Vijenac 475

Likovna umjetnost

Izložba Miljenka Stančića u Galerijskom centru Varaždin, 21. travnja–2. srpnja

Stančić – 35 godina onkraj stvarnosti

Iva Potočnik

U rodnom gradu Miljenka Stančića otvorena je 21. travnja izložba kojom se obilježava 35 godina od njegove smrti i djelovanja. Na osnovi izloženih dvadesetak djela stječemo dojam da neosporno velika individualna umjetnička osobnost ne zahtijeva poveći okrugli broj godina kojima bi stručnu i širu javnost natjerala na sjećanje jer opus koji je ostavio iza sebe ostaje trajna projekcija u budućnost, projekcija čiji su dijelovi sveprisutni u stvaralačkoj produktivnosti u sadašnjosti. Kako je sam Stančić rekao, savršenstva nema i neće ga biti, pa tako ni ova izložba nije savršeno objedinila makar i većinu onoga što je ostalo iza njega, jer poznato je da su mnoga djela pronašla mjesta u privatnim zbirkama, diljem svijeta. Unatoč toj činjenici, koja s jedne strane izravno ukazuje da je institucionalni otkup djela mogao s vremenom biti i veći, izložba vjerodostojno prezentira iznimno vrijedne artefakte u vlasništvu Grada Varaždina, Gradskog muzeja Varaždin te obitelji Stančić i dvojice varaždinskih kolekcionara.


slika

Ruševni interieur, 1959.


Nekoliko osobito važnih Stančićevih slika ističe se u postavu izložbe, od kojih najveću pozornost privlači Ruševni interijer, ulje nastalo 1959. U poznatoj stančićevskoj onirističkoj maniri naglašena osjećanja sudbine, ističe se prolaznost, ruševna u svakom svojem pokazanom obliku. Figure slojevito gube obrise ponad stola, paradoksalno prkoseći vremenu njihova izbivanja, u kulisnom prostoru čije granice nestaju s prirodnim, toplim osvjetljenjem. Dojmljiv je na izložbi svakako i Zeleni interieur (1955), u kojemu Stančić ostavio neizbrisiv trag zapadnoga svjetla, koje ga je pratilo tijekom čitavog stvaralaštva. Minimalistički, geometrijski skladni ambijent, utonuo je u tišinu zelenih tonova, s oštrim rubovima vezanim uz sunce koje uskoro zalazi, ali koje će zauvijek lomiti zrake u predvečerje Stančićevih ambijenata. Metamorfoza (1954), ujedno je i jedina slika na izložbi koja svjedoči snažnu umjetničku viziju dvaju bića u težnji animalnom jedinstvu. Eros i thanatos prefigurativno prožimaju dualistički preobražaj nerijetko prisutan u autorovu cjelokupnom opusu, na površini prekrivenoj koprenom intimističkih motiva. Transcendentalnu jeku dječjih glasova u igri zadržale su slike Dječje igre (1962) i Sirotinjske poklade (1957–1959). Scenična atmosfera u kojoj djeca nostalgično otjelotvoruju sekvence iz negdašnjega, no istodobno neiščezla života, vodi promatrača u radosne predjele magičnoga realizma. Ponavljano uspostavljanje ravnoteže između beskonačne tame i irealnoga tajanstvenog svjetla vremenska su spona između vlastitog života i onog onkraj stvarnosti, kao što je i dijete na svoj način igrom povezano sa svakodnevnim životom, a istodobno od njega udaljeno. Izložbom nas u stopu prati Stančićevo dijete – sve od pročišćenih kompozicija Pupkovina (1973) i Rađanje (1976), u kojima obitava začetak iskonske ideje o stvaranju čovjeka – dijete će u djelu trajno simbolizirati metafizičku izgubljenost u nadrealističkom likovnom izrazu. Nije li onaj isti dječak u interijerima iz 1969, osoba koja će poslije postati jedan od aktera u ruševnom interijeru, ili otac željezničar (Obitelj željezničara, 1971)? Dijete zarobljeno ispod površine ulja na platnu postat će statična figura oca ili kartaša, zarobljena u svoje misli, uz nekog, a opet izolirana, bez identiteta. Neprestano istraživanje lika djeteta, tematski vezana za iskustva iz privatnog života, kroz dramatične prizore u rastapajućim nutrinama zagušenih crvenih tonova (dva interijera s dječakom, 1969), implicira produbljivanje odnosa između autora i njegovih najdubljih opsesija. Ponovno sveprisutna nostalgija za djetinjstvom, nostalgija za povratkom u izgubljene predjele snoviđenja.

Dakle, kroz izložbu je moguće upoznati Stančića u svim njegovim individualno-umjetničkim preokupacijama. Pa premda velik dio zauzima tematika ranije navedenih djela, valjalo bi zaključiti s jedinim izloženim eksterijerom u kojem se odvija i Stančićev život, ali i postojanje i razvijanje njegovih ideja. Stari grad / Padovčev trg (1965) upravo je segmentni obrazac grada u kojem obitavaju sve spomenute karakteristične teme, a s njima i figure. Tu je i ono stalno svjetlo što nisko dotiče dimenziju plohe i tako zastaje, pripojeno novoj beskrajnoj umjetničkoj dimenziji unutar vizije. Siluete prepoznatljivih varaždinskih baroknih građevina nijemo artikuliraju sumarni irealni eksterijer, nižući se u planovima, u nedogled u kojem postoji samo praznina. To je ista praznina koja prati i figure, kako ih je opisala Lidija Plavec Butković u tekstu kataloga, obavijene snohvaticom, dubokom šutnjom i samoćom.

Uz ulja na platnu izložena su i dva crteža dječaka, kao i fotografije Stančićeva obiteljskog života, a tu su i njegova paleta i štafelaj. Slikar koji je tijekom stvaralaštva ostao vjeran rodnom gradu, ostat će zapamćen kao njegov kongenijalni stvaralac. Svatko tko je ikada povezao Varaždin s Miljenkom Stančićem, a rijetki su oni koji nisu, nakon razgleda izložbe poželjet će prošetati ulicama grada. Shvatit će tada da su to oni isti predjeli iz slika, Stančićevim riječima, predjeli izgubljene duše.

Vijenac 475

475 - 17. svibnja 2012. | Arhiva

Klikni za povratak