Vijenac 482

Glazba

10. festival rane glazbe Dvigrad

Namijenjeno sladokuscima

Jana Haluza

Manifestaciji koju je pod okriljem Udruge Prosoli – Sveta glazba prije deset godina pokrenuo njezin ravnatelj Alojzije Prosoli, entuzijast koji sve svoje neiscrpne duhovne i tjelesne napore ulaže u obogaćenje naše kulturne ponude, svrha je u prvom redu senzibilizirati javnost za bogatstvo najstarijih sačuvanih glazbenih slojeva. Ime festivala Dvigrad poslužilo je kao moto niza koncertnih programa kojima se željelo uputiti pozornost na vrijedne ruševine povijesne urbane jezgre napuštenog istarskog srednjovjekovnog grada Dvigrada (Duecastelli), čiji ostaci leže na obroncima podno Kanfanara. Njegova priča počinje u vrijeme starorimske uprave, a završava u doba Mlečana 1630, kada su žitelji napustili grad zbog epidemije kuge i malarije. Čudesna kula srednjovjekovnih obrisa koja se nazire sa zapadne strane istarskog Ipsilona, neuništiv kamen, debeli bedemi i razvedena građevinska jezgra s dobro sačuvanim ostacima interijera velebne crkve Svete Sofije svjedoče o nekadašnjoj moći tog dvostrukog dvorca i potiču maštu u zamišljanju zvukovlja nekadašnjeg života koji se ondje odvijao.


slika Nastup ansambla Le Parlement de Musique na ovogodišnjem festivalu Dvigrad


U taj su svoj srednjovjekovni san organizatori uz pomoć Istarske županije i Općine Kanfanar kojoj Dvigrad pripada željeli uključiti niz gradova Terra magica, kako se ne bez razloga naziva naš najveći poluotok, obogatiti njegovu kulturnu ponudu na početku turističke sezone te uvesti Istrane i njihove goste u čaroliju putovanja do najdaljih kutaka glazbene prošlosti. Dok je prvih godina festival svakim koncertom vodio publiku u neki drugi istarski gradić, a na dvigradske ruševine upućivao tek imenom, uskoro je uspio u nakani da potakne ako ne obnovu, onda barem konzerviranje zidina kao autentične koncertne lokacije. Tako su se koncerti polako počeli održavati najprije na stubištu Svete Sofije, a ubrzo i u samoj ruševini crkve, uz skromno osvjetljenje iz generatora i tajanstvene baklje. Bilo je tako i 16. lipnja na svečanom otvaranju jubilarnoga desetog festivalskog izdanja, pod visokim pokroviteljstvom predsjednika RH Ive Josipovića, na kojemu je nastupio švicarsko-talijanski ansambl Lucidarium s programom Židovska svečanost (isti je ansambl otvorio i prvi festival Dvigrad 2002). Uslijedili su programi gregorijanskih korala u izvedbi Nova Schola Gregoriana (25. lipnja), skladbe Josquina des Preza i njegovih suvremenika u tumačenju sopranistice Nele Šarić i lutnjista Igora Para (30. lipnja), renesansne pjesme i plesovi u tumačenju francuskog ansambla Le Parlement de Musique (7. srpnja). Festival je gostovao sa po jednim koncertom u Balama (1. srpnja – Liturgijski i paraligurgijski program kasnog srednjovjekovlja u izvedbi talijanskog ansambla Anonima Frottolisti), Sarajevu (23. lipnja – hrvatski ansambl Responsorium s madrigalima Tomasa Cecchinija) i Zagrebu (8. srpnja – talijanski Salon de Musiques s renesansnim laudama). Očekujemo da Dvigrad kroz buduća godišta njegova vrijednog festivala – jedinog rane glazbe u Hrvatskoj – postane svojevrsni istarski Medvedgrad, dvorac sa sinkretičkim srednjovjekovnim svečanostima za najveće kulturnopovijesne sladokusce.

Vijenac 482

482 - 6. rujna 2012. | Arhiva

Klikni za povratak