Vijenac 459

Matica hrvatska

Damir Širola, Galerija Matice hrvatske, Zagreb, 27. rujna – 10. listopada

Intimni zapisi grada

Loreta Gudelj Barać

Izložbom u Galeriji Matice hrvatske fotograf Damir Širola predstavlja svojevrstan retrospektivni sažetak dosadašnjega rada – opus subverzivnih crno-bijelih fotografskih kadrova velikoga formata nastalih u razdoblju od osamdesetih godina do danas. Stavljajući naglasak na realističnost situacije autor prikazuje gradski diskurs, portrete i autoportrete te krajolike koje možemo promatrati kao svojevrsno autobiografsko svjedočenje u analognom i digitalnom mediju. Široline fotografije intimni su, pomno birani dokumentarni zapisi detalja uličnoga života grada u kojem je umjetnik odrastao, zaustavljenih emocionalnih trenutaka serije monokromnih portreta i autoportreta te prikaza urbanih veduta kojima se autor koristi kao sredstvom projekcije biti vlastite egzistencije.


slika Apocalipse


Crno-bijeli medij umjetniku omogućuje efekt prolaznosti, otuđenosti i sjete, dojam bezvremenosti zaustavljenoga trenutka stvarnosti definirana tematskog trokuta fotograf (promatrač iza objektiva / protagonist / segment kadra) – mjesto – ljudi. Zagreb je pritom univerzalna kulisa prikaza kompleksne i jednostavne svakodnevnice, stoga autor u djelima nastoji biti nenametljiv.


slika Grad


Pomno birajući kadar Širola nalazi ravnotežu kretanja postižući savršenu estetsku recepciju i mirnoću. Fotografije djeluju na promatrača uvjerljivošću i realnošću, što autor djelomično postiže izborom kulise – netipične urbane arhitekture često industrijskoga karaktera karakteristične za autorovu specifičnu realističku estetiku.


slika Burza


Portreti i autoportreti svojevrstan su kontrast mirnoći gradskih veduta te rjeđe krajolika. Nimalo idealizirani, uhvaćeni momenti emocionalnoga sloma, umora, samoće, tuge ili starosti definirani oštrim kontrastima propitkuju poetiku intime najbolje pokazujući Širolin fotografski senzibilitet. Krupnim kadrom i tamnom pozadinom postignuta je struktura, ogolijevanje emocija bez distance; kao i kod veduta, autor bira teme koje se rado guraju pod tepih. Jedna od ključnih fotografija svakako je i posveta performansu Tomislava Gotovca Kunst fur uns, koji Damir Širola ovjekovječuje ne skrivajući poštovanje. Širolu kao i Gotovca određuje ljudskost, empatija, kritika digitalnoga doba i globalizacije, svrhovitost vlastitog i univerzalnog vremena. Stoga je Širolina fotografija klasična, no unatoč demistifikacijskom nastojanju posjeduje jedinstvenu poetiku.


Vijenac 459

459 - 6. studenoga 2011. | Arhiva

Klikni za povratak