Posljednji ovosezonski koncert Majstorskog ciklusa održan 26. svibnja u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog zaokružio je ciklus u kojemu je Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije proslavio 80. obljetnicu postojanja, ali i u neslavnim okolnostima razriješio dužnosti svojega dugogodišnjeg šefa dirigenta maestra Nikšu Barezu, samo tri mjeseca prije isteka njegova ugovora i 18. sezone na tom vodećem mjestu u Glazbenoj proizvodnji HRT-a.
Ujedno, to je bila prigoda da se publici koja se zahvaljujući kraju sezone i atraktivnom koncertu okupila u nešto većem broju, podijele letci s programom iduće koncertne sezone Majstorskog ciklusa HRT-a 2011–12. Kraj sezone orkestar je nažalost dočekao bez šefa dirigenta, uz privremeno potpisani ugovor s maestrom Pavlom Dešpaljem, koji je na tom mjestu bio u svojim mladim danima (1962–67). Od četrnaest koncerata Dešpalj ravna na četiri, a na ostalima je uz pet inozemnih dirigenata, među kojima je i srbijansko-austrijski maestro Aleksandar Marković, po jedan koncert prepustio kolegama, vodećim dirigentima različitih generacija: Tončiju Biliću, Ivanu Repušiću, Vladimiru Kranjčeviću, Nikši Barezi i Mladenu Tarbuku.
Privremena ravnateljica Glazbene proizvodnje HRT-a Sanda Vojković Smiljanić u uvodnoj je riječi pred koncert kojim je završena ovogodišnja sezona pozvala publiku na pretplatu najavivši angažman vrhunskih dirigenata i majstorskih izvedbi sada repertoarnih djela. Time su naši Simfoničari napravili bitan zaokret u programskoj politici te od novog, nepoznatog i rijetko izvođenog prešli na klasične evergrine i načelo poznatog, provjerenog i sigurnog s namjerom privlačenja šire publike. Tako će se na koncertima u novoj sezoni čuti omiljene simfonije Brahmsa, Schumanna, Dvořáka, Schuberta i Čajkovskog, te Beethovenova 9. simfonija uz nezaobilazni Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, u čemu ćemo vrlo zorno na istim partiturama moći usporediti Simfonijski orkestar HRT-a sa Zagrebačkom filharmonijom i gostujućim orkestrima kojih je u ciklusima Lisinski subotom i Svijet glazbe sve manje u odnosu na prethodna godišta.
U tom je smislu koncert Simfoničara na završetku sezone bio znakovit. Umjesto oboljeloga maestra Dešpalja, koji se uspješno oporavlja nakon operacije, izvedbom je ravnao maestro Vladimir Kranjčević, koji je odlučio izmijeniti program u odnosu na onaj koji je tiskan u letku cijele sezone. Želio je publici predstaviti najbolje među pjevačkim pomlatkom, koji nije prestao pratiti od svojega angažmana kao direktor Zagrebačke opere. Ujedno, upozorio je javnost na jednu postojeću, ali nedovoljno poznatu domaću partituru klasične epohe, ali i dati svoj obol najizvođenijoj simfoniji u proteklih nekoliko sezona – Dvořákovoj Iz novog svijeta. Za razliku od te završne punine raskošnog orkestralnog sastava, precizne i zdušne zajedničke svirke svih dionica, u prvom dijelu večeri Simfoničari su nastupili u reduciranom sastavu od tek dvadesetak glazbenika. U tom komornom izdanju glazbenici nisu naviknuli nastupati, pa su se unatoč Kranjčevićevoj preciznoj gesti čuli svirački nedostaci kojih ne bi bilo da se organizacijski više potiče komorna aktivnost pojedinaca u orkestru. No pomalo krnja i nespretna pratnja nije smetala vrsne pjevače da daju sve od sebe. Sopranistica Lana Kos svojim je snažnim glasom bojila Mozartov motet Exultate, Jubilate, premda to nije njezin repertoar jer zvučnost i težina glasa nije dovoljno fleksibilna za fragilne mozartijanske kolorature. U skladu s manjim orkestrom i Zbor HRT-a nastupio je u smanjenu sastavu te u obradi Zorana Juranića izveo Rekvijem Julija Bajamontija pisan u povodu smrti Ruđera Boškovića, u kojemu su se u odmjerenim arijama i duetima u stilu pretklasične opere na kojoj je Mozart crpao nadahnuće izmjenjivali četvero sjajnih pjevača – sopranistica Martina Zadro, mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, tenor Domagoj Dorotić i bas Marko Mimica.
Klikni za povratak