opere zasjala u valceru Musette, lika koji profilom i karakterom više odgovara njezinoj naravi. Orkestar je odlično reagirao na dinamičnog maestra Francisa i pokazao svoje najbolje adute u združenim britkim gudačima i mekim drvenim puhačima među kojima se osobito isticala flauta solo.

Dobro raspoloženje i vrhunske doživljaje očekujemo da će, sudeći prema najavi, donijeti i nastavak 37. samoborske glazbene jeseni, na kojoj neće više biti maestra Francisa, premda će njegov duh biti i dalje prisutan, primjerice na koncertu Puhačkog kvinteta Berlinske filharmonije (u petak, 5. listopada), koji će izvesti pobjedničku skladbu 1. međunarodnog natjecanja skladatelja New Note čiji je autor španjolski skladatelj Juan Cruz-Guevara. Naime, u prosudbenoj komisiji natjecanja, koja je odluku donijela ovoga ožujka, bio je Alun Francis kao dirigent mnogih praizvedbi koji se i sam bavi skladanjem. Predsjednik žirija, ugledni hrvatski skladatelj Ivo Malec, posebno iz Pariza ovoga tjedna stiže u Samobor najprije u 17 sati održati predavanje pod naslovom Moj put i pogled (u subotu 6. listopada u Galeriji Prica), a onda i nadgledati izvedbe svojih djela na koncertu Zagrebačkih solista (u 20.30 sati u Franjevačkoj crkvi). Program dvotjednoga festivala zatvara se 13. listopada Mozartovim Rekvijemom u izvedbi mladih glazbenika okupljenih oko Zagrebačkog orkestra mladih. Među komornim koncertima vrijedi istaknuti povratak na scenu Sretne Meštrović, koja 2. listopada u Galeriji Prica koncertno slavi svojih „prvih 50 pijanističkih godina“ izvedbom Schubertove fantazije Wanderer i Musorgskijevih Slika s izložbe. Uz radionice i predstave za djecu, tu su Tjedan marimbe (8–13. listopada) i 9. međunarodno natjecanje mladih glazbenika Ferdo Livadić, na čijem se završnom koncertu 9. listopada praizvodi novo djelo Mladena Tarbuka pisano za prošlogodišnjeg Livadićeva pobjednika, harmonikaša Ivana Šverka.

Vijenac 485

485 - 4. listopada 2012. | Arhiva

Klikni za povratak