Vijenac 479

Kazalište

HNK U SPLITU: KAZALIŠNA SEZONA 2011/12.

Cirkuska sapunica u protekloj sezoni

Jasen Boko

Govoriti o dramskoj sezoni splitskoga HNK 2011/12. ne znači govoriti o repertoarnim dosezima, nego o skandalima, promašajima financijskim gubicima i, iznad svega, borbi v. d. intendanta Duška Mucala da, unatoč svojim „zaslugama“ za takvo stanje, ostane na tom mjestu. Smanjen broj premijera i dramskih izvedbi, do mjere da više ne ispunjavaju kriterije koje Gradsko vijeće propisuje za HNK, gubitak publike, nedostatak „primjetnosti“ dramskoga programa u gradskom i nacionalnom kazališnom životu i gubici nezapamćeni u poslovanju nacionalne kuće obilježili su sezonu. Mucalo je srozao HNK do mjere da su to shvatili čak i oni koji su ga, unatoč snažnu otporu kulturne javnosti, postavili na to mjesto pa su ga i sami odlučili promijeniti. Na samu kraju sezone objavljen je i natječaj za intendanta, zaključen prije nekoliko dana. Javilo se troje kandidata: violinistica Majda Goluža, koja se već tradicionalno javlja na natječaje za intendanta, sam Mucalo, koji unatoč sugestijama nema namjeru mirno se povući s tog mjesta i „novi“ kandidat, dirigent Tonči Bilić. Kulturna javnost već neko vrijeme bruji da je upravo posljednji novi „dogovoreni“ intendant na relaciji splitska gradska vlast – Ministarstvo kulture.


slika Preobrazba Franza kafke u režiji Ivana Plazibata najzanimljivija je predstava sezone


Sve što se događa oko splitskoga HNK-a znatno je zanimljivije od onoga što se događalo na njegovoj pozornici. Tri premijere na velikoj i dvije na komornoj Sceni 55 nisu ponudile ništa vrijedno temeljita osvrta niti je itko izvan Splita zapazio da se nešto bitno dogodilo. Točnije, ni u samu Splitu nitko nije zapazio postojanje nekog ozbiljnog kazališnog života.

Romeo i Julija Nenni Delmestre, iako je ne smatram jednom od boljih predstava splitske redateljice, ipak je našao svoju publiku, a i uvijek popularna Brešanova Svečana večera u pogrebnom poduzeću u režiji Joška Juvančića, premda u potpunoj umjetničkoj sjeni legendarne izvedbe iz osamdesetih, rado se gledala. No to nije bilo dovoljno da osigura kazalištu publiku, koja se kroz prošlu sezonu osipala. Promašena Tko se boji Virginije Woolf? (Vlatka Vorkapić) i „nevidljive“ Kaćuše na komornoj sceni sigurno nisu pomogle repertoaru, dok je najvažnija premijera u prošloj sezoni bila Kafkina Preobrazba u režiji mladog Ivana Plazibata.

Ako na sceni nije bilo uzbudljivo, Duško Mucalo ponudio je medijima zabavu svojim izjavama i pravim cirkusom u koji se splitska kulturna priča pretvorila. Osim što nas je zabavljao nevjerojatnom „ekonomskom“ analizom vlastitih gubitaka, sezonu je obilježila njegova priča objavljena u medijima kako mu je „izvjesno pekinško kazalište“ ponudilo da bude ravnatelj. Prema njegovim riječima, ravnatelj toga kazališta pratio je rad kazališnih kuća u regiji i kao najperspektivnijeg intendanta „snimio“ je upravo Mucala ponudivši mu angažman. Eto, čak su i kineski lovci na talente zapazili genijalan rad splitskoga HNK-a, dok ga mi u Splitu i Hrvatskoj nismo prepoznali!

Sezona je protekla i u sukobu v. d. intendanta i glumaca, kojima je zaprijetio financijskim sankcijama ukoliko budu glumili izvan HNK-a, bez obzira što dio njih, primjerice Zoja Odak, sa statusom nacionalne dramske prvakinje, nije uopće dobila ni jednu ulogu u cijeloj sezoni.

Konačno je, nakon niza peripetija, potkraj sezone izabrano novo Kazališno vijeće, ali je ono ostalo nepotpuno, sa samo četiri člana. Krnje vijeće raspisalo je natječaj na koji se javilo troje spomenutih kandidata, a lako je moguće da, kad bude izabran novi intendant, neuspješni kandidati natječaj pravno sruše zbog nepotpunoga Kazališnog vijeća. Tako bi se agonija splitskoga HNK-a, koji još nema ni naznake sljedeće umjetničke sezone, mogla nastaviti unedogled.

Paradoksalno, Radničko vijeće split- - sko- ga HNK-a, za koje i ne znamo da postoji u drugim kazalištima, cijelu je godinu upozoravalo na nepravilnosti pa ne iznenađuje da se ovih dana obratilo s novim priopćenjem, koje govori o nepravilnostima u novom natječaju, ali i upozorava na činjenicu da v. d. intendanta pokušava, svjestan svog odlaska, otvoriti neka nova radna mjesta i zaposliti još ljudi. U svom priopćenju, ovaj put uz aktere splitske političke scene kojih su odgovornost tražili i dosad javno prozivaju i traže odgovornost i zamjenika ministrice kulture Berislava Šipuša, za kojega tvrde da svjesno krši Zakon o kazalištu, iako bi upravo on morao biti taj koji radi po pravnim propisima. U priopćenju duhovito nazvanu Himna za vršitelje dužnosti i voditelje protokolarnih poslova i requiem za kazalište i one kojima je do njega još stalo Radničko vijeće navodi da Mucalo pokušava otvoriti radno mjesto „voditelja protokolarnih poslova“. Ne smeta mu ni to što mu je Kazališno vijeće još potkraj svibnja izričito zabranilo „preuzimanje obaveza za novu kazališnu sezonu 2012/13, zaključivanje novih ugovora o radu, kao i zaključivanje drugih ugovora ili narudžbi kojima se preuzimaju nove obveze za HNK“.

U cijeloj cirkuskoj sapunici oko splitskoga HNK-a i izbora novog intendanta u tišini se obav- ljaju pripreme i pokusi za Splitsko ljeto. Dram- ski program, zbog financijske situacije, najavljuje samo jednu, ali zanimljivu premijeru. Riječ je o adaptaciji poznatog i nagrađivanog romana splitske autorice Olje Savičević-Ivančević Adio, kauboju u režiji Ivice Buljana. Roman o odrastanju u Kaštelima realizirat će se na ambijentalnoj lokaciji u Kaštelanskom zaljevu, a upotpunit će ga šarolik program gostovanja i repriza. U strategiji koja, prema riječima ravnateljice Dramskog programa Senke Bulić „favorizira suvremenu kazališnu kreaciju“ na Splitskom ljetu gostovat će Poiretova Krletka (Kerempuh, režija Krešimir Dolenčić), Persona Nataše Lušetić, ZKM s Fabreovim Carem neuspjeha, Lucić i Dežulović s kabareom Melodije kurbi et oporbi i sasvim prigodno za splitsku situaciju – jedna predstava novog cirkusa: Room 100 C8H11NO2, koja i opet sasvim sukladno sa stanjem u HNK-u, tematizira – shizofreniju.


Vijenac 479

479 - 12. srpnja 2012. | Arhiva

Klikni za povratak