Vijenac 452

Književnost

JEDAN VOJNIK, JEDNA ŽENA, O PSU DA NE GOVORIMO

Ljubavna priča u sjeni rata

Strahimir Primorac

Na stražnjoj korici romana Svi ti ljudi... navedeno je tek nekoliko oskudnih, općenitih podataka o njegovu autoru Marinu Radici. Možda je to posljedica piščeve samozatajnosti, kojoj se priklonio i urednik knjige, ali u svakom slučaju čitatelji, kojima preporučujem da knjigu pročitaju jer ju je pisao rođeni pripovjedač s puno nadahnuća, zaslužuju makar i tu šturu obavijest o autoru. Dakle, u bio-bibliografskoj bilješčici stoji da je Radica rođen u Benkovcu (ne navodi se godina rođenja), da je na Filozofskom fakultetu u Zadru diplomirao književnost i povijest umjetnosti te da je radio na zadarskoj gimnaziji i gimnaziji u Münchenu. Pisao je eseje, drame i pripovijetke (Sjene u oku) i bio urednik književnih časopisa i nekoliko knjiga. Uvršten je i u neke antologije.


slika Izd. Ogranak Matice hrvatska u Zadru, Zadar, 2010.


Čitatelji koji prate suvremenu hrvatsku prozu odmah će zaključiti da se Radičini Svi ti ljudi... ne uklapaju u njezinu središnju struju, da je to roman razlike. Svojom dominantno ljubavnom pričom smještenom u vrijeme Domovinskog rata on je prava mala žanrovska divezija, a u stanovitom smislu i snažan otklon od prevladavajućeg senzibiliteta. Taj otklon se postiže stanovitom dozom romantičnosti kojoj isključuje suvremene ironijske konotacije i traži od čitatelja da tu „staromodnu“ riječ razumijeva u njezinu osnovnom značenju duboke, čiste osjećajnosti. Dok je danas u punoj snazi kritički nastrojena proza o društvenoj stvarnosti, u lepezi od one alegorijske u čijem stilu prevladava ironija, pa sve do izravne, neuvijene kritike, dotle je Radičin roman i u dijelovima koji se referiraju na neke političke, socijalne ili moralne probleme društva prigušen pozitivnom emocionalnom energijom koja struji između dvoje glavnih junaka. U njemu povremeno prevladavaju elementi sad jednoga sad drugoga žanra, ali je nedvojbeno da mu je u osnovi ljubavna priča. Roman je napisan upravo zbog nje, a rat, i uopće društveni kontekst kao njezin okvir ipak je u drugom planu, premda, naravno, ne manje važan.

U romanu Svi ti ljudi... čitatelj će lako uočiti da se autor ugledao na jednu vrstu američkih ratnih filmova u kojima dominira ljubavna priča s nizom melodramskih elemenata. O tome uostalom postoji i izravan signal u tekstu: kad protagonist romana svojim vojnim džipom vozi asistenticu na fakultet, ona kaže da se osjeća „poput onih američkih djevojaka iz ratnih filmova koje preplanuli časnici razvoze po gradu“, a potom njih dvoje ironiziraju predvidivost završetka takvih filmova. No veze Radičine proze s navedenim filmskim žanrom ne iscrpljuju se na tom površinskom sloju. Tako npr. pisac poseže za jednim spektakularnim vojnim rodom pa pripovijeda o timu naših specijalaca koji operiraju na Velebitu i Dinari, opisujući njihove opasne ratne zadatke. Pogotovo je filmskom tretmanu blizak način na koji naš pisac postavlja ljubavni odnos glavnog muškog lika i mlade asistentice Dore: zasniva ga, s jedne strane, na snazi, viteštvu i časti (muški lik), a s druge na ljepoti i odanosti (ženski lik) – dakle na kodeksu osobina sličnom repertoaru spomenutog filmskog žanra.

Glavni lik – pripovjedač romana Svi ti ljudi..., pripadnik je peteročlanog tima specijalaca koji operiraju na Velebitu i Dinari. Realno je vrijeme zbivanja radnje romana od 1994. do otprilike kraja milenija, ali pripovjedačeva sjećanja sežu do njegova djetinjstva u sedamdesetima. Te su retrospekcije, osobito izleti, predratnu prošlost, važni stoga što čitatelj u njima doznaje detalje o složenim obiteljskimm odnosima, a i zbog nekoliko likova njegovih najbližih prijatelja iz mladosti, među kojima su Boris i Srbin Nino, i opisa uzroka zbog kojih se to prijateljstvo raspalo a oni otišli na različite strane. Rat ga je zatekao kao nesvršenog studenta germanistike, gastarbajtera u Njemačkoj, odakle se vraća u domovinu i priključuje Hrvatskoj vojsci. Njegov zavičaj poharali su Srbi; u romanu se ne spominje naziv njegova rodnog mjesta, ali se može pretpostaviti da je negdje u dalmatinskom zaleđu (ne znamo ni koji je grad u kojem je njegova vojarna i u kojem se zbiva najveći dio radnje, iako se može zaključiti da je riječ o Zadru; kao što se nigdje ne spominje ni protagonistovo ime i prezime, osim nadimka Stari kako ga oslovljavaju njegovi najbliskiji suborci i prijatelji Stijena, Zvir, Boki).

Pri oblikovanju lika Starog, kao i obrisa Domovinskog rata u dalmatinskom zaleđu, Radica je sačuvao trijeznu glavu, ne podliježući ni ogorčenoj, osvetničkoj gesti ni ikakvoj euforiji, ali ne skrivajući ni njegove prljave strane. Glavni je lik vrlo jasan kad u dvije rečenice sažima smisao svoga sudjelovanja u ratu: „Nikome nisam spalio krov nad glavom, niti pucao u potiljak. Branim pravo na sebe.“ Istodobno, on ima i viziju Hrvatske „kad jednom dođe mir“: zamišlja veliki bager-utovarivač koji „gura pred sobom sve ove zidiće i ravna krivudave putiće da se točno zna što je cesta i kamo smjera“; na koncu, „napravio bih spomenik bez pušaka i zastava, suvišnih riječi i znakova i vatre koja plamsa... Bio bi to spomenik drugačiji od svih, i ne bi bio posvećen nikom posebno, već svima: i djeci, i ljudima, i pticama...“ Već u trenutku kad je tu sliku zamislio, Stari je svjestan kako će ta njegova metafora „ravnanja putova“ završiti, ali je spreman da se bori za svoje pravo na iluziju: „...ja koji dajem svoje najbolje godine za nju [svoju zemlju, op. S. P.], mogu bar reći, prije nego joj uzmu sve oni koji joj ne daju ništa.“ Istu tu svijest o ratnim profiterima (počevši od politikanata do raznih „sposobnih“ i „poduzetnih“ protuha) kao jedinim dobitnicima u vrijeme kad svi gube, iskazuje i njegov suborac Ivan, kojeg su sva unapređenje mimoišla otkako je javno izrazio protest protiv nekog mjesnog politikanta.

Radičin opsežni roman podijeljen je u dva dijela, pri čemu je bitno veći prvi dio, dok drugi dio ima funkciju epiloga i sažeto obavještava čitatelja o tome „što je dalje bilo“. Među nekoliko drugih sitnijih zamjerki (povremeno suvišno detaljiziranje, predvidivost pojedinih situacija, nedorečenost nekih manje važnih likova), taj mi se završetak čini najproblematičnijim mjestom: sve što je relevantno za priču rečeno je naime u prvom dijelu, to je cjelina koja ima svoju čvrstu književnu logiku; drugi dio već je neka druga priča, čije okvire određuju drugi uvjeti i okolnosti. Ne smatram da je ovaj epiloški dio narušio strukturu, ali mislim da bi roman bio konzistentniji bez njega.

Valja istaknuti piščevu sposobnost da vješto, reklo bi se: s lakoćom prebire po čitateljevu registru emocija, bilo kad je riječ o temeljnoj ljubavnoj priči bilo kad je riječ o psu Bombiju koji nije samo medij odanosti nego i jedan od najindividualiziranijih likova romana. Upečatljiva je i posljednja slika romana zbog svog, u nas tako rijetkog, optimizma: grubi ratnik Ivan, koji se iz rata vratio bez šake, drži na prsima zaspalu kćer „rukom koja je ostala bez šake za tuču, ali ostao joj je zagrljaj...“


Vijenac 452

452 - 30. lipnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak