Vijenac 464

Film

Filmski globus

Josip Grozdanić

Ciklus Wima Wendersa na Tuškancu


Do četvrtka 22. prosinca u sklopu Filmskih programa na Tuškancu traje reprezentativan ciklus filmova glasovitoga njemačkog modernista Wima Wendersa. Iako ga posljednjih desetljeća, u kojima se svojom omiljenom temom ljudskog otuđenja bavi u kontekstu utjecaja suvremene tehnologije i popularne kulture, muči ozbiljna kreativna kriza, vrijedi se podsjetiti antologijskih Wendersovih filmova koji su ključno obilježili njemačku kinematografiju druge polovice 20. stoljeća.


slika

Taj najameričkiji i komercijalno najuspješniji predstavnik novoga njemačkog filma koji je u postratnoj domovini odrastao pod izrazitim utjecajem dominantno američke, ali i britanske pop-kulture, stripa i rock-glazbe, u posljednje je vrijeme zanimljiviji kao dokumentarist koji primjerice u naslovima Duša čovjeka i Pina stvara pomalo površne, no estetizirane i vizualno dojmljive portrete glasovitih umjetnika. Nekad je, međutim, Wenders snimao dojmljive, pesimistične, iznimno atmosferične i sjajno režirane egzistencijalne drame u kojima se na intimistički način bavio kamijevskim temama alijenacije i životne tjeskobe. Razvidno je to i u najstarijim filmovima uz ciklusa, povijesnoj drami Skrletno slovo iz 1973, adaptaciji znamenitog istoimenog romana Nathaniela Hawthornea, i antologijskom filmu ceste Alice u gradovima, za koji je redatelj nadahnuće dobio slušajući pjesmu Memphis Chucka Berryja, baš kao i u sjajnim ostvarenjima Američki prijatelj, ekranizaciji romana Patricije Highsmith, metafilmskoj drami Stanje stvari te kultnom Nebu nad Berlinom.


Hitchcockova Dama koja nestaje na DVD-u


Mala ali agilna distributerska tvrtka Discovery Film, koja je filmofile tijekom posljednje godine među ostalim obradovala i Hitchcockovim Čamcem za spašavanje, Buńuelovim Anđelom uništenja, Rossellinijevom Paisňm, Bergmanovim Snovima i šestodijelnim box-setom Akire Kurosawe, nedavno je izdala također Hitchcockovo remek-djelo Dama koja nestaje iz 1938. Riječ je o romanom The Wheel Spins britanske književnice Ethel Line White, prema čijoj je prozi Robert Siodmak snimio sjajne Zavojite stube, nadahnutoj krimi-komediji u kojoj su uzbudljive špijunske i krimi-sastavnice iznimno vješto nadograđene elementima screwballa. Imponiraju svježina, prividna redateljska lakoća, sjajan rad s glumcima i britki dijalozi kojima Hitch, spretno se poigravajući očekivanjima gledatelja, kreira priču o skupini britanskih turista u prebukiranom planinskom hotelu u Tirolu, slikovitih likova koji se iz raznih razloga žele što prije vratiti kući, koji redom kriju određene tajne i među kojima je ubojica.


Muškarci koji mrze žene u kinima


Nakon što smo nedavno u kinima i na DVD-u imali priliku pogledati švedsku TV-adaptaciju znamenite trilogije Milenij Stiega Larssona, u kina stiže znatno ambicioznija prilagodba prvoga dijela trilogije u režiji dvaput za Oscar nominirana Davida Finchera. Za triler-dramu Muškarci koji mrze žene (izvorno Djevojka s tetovažom zmaja) scenarij je napisao oskarovac Steven Zaillian (Bande New Yorka, Američki gangster),


slika


iza kamere je daroviti Jordanov sin Jeff Cronenweth koji je s Fincherom surađivao na Društvenoj mreži, a pred njom glumački prvokategornici predvođeni Danielom Craigom i velikom holivudskom nadom Rooney Mara, kojima među ostalim asistiraju Christopher Plummer, Stellan Skarsgĺrd, Steven Berkoff i Goran Višnjić. Posthumno objavljena Larssonova trilogija, na pisanje koje je autora dijelom nagnalo i grizodušje zbog traumatična svjedočenja grupnom silovanju jedne djevojke u dobi kad mu je bilo 15 godina, svjetski je megabestseler koji će zasigurno i u celuloidnoj izvedbi steći golemu popularnost.


Vijenac 464

464 - 15. prosinca 2011. | Arhiva

Klikni za povratak