Vijenac 470

Film

Filmski globus

Josip Grozdanić

Noćni brodovi plove kinima


Od 15. ožujka u redovitu kinodistribuciju isplovljavaju Noćni brodovi, dugometražni igrani prvenac Igora Mirkovića realiziran u redateljevoj suradnji sa scenaristom Elvisom Bošnjakom. Nekad vrstan TV-novinar i suutemeljitelj Motovunskoga filmskog festivala koji je redateljsku karijeru započeo (su)kreiranjem zapaženih dokumentaraca Orbanići Unplugged, Novo, novo vrijeme i Sretno dijete, a nastavio vrlo solidnim i nagrađivanim kratkim filmovima Krupni otpad i Inkasator (u omnibusu Zagrebačke priče), u Noćnim brodovima donosi nam storiju o Heleni i Jakovu, sedamdesetogodišnjim štićenicima staračkoga doma koji, zaljubivši se jedno u drugo, odluče pobjeći u možda posljednju životnu i ljubavnu pustolovinu.


slika

Kad se zateknu u automobilu koji vozi samo naprijed, Helena i Jakov odbacit će mobitele i sporednim putovima krenuti u nepoznato. Dvoje „tinejdžera u najboljim godinama“ nadahnuto interpretiraju Ana Karić i Radko Polič, koji su se prema vlastitim riječima „na prve poglede zaljubili u scenarij“, a o kakvoći njihovih uloga i čitavog filma govori i pohvala web-stranice Cineuropa, koja pored izvrsnih uloga ističe kakvoću produkcije i efektne stilizacije. U sporednim ulogama nastupaju veterani Pero Kvrgić, Renata Ulmanski i Bogdan Diklić, ali i sjajne mlade snage predvođene Jadrankom Đokić i Lanom Barić, glazbu potpisuje Tamara Obrovac, fotografiju Silvestar Kolbas, a montažu Ivana Fumić, što su dodatni razlozi da ne propustite Noćne brodove.


Filmovi Pouran Derakhshandeh na Tuškancu


Od 12. do 19. ožujka Filmski programi na Tuškancu pripremaju reprezentativan ciklus od sedam filmova cijenjene iranske producentice, scenaristice i redateljice Pouran Derakhshandeh. Rođena 1951, ta osebujna umjetnica usmjerena je ponajprije na snimanje filmova za djecu, ali ne zapostavlja ni „ženske“ teme, a primajući državnu nagradu za životno djelo izjavila je da rad na filmu ne smatra poslom i da će se time prestati baviti kad joj postane izvor zarade. Premda je riječ o u okvirima nacionalne kinematografije uglednoj autorici, ona se sasvim ne uklapa u predodžbu o režimskim umjetnicima jer se u filmovima često na suptilan način bavi za iransko društvo provokativnim temama poput položaja i uloge žene u suvremenom Iranu, patrijarhata i mačizma te s time povezanih bračnih odnosa itd. Protagonisti njezinih filmova pripadnici su više srednje klase, a klasne razlike te bračni, rodni, ekonomski i ini problemi koji na temelju njih nastaju u žarištu su autoričina zanimanja. Među filmovima iz ciklusa valja izdvojiti dramu Mokri snovi, zasad pretposljednje autoričino djelo s pričom o mladiću koji zbog majčina preljuba bježi od kuće, potom dramu Izgubljeno vrijeme, storiju o liječnici koja će usvajanjem djeteta neočekivano ugroziti brak, te romantičnu dramu Djeca vječnosti u kojem se baš kao i u naslovu Beskrajni snovi problematizira odnos prema mentalno hendikepiranim osobama.


J. Edgar drma repertoarom


Na repertoar multipleksa konačno stiže hvaljena biografska drama J. Edgar Clinta Eastwooda, za naslovnu ulogu u kojoj je Leonardo DiCaprio nominiran za Zlatni globus. Kao učenik Dona Siegela i Sergia Leonea, Eastwood je od njih baštinio jasan autorski svjetonazor te dosljedan i prepoznatljiv redateljski stil koji odlikuju ekonomična režija i precizna naracija, promišljena vizualnost, izražena sklonost određenim temama i karakterima protagonista te kreiranje manje ili više sugestivna ugođaja s dugim vožnjama kamere, uporabom ptičje perspektive te blizih i krupnih planova.


slika

Sve su to vrline i Eastwoodova novoga filma koji se bavi likom i djelom kontroverznoga J. Edgara Hoovera, ravnatelja FBI-a koji je vodio pod čak osam američkih predsjednika. Hoover je bio opsjednut idejom da će Ameriku zaštititi od komunizma, a Eastwood ga sugestivno portretira kao vrlo kompleksnu i dijelom tragikom obilježenu osobu.


Vijenac 470

470 - 8. ožujka 2012. | Arhiva

Klikni za povratak