Vijenac 453

Književnost

Nadahnuta zbirka Maje Gjerek

Dojmljiv ljubavni brevijar

Ljerka Car Matutinović

Nitko tko se iole bavio proučavanjem književnosti neće moći opovrgnuti eklatantnu činjenicu da je poezija sudbinski odnos između pjesnika i vrijednosti koje on u sebi nosi. Pjesmotvorenje je beskonačni zamah individualnosti. Poezija po tome i opstaje jer svakovrsne oblike prolaznosti pretvara u vječitost. Po tome je ona jedinstveno postojanje, ali i jedinstven izbor. Opčinjen izborom pjesnik može silovito žudjeti za transparentnim oslobađanjem sebe, ali isto tako ostati u proturječju transcendentnih zaleta koji će tjeskobno odbijati, i s negativnim predznacima, sve priznate svetkovine života, među kojima je najljepša i najmističnija Ljubav. Izbor kojem se priklonila Maja Gjerek upravo je nesputano obnavljanje svoga oduhovljenog ja, oživljavanje one tajanstvene moći i snage koja okrepljuje i produljuje život. To je oblik čudotvorne ljubavne reinkarnacije.


slika Izd. DHK, Podravsko-prigorski ogranak, Koprivnica, 2010.


U iznimno nadahnutoj zbirci Nebo pjesnikinja, poznata kao liričarka osebujne poetske inkantacije, opčinjene anđeoskom duhovnošću, zadivljeno se i zacoprano prepušta uzbudljivoj ljubavnoj magiji: „I svo to obilje noćno, / S toplim tijelima i zvijezdama, /Postaje razlog / Da odložim pero, /Srcem i poljupcem / Uđem / U tvoje usnulo tijelo, / Zagrlim sunce u tebi, / A potom stopala ti poljubim / i dotaknem ih čelom.“ (Radosni nokturno).

S pedesetak ponesenih pjesama oživljenih raskošnim registrom riječi koje nas i zvukom i raznovrsnom formom pozivlju u začarani krug Ljubavi, pjesnikinja Maja Gjerek ispisala je cjelovitost ljubavnog obnavljanja. Njezina zlatousta opčinjenost ljubavlju privlači poput magneta čitateljevu introvertiranost, koja je i pjesnička i ljudska. Oslobođena ljubavna uzajamnost otklanja granice stvari i profanost svakodnevice, odvodeći pomna čitatelja u stanje gotovo sakralne očaranosti riječima: „Čeznem da te dotaknem, / Iznutra, pod kožom, da zagrabim, / Vrelu ružu srca mokrim prstima, / Čeznem da uđem u tebe, ljubavi, / Koji si moja prva i posljednja istina, / Kao duša u dušu, kao mek i čvrst, / Jezik djeteta u ustima, / I da me vrijeme nikad ne zaustavi… (Ljubavna čežnja).

Ako je poezija neuhvatljiv fluid poetskog bivstvovanja i način da se skučenost života zamijeni stalnim, maštovitim obogaćivanjem svakodnevice – ljubavlju, onda je Nebo Maje Gjerek metafora jedinstvene i uzajamne osjećajnosti koja bi se mogla iskazati jednostavnom sintagmom: sretna za jedno postojanje. To je mistično iskustvo poezije kojom se može reći sve: „U zagrljaju tvome, / Gdje kruh / I sol je, / Nebo / Pomičeš pogledom, / I večer / Pada poput blagoslova / Na moje / Ispružene ruke, / Mirne svjetiljke“ (Sutonji zagrljaj).

Doista, ovovremenski globalistički zaleti i svekolike opčinjenosti materijalnim (uporne i nesmiljene promidžbene poruke koje narušavaju esencijalnost odabranih trenutaka), naudile su prirodnom ljudskom senzibilitetu, koji prepušten čarobnim štapićima medija izmiče logici i zakonitostima iskustvenih i prihvaćenih spoznaja. Rasap vrijednosti i kriterija upravo je u punom zamahu pa bismo tu suvremenu egzaltiranost mogli staviti pod zajedničku mantru: ljubitkoteneljubineljubitkoteljubi. Ipak, predlažem bolje rješenje: Treba uzeti Majin ljubavni brevijar Nebo te ga čitati i na srpanjskom suncu. Kao protutežu.


Vijenac 453

453 - 14. srpnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak