Vijenac 471

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Kad pankeri reklamiraju kartice

Moskva – Kako bi se prvoborci punka ponašali danas, u vrijeme potpune dominacije potrošačkoga društva? To je tek jedno od pitanja kojim se bavi drama engleskog dramatičara Mikea Packera tHe dYsFUnCKshOnalZ!, koja je prije četiri godine kad je praizvedena bila veliki hit scena engleskoga govornog područja. U moskovskom kazalištu Suvremenik drama je prošloga tjedna pod naslovom Anarhija doživjela rusku praizvedbu u režiji poznate rock-zvijezde Garija Sukakjova. Kompleksna drama o lideru punk banda koji se, trideset godina poslije, iz zvijezde pretvorio u običnoga skladištara sadrži u sebi ozbiljnu kritiku potrošačkoga društva. Članovi benda nakon tri desetljeća pojavljuju se kod svog nekadašnjeg frontmana s ponudom za posao: poznata tvrtka za promotivno predstavljanje svoje nove kreditne kartice spremna je nekad poznati bend koji se suprotstavljao korporacijskom kapitalizmu jako dobro platiti za kratki nastup. Često šokantan komad sadrži neočekivane obrate, a jedan od njih je trenutak kad vođa benda pristane na nastup. Koncert ne teče prema planu, završava u lokvi krvi, ali je ruska publika predstavu primila s ovacijama kao vrlo zanimljivu, uzbudljivu i provokativnu, kritičnu prema vremenu u kojem živimo.

Dojmljivi dramski trokut

Bath – U kazalištu Ustinov Studio u engleskom Bathu izvedena je drama Adama Rappa Red Light Winter, koja je 2005, kad je napisana, osvojila nekoliko uglednih nagrada. Priča o ljubavnom trokutu i prijateljstvu odlična je dramska studija, precizna i dojmljiva, a u režiji Richarda Beechama pretvorila se u predstavu koja je dobila izvrsne kritike u svakom segmentu, dramskom, redateljskom i glumačkom. Drama započinje kad se u dugogodišnje prijateljstvo dvojice prijatelja umiješa prostitutka, koju jedan dovede kao dar drugom. Priča zadobiva složenu emotivnu nadgradnju, iznimno razvijene karakterizacije, i razvija se u dojmljivi ljubavni trokut koji se napeto prati.

Kreutzerova sonata osvojila New York

New York – Premda američkoj kazališnoj prijestolnici ne nedostaje premijera, mediji su ovih dana kao prvorazredan doživljaj istaknuli gostovanje jednoga britanskog kazališta u Velikoj Jabuci. Londonski Gate Theatre predstavio se u La MaMi produkcijom Kreutzerove sonate po motivima Tolstojeve priče u režiji Natalie Abrahami i s iznimnim („hipnotičkim“) Hiltonom McRaeom u glavnoj ulozi. Adaptacija Nancy Harris ne oslanja se potpuno na Tolstoja, ona od njegove priče kreće da bi razvila dramu čovjeka koji, osim što opsesivno čuje glazbu, vidi i njezine izvođače, a jedna od njih je i njegova mrtva supruga. Zapravo monodrama kojoj su dodana dvojica glazbenika osvaja atmosferom i virtuoznom igrom McRaea, ali i preciznom i samozatajnom režijom. Klaustrofobični svijet odjeljka u vlaku u kojem putuje osamljeni muškarac sa „šumovima u kutiji za mišljenje“ pretvara se u kazališnu čaroliju kojom su Englezi osvojili New York.

Brutalno o seksualnoj trgovini

Adelaide – U sklopu poznatog australijskog festivala drame predstavila se i mađarska produkcija Teško je biti Bog Kornela Mundrucza, koja je praizvedbu doživjela na festivalu u Bruxellesu prije godinu i pol, nakon čega je putovala po cijeloj Europi. Kako se i očekivalo, komad je temom i brutalnošću kojom je prikazuje izazvao reakcije australskih konzervativaca. Teško je biti Bog bavi se temom europske seksualne trgovine, ženama koje su protiv svoje volje pretvorene u prostitutke, a produkcija je hiperrealistična, „brutalna koliko je brutalan i svijet u kojem postoji ovakav tretman žena“ , kaže Mundruczo. Predstava se odvija na parkiralištu, u dvama kamionima natrpanim ženama i na prostoru između njih, i nije za one osjetljiva želuca i nježne prirode. Posvuda gdje je produkcija putovala reakcije su bile brojne i često oprečne, ali je Mundruczo nedvojbeno uspio u jednom: skrenuti pozornost kazališne publike na raširen i bolan problem.

Vijenac 471

471 - 22. ožujka 2012. | Arhiva

Klikni za povratak