MOLITVA CRNCA
Bože moj, svaki moj ulazak u san
ulazak je u tvoj dvor
u mrtvu sobu u zemlji
Bože moj crni, u pećinama
obilje je života
urezano u stijenu
leopardi razjapljenih čeljusti
s ljudskim glavama
na nogama
Bože, Bože moj, prije nego uđeš
i pticu žrtvuješ duhovima
neka oni koji su započeli
i završe svoj život na zemlji
Bože moj, s lakoćom daha uzmi me
dok sanjam voli me
nevolja je crnca što vjeruje
snovima
BOŽE, OSLOBODI ME SVJETLOSTI
Bože, ne gledaj me svijetlo
svjetlost me ubija
mene ubi bjelokost
ubiše me demoni vapna
uroci u mlijeku majke
Bože, oslobodi me svjetlosti
oslobodi besmrtnosti
križa
koji se ne susreće
pod tvojim nogama
Mene ubija zlato
sunce u očima
ubija me sve nadrealno
snijeg
koji nikada
do mene neće stići
KADA CRNAC SKUPLJA UGLJEN
Kada crnac skuplja ugljen
on postaje crn
on postaje sunce
skriveno u zemlji
Kada crnac skuplja ugljen
on postaje
skrivena vatra
koju je otela zemlja
Kad Afrikanac usred ljeta
u podne
nosi ugljen
na glavi
nosi ugasli život
krv
koja ciči na studeni
Kada crnac skuplja ugljen
crnac će se sam od sebe
zapaliti
SAMO SAD, SAMO DANAS
U Africi znaju za sad
u Africi
postoji samo danas
I Hemingway se
u Africi
budio
sretan
Uvijek je znao:
danas
dogodit će se
nešto ružno
ili lijepo
Afrika je slavlje
života
slavlje
koje je preostalo
danas
U Africi brzo
nestaje boli
nestaje je
sad
patnja brzo pobijeli
U Africi se pleše
u valovima
pjeva
i kada zlo dolazi
u valovima
Drukčije se ne može
živjeti
U Africi
uz pjesme
palmi
poskakujući
slave sadašnjost
puni mjesec
osvjetljava
glineni pod
kolibe
bijele zube
u šaci zobene kaše
Sad postaje danas
stopala
ispucala od hodanja
u prašini
u Africi
AFRIČKA NOĆ
Kako crn
noću
hodati gradom
čim se oglase
pijetlovi
sunce zađe
Kako znati
da crni anđeli
nemaju dogovor
sa Sotonom
Afrička je noć
puna života
i ona diše
u krošnjama
visokih stabala
Dok spašavam
jedan život
ne propada li
cijeli svijet
CRNCU DAJU RUM
Crncu daju rum
krv
svojih neprijatelja
Nema ratnih zarobljenika
crncu daju
otvorene ruke
daju mu noć
da trguje
i ratuje
Crncu daju tikvicu
za rakiju
vreću ugljena
da na žaru peče
jarca
Za sve što naoružan učini
neće odgovarati
crnac tragediju zove
svakodnevnica
Crncu daju piti
erupciju
vulkana Nyragongo
slabići su bez izgleda
oni odlaze
u rat
i više se ne vraćaju
VJEROVANJE
Vjerujem vjerujem
bez obzira na sve
nemam
djetinjstva
Vjerujem vjerujem
oženit ću se
djevojkom
za koju mi trebaju
tri krave
a ja imam
jednu
Vjerujem vjerujem
s milijunima
bez perspektive
preživjet ću
vjerujem
u sve
kad popijem
pivo
od banane
CRNCA UČE SADITI PAMUK
Crnca uče saditi pamuk
pamuk je bijel
Crnca uče brati pamuk
pamuk je bijel
Crnca uče presti pamuk
pamuk je bijel
Crnca uče sašiti
bijelu košulju
od pamučnog platna
Crnac zna kako biti gol
HOĆE LI CRNAC OSTATI ŽIV
Zemlja je spaljena
kaučukom sunca
Je li kraj svijeta
iza oštre žute trave
Hoće li crnac
ostati živ
dok zriju grozdovi
zelenih banana
Moja će žena
rađati
dok bude mogla
začeti
Hoće li crnac
ostati živ
dok slaže slonovaču
u piramide
Hoće li crnac
ostati živ
dok se brani
ratničkim štitom
kojim se Picasso koristi
kao inspiracijom
Zemlja se raspukla
po sredini moždane kore
živi li svijet
odsječen od sjećanja
CRNAC JE CRN SAMO U AFRICI
Crnac je žut
na Dalekom istoku
crnac je bijel
na ledu sjevera
usred vatre
crnac je boje krvi
zelen na igralištu za golf
modar na pučini
poput blata
u dubokoj je vodi
Crnac je boje smrti
na cesti
varljiva života
u zrcalu vode
mokar je do kože
ima boju
pramaterije
Crnac je crn
samo u Africi
KONGO JE UVIJEK U SRCU TAME
Bijela cesta vodi
u srce
tame
gdje je nada pokrivena
lišćem
gdje ne očekujem
da išta mogu učiniti
zelenim rukama
Kongo je golema zemlja
cesta je duga
i svjetluca
kao zmijin rep
John Gunther bi dodao:
veličanstveno
veličanstveno
Na cestu su izišli svi
čak i orhideje
sa starcima
s dugim štapovima
i mlade žene
koje se poput vode
u slapovima
stropoštavaju
u jame
koje urliču
Jesu li to mravi
ili ljudi
na cesti
crni su
i mnogo ih je
Bijela cesta vodi
u afričku noć
Kongo je uvijek
u srcu tame
a sunce nigdje nema noževe
kao u Africi
u raspuklini
što zjapi bijela
od bezumlja
(iz ciklusa Afrika)
Ciklus Afrika T. M. Bilosnića
Egzorciranje globalnog
vampirizma
Uistinu postoji izvrnut svijet, duhovno, moralno i fizički nasuprotna zbiljnost. Isus u Evanđelju po Luki kaže da "ono što je ljudima uzvišeno, odvratnost je pred Bogom", da će, kako smo naučili, ali jedva uspijevamo vjerovati, "mnogi prvi biti posljednji, i posljednji prvi". "Sit gladnomu ne vjeruje", iskustvom ovjerovljeno i posve točno uči nas poslovica, a Antun Branko Šimić, kao u proročkome gledanju današnjeg vremena i nasuprotnih društvenih stvarnosti, kaže: "Čovječanstvo biva uže, neki ljudi širi: / skoro će po zemlji ići tek vampiri. / Zemlja biva pusta / nekoliko samo bića debljajući stenje." Tako su i Afrika, crnci i njihov način života svagda za zapadni kolonijalni materijalizam bili izvrnut svijet, srce tame kao nesvjesna zrcalna slika vlastite nečiste savijesti. Nije pretjerano reći da je i poezija danas u najvećoj mjeri izvrnut svijet u odnosu na konzumerizam.
Tomislav Marijan Bilosnić zna da je taj izvrnut pjesnički svijet jedino uporište koje će prokazati zlosilnost već davno unormaljena stvarnosnoga globalnog vampirizma, da se tek na crnačkoj i afričkoj pozadini vidi sva crnina bjelačke povijesti. Stoga asocijativna metaforička začudnost, šok neobičnosti, Kafkina sjekira za zamrznuto more u nama, zapravo egzorciraju spomenuti vampirizam, crnci svojim crnim suncem otvaraju prostor za još živ – makar i neispeglan – humanitet koji ni prejasna sunca, željezne i smrtonosne apstrakcije, bjelačkih ideologija nisu posve spržila ("Kada crnac skuplja ugljen / on postaje crn / on postaje sunce / skriveno u zemlji // Kada crnac skuplja ugljen / on postaje / skrivena vatra / koju je otela zemlja").
Bilosnićeve pjesme u ciklusu Afrika stoga su jednostavna a sugestivna izričaja, nasuprotna brbljavom, a mrtvački banalnom medijskom svijetu. Njegove slike barataju temeljnim kozmološkim, društvenim i psihološkim oprekama, poezija se prisjeća svoga djetinjstva, kada je u nefunkcionaliziranom sinkretizmu još dodirivala kozmičku tajanstvenost i životnu izvornost, svaka stvar nanovo zadobiva svoju sadašnjost neukroćenu cerebralnim redukcijama ("U Africi se pleše / u valovima / pjeva / i kada zlo dolazi / u valovima / Drukčije se ne može / živjeti // U Africi / uz pjesme / palmi / poskakujući / slave sadašnjost / puni mjesec / osvjetljava / glineni pod / kolibe / bijele zube / u šaci zobene kaše"). Sudbina toga, kako rekosmo, izvrnuta svijeta sudbina je, sugerira nam zapravo Bilosnić, nas samih. "Hoće li crnac / ostati živ / dok se brani / ratničkim štitom / kojim se Picasso koristi / kao inspiracijom", zlokobno nam je to, ali ujedno i jedino pravo pitanje koje onaj temeljni, duboki crnac, – upravo čovjek sam – u svakome od nas želi čuti od sve zlokobnijeg života, ali i od poezije, koja nikad nije prestala biti i seizmograf vremena.
Ukratko, Bilosnićevo pjesništvo stalo je – posebice u zadnjim knjigama, koje su i imale snažniju recepciju – postavljati prava poetička i ljudska pitanja pročišćenim i odmjerenim izrazom, arhetipskom, elementarnom slikovitošću i mudrosnim uvidima u naizgled međusobno izvrnute svjetove Boga i ljudske duše, toga dvoga što bi prema Svetome Augustinu bilo i jedino bitno. Pitanja koja su to preča u svjetlu uistinu zloslutnih i nažalost točnih pjesnikovih zapažanja: "Zemlja se raspukla / po sredini moždane kore / živi li svijet / odsječen od sjećanja."
Davor Šalat
Klikni za povratak