Vijenac 456

Glazba

36. OSORSKE GLAZBENE VEČERI

Privlačnosti novog nacionalnog festivala

Zlatko Stahuljak

Osorske glazbene večeri od ovoga 36. izdanja nacionalni su festival, pokrovitelj im je predsjednik Republike Ivo Josipović pa se njihovo otvaranje 20. srpnja s koncertom Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a i solista izravno radijski i televizijski prenosilo kao što je to tradicija s Dubrovačkim ljetnim igrama i Splitskim ljetom. Usmjerene godinama na domaće stvaralaštvo, Večeri su ove godine u središtu pozornosti imale opus Anđelka Klobučara, akademika, orguljaša, profesora i skladatelja, obilježavajući 80. obljetnicu umjetnikova života.

Koncert je počeo izvedbom Klobučareve Passacaglie, koja nije mogla u potpunosti zadovoljiti, napose ne kao vrijednosni prinos domaćeg stvaralaštva.


slika S otvaranja 36. osorskih glazbenih večeri


Primjereno je pak ostvarena Velika misa u c-molu Wolfganga Amadeusa Mozarta, KV 427 (417a), jednako u orkestru i u zboru, koju je pripremio šef dirigent Zbora HRT-a Tonči Bilić. Posebice valja istaknuti soliste u Mozartovoj misi, i to sopranisticu sjajna izraza Ivanu Lazar, jednako tako i mezzosopranisticu Martinu Gojčeta Silić, zatim tamno obojena sigurna tenora, solista SNG-a u Ljubljani Dejana Vrbančiča i glasovno, s darom božjim bassa profondo, uz, rijetko kod drugih, pokretan izgovor, Lucijana Batinića.

Zbor Hrvatske radiotelevizije, uz dvije instrumentalne grupe i pod sigurnim ravnanjem Tončija Bilića, istaknuo se i dan poslije na drugom koncertu festivala izvodeći skladbe Andrea Gabrielija i njegova učenika Francesca Sponga Uspera (1561–1641), rođena u Poreču.

Zapaženi koncert priredili su Zagrebački solisti izvevši Collage za gudače Anđelka Klobučara, s izmjenom mirnih i dinamično silovitih elemenata. Slijedila je nježna skladba Ama Berislava Šipuša napisana za Kvartet gitara Leonardo (Massimo Felici, Alessandro Paris, Goran Listeš i Agostino Valente), koji ju je i izveo uz gudače Solista (kao jednu od repriza posvećenu stanovnicima Aquile nakon teškoga potresa 2008). U drugom dijelu izveden je Koncert za glasovir i orkestar u D-duru Josepha Haydna, a sjajnim nastupom istaknuo se pijanist Aljoša Jurinić. Na kraju su Zagrebački solisti izveli Preludij i Scherzo za gudače Dmitrija Šostakoviča.

Koncert je pred punim auditorijem priredio i Kvartet Leonardo, a slijedom temeljne programske zasade OGV-a spomenimo izvedeni četverostavačni Koncertatni kvartet Tomislava Uhlika s vrlo dopadljivim zadnjim stavkom Allegro, a uz to i dvije hrvatske praizvedbe djela Giovannija Sollime i Luisa Enriqueza Bacalova.

Neobična serioznost programa i visok doseg svirke odlika je nastupa dobitnika mnogih nagrada najuglednijih svjetskih natjecanja za klasičnu gitaru, na recitalu uz svijeće, gitarista Srđana Bulata. Posebno smo se na kraju obradovali izvedbi Tri trubadurske (Sjeta, Sonet, Svečanost) akademika Stjepana Šuleka, izvedene s posebnim nabojem osjećajnosti, koja nam je Šuleka pokazala u novom nadahnuću.

Početak druge polovice festivala označio je nastup Zagrebačkoga puhačkog trija (Dario Golčić, oboa, Domagoj Pavlović, klarinet i Žarko Perišić, fagot). Izveli su Puhački trio u tri stavka Anđelka Klobučara. Izvrsna izvedba folklorno i plesno obojene Klobučareve skladbe djelovala je kao svjež uvod u nastavak, Suitu za puhački trio A. Tansmana, Divertimento W. A. Mozarta, te Trio plodnog filmskog skladatelja Georgesa Aurica te još jednu praizvedbu, Tri stavka Vanje Lisjaka, znalački pisanih i skladanih upravo za tu prigodu.

Najveći posjet gledateljstva ostvario je Kvartet Klang (glasoviračice Vlatka Peko i Ana Lucić te udaraljkašice Anita Primorac i Kaja Farszky). Posebno su pozornost publike glazbenice privukle vrlo brojnim instrumentarijem. Uz Preludij u b-molu u obradbi za vibrafon i marimbu J. S. Bacha, Slike s izložbe M. P. Musorgskog i Sonatu za dva klavira i udaraljke B. Bartoka, od dviju domaćih skladbi, Etide za dva glasovira i udaraljke Ante Knešaureka, publici se osobito svidjela praizvedba Klang Maschine Zlatka Tanodija.

Zagrebački klavirski trio sastav je mladih, ali javnosti poznatih glazbenika koji je nastupio prvi put na OGV-u (Danijel Detoni, glasovir, Martin Draušnik, violina, i Pavle Zajcev, violončelo), skladbom Dubravka Detonija Zovu me Tryor, četverostavačnim Triom u a-molu Mauricea Ravela i praizvedbom Klavirskog trija hrvatske skladateljice Sanje Stojanović te Triom u e-molu, br. 2, op. 67 Dmitrija Šostakoviča. Trio Sanje Stojanović neobično je napisano djelo, s mnogo monologa na svakom instrumentu.

Jedan od najboljih nastupa bio je onaj ženskoga Gudačkog kvarteta Dominant iz Rusije. Započet Gudačkim kvartetom br. 5 Mila Cipre, nastavljen je Gudačkim kvartetom u c-molu, br. 8, op. 11, poznatim Šostakovičevim programatskim djelom. U drugom dijelu, uz prvorazredan nastupa Davorina Brozića i uz isto takav glazbeni dijalog i odgovor članica gostujućega kvarteta, dobili smo još jednu visoku vrijednost Klarinet-kvinteta u h-molu, op. 115 Johannesa Brahmsa.

Jedini vokalni koncert priredila je Marija Kuhar Šoša uz glasovirsku pratnju supruga Marija Šoše. U prvom dijelu programa izveden je niz vrlo poznatih popjevaka F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa i R. Straussa. U drugom dijelu, nasuprot dvjema pjesmama, Da mogu i Sanje, Jurja Stahuljaka i Lađe u noći i Serenade (Laku noć) Josipa Hatzea, bila su zastupljena dva španjolska skladatelja, Enrique Granados i Joaquin Turina. Marija Kuhar Šoša pokazala je svoj veliki glazbenoscenski dar, kao i sigurnost i snagu zapjeva nosivim i zvonkim sopranom.

Na prvom od tri koncerta posljednjega tjedna festivala nastupila je pijanistica Lana Genc. Početna i završna skladba bila su djela Franza Liszta (Sonetto del Petrarca 104, S. 270 i Sonata u h-molu, S. 178), u sredini Sonata, op. 58, u h-molu Frederica Chopina, a između njih dvije praizvedbe, Hommage ŕ Chopin: Frédéric’s Letter hrvatske skladateljice s međunarodnom karijerom, sada u Izraelu, Ivane Kiš, sa skladbom na tragičan tekst Svojoj najdražoj teško bolesna Chopina, te Hommage ŕ Liszt Frane Đurovića. Recital je završio vrlo zahtjevnom Sonatom Franza Liszta, izvedenom s velikom snagom i umijećem. Umjetnica se na višestruko odobravanje brojne publike odužila dodatkom.


Vijenac 456

456 - 8. rujna 2011. | Arhiva

Klikni za povratak