Vijenac 482

Glazba

Jazz ad libitum

Jazz u Osijeku

Mladen Mazur

Kad je riječ o jazzu u Hrvatskoj, valja podsjetiti da su iz Osijeka u Zagreb stigli izvrsni jazz-glazbenici: trubač i krilničar Ladislav Laci Fidri, harmonikaš, trubač i trombonist Ivan Ićo Kelemen, pijanisti Julije Njikoš i Vanja Lisak, trubači Božidar Pendić i Ante Dropuljić, pijanist i vibrafonist Igor Savin. Temelje jazza još davnih dana u gradu na Dravi zidao je, među ostalim, pijanist Edo Klein, a ne bi trebalo zaboraviti ni Osječki jazz-ansambl – sastav tradicionalnog jazza koji je nastupio na prvim festivalima jazza na Bledu. I poznati srpski klarinetist i saksofonist Milivoj Marković glazbeno se školovao u Osijeku. Od današnjih mlađih darovitih jazz-glazbenika Osijek je dao pijanista Davora Dedića, nezamjenjivoga člana Big banda Hrvatske glazbene mladeži, koji, srećom, s tim gradom ipak nije prekinuo sve veze jer predaje na osječkoj Glazbenoj akademiji. Osijek je još nedavno imao i festival jazza na kojem je ugostio brojne domaće i strane izvođače, a zahvaljujući i tu financijskim poteškoćama nedavno je i ta jazz-manifestacija nestala s popisa gradskih kulturnih događanja.


slika

Argus Jazz Band


A da na osječkoj jazz-sceni ipak nije sve tako crno svjedoči i nedavno objavljen disk sastava sedmogodišnje opstojnosti – kvarteta Argus Jazz Band – naslovljenog prema tonskom studiju u obližnjem Čepinu Groovin’ At Funky Palma. CD je nedavno izdala zagrebačka diskografska kuća Croatia Records. Sastav Argus Jazz Band zasad je jedini relevantan mali jazz-sastav koji stalno djeluje u Osijeku. Nastao pod imenom Argus iz dua Miling–Kuzmanović, sada je u formaciji kvarteta bez glasovira, u kojem gitara kao harmonijski instrument igra veoma važnu ulogu, s valpovačkim alt-saksofonistom Goranom Schmidtom i bubnjarem Miroslavom Farkašom iz Belišća, koji je u kvartetu zamijenio dugogodišnjega člana Dinka Liščića. Neko vrijeme u tom je sastavu djelovao i prije spomenuti pijanist Davor Dedić. Zahvaljujući baš entuzijazmu spomenute dvojice u osječkom Old Bridge Pubu svakoga proljeća održava se i skromniji Spring Jazz Festival.

Program diska Grovin’ At Funky Palma sastavljen je od poznatijih jazz-standarda, kojih inače u toj glazbi ima više negoli bi netko mogao i zamisliti. Među tim standardima argusovci su, prema vlastitim afinitetima, odabrali jedanaest, koje su skladali profilirani džezisti-instrumentalisti: Gillespie, Davis, Ellington, Carpenter ili Parker te velikani poput Gershwina, Warrena, Younga, Portera i Romberga.

Argus Jazz Band je u tom repertoarnom sklopu vlastitih afiniteta uspio i u programskoj dinamici, mijenjajući tempa i ritmičke formule izvedbi, sve prema svojim shvaćanjima pristupa glazbenom materijalu, koji će nas svakako podsjetiti i na razna razdoblja nastanka pojedinih skladbi, svedenih u ovom uratku pod zajednički nazivnik tzv. easy listening jazza i swinga ugodna za slušanje. Tako je primjerice skladba Softly As In A Morning Sunrise u srednjem tempu mogla jamačno biti i tribute glasovitom američkom autoru Sigmundu Rombergu koji je – što je manje poznato – dio mladosti proveo u Valpovu. Cool Blues, Birk’s Works i Four uvodom su bubnjeva iz poznate ere be-bopa, u srednjem tempu s nizovima logičnih solističkih korusa gitare i alt-saksofona, dok su balade The Days Of Wine And Roses i Night And Day dobile oblik lagane bossa nove. Ellingtonova skladba Things Ain’t What They Used To Be zadržala je gotovo originalan bluesly tempo. Da Miles Davis nije napisao ništa osim All Bluesa u 6/8 metru – u kojemu je na ovom disku solist kontrabasist Davor Kuzmanović – ostao bi zapažen skladatelj. Beautiful Love sa zapaženom ulogom gitarista Vjekoslava Milinga dobiva srednji tempo; program diska završava još jednom poznatom temom koja se godinama svirala na brojnim jam-sessionimaThere Never Be Another You s dijalozima gitare i alt-saksofona.

Melodiozni i nepretenciozni jazz osječkih – sada već veterana – gitarista Vjekoslava Milinga i kontrabasista Davora Kuzmanovića u kombinaciji s mladim Goranom Schmidtom i Miroslavom Farkašem, bez obzira na neke minorne interpretativne detalje kojima bi se moglo prigovoriti, disk Groovin’ At Funky Palma, koji nam sada stiže iz slavonske ravnice, više je negoli dobrodošao u našoj recentnoj diskografiji jazza, trenutno preplavljenoj svim i svačim što se prodaje pod nazivom jazza.

Vijenac 482

482 - 6. rujna 2012. | Arhiva

Klikni za povratak