Vijenac 474

Film

Novi Broj Hrvatskog filmskog ljetopisa

Lica američkoga filma

Vladimir Preselj

Šezdeset i deveti broj Hrvatskoga filmskog ljetopisa u znaku je američkog filma. Tekst Novi Hollywood kao američki model filmskog modernizma Sonje Tarokić govori o jednom od najvažnijih razdoblja u povijesti Hollywooda – Novom Hollywoodu. Termin je to koji označava razdoblje 1960-ih i 1970-ih godina, kada je američka filmska industrija bila pod snažnim utjecajem burnih kulturnih i društvenih kretanja, što je rezultiralo kreiranjem novih stilskih odrednica i filmskih žanrova. Doba je to kultnih klasika, poput Ponoćnoga kauboja (John Schlesinger, 1969), koji obrađuje škakljivu temu muške prostitucije, te Bonnie i Clydea (Arthur Penn, 1967), odvažnoga projekta Warrena Beattyja koji je otvorio put žestokim raspravama i kovanju termina grafičkog nasilja.


slika

Izd. Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2012.


Nada Kujundžić u članku Značaj i funkcija humora u filmskom kozmosu Woodyja Allena bavi se neponovljivim filmskim ekscentrikom. Humor se u Allenovim filmovima ističe kao važno sredstvo preživljavanja, ali i njegovo antieskapističko obilježje, što je svojevrstan autorov potpis. Dok mnogi njegov rad smatraju zasebnim žanrom, Allenov odmak od mainstreama očituje se i u činjenici da on sam svoje filmove vidi kao „ni komercijalne ni umjetničke“.

Proizvodnja rasnog značaja u filmovima Spikea Leeja tematizira redateljev odnos prema političkoj korektnosti u američkom društvu. Autorica članka Ivana Rogar zauzima stajalište da su prikazi života Afroamerikanaca još modelirani u skladu sa željama dominantno bjelačkoga dijela američke publike te da je američki redatelj Spike Lee te činjenice itekako svjestan. Njegov film Učini pravu stvar (1989) jedan je od najljepših primjera autorova viđenja i odnosa prema rasizmu. Neli Mindoljević piše o pjesnicima Gustavu Krklecu i Peri Ljubičiću kao pionirima hrvatske filmistike, a novi srpski film zastupljen je dvama člancima.


Vijenac 474

474 - 3. svibnja 2012. | Arhiva

Klikni za povratak