Vijenac 446

Matica hrvatska

Predstavljena Prošlost i budućnost 20. stoljeća, Mh, 23. ožujka

Žmegačeva antologija duha

Nika Štriga

Nije česta pojava da znanstvene knjige postanu bestselerima. Osim ako im autor nije Viktor Žmegač, jer njemu će, čini se, to poći za rukom po treći put u kratku vremenu. Nakon sveobuhvatne sinteze njemačke estetske kulture, humanističkih znanosti i filozofije Od Bacha do Bauhausa i knjige monumentalnih interdisciplinarnih muzikoloških studija Majstori europske glazbe, koje se, iako pisane istančanim stilom i znanstvenim diskursom, odlikuju visokom razinom komunikativnosti s čitateljem, 23. je ožujka u Matici hrvatskoj predstavljena Prošlost i budućnost 20. stoljeća. Riječ je o knjizi eseja koji donose duhovni i intelektualni presjek prošloga stoljeća, predstavljajući ideje, misli i teorije koje su utrle put novim smjeranjima ili pak značile prekretnicu u široj kulturološkoj sferi.


slika Snimio Mirko Cvjetko


U knjizi Žmegač vodi dijaloge i promišlja značenje djela osamnaestero autora. Tumačenje snova S. Freuda, Tečaj opće lingvistike F. de Saussurea, Bitak i vrijeme M. Heideggera, Homo ludens J. Huizinge, Mit o Sizifu A. Camusa, Dijalektika prosvjetiteljstva M. Horkheimera i T. W. Adorna, Drugi spol S. de Beauvoir, Imati ili biti E. Fromma, Razumijevanje medija M. McLuhana, Koliko globalizacije čovjek može podnijeti R. Safranskog, Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije W. Benjamina, Riječi i stvari M. Foucaulta, neki su od njih.

Vodeći se prije svega „personalnom i epohalnom reprezentativnošću“, Žmegačev je izbor dijelom dakako i osoban, a knjiga kao rezultat i portret jednoga, uvjetno uzevši, stoljeća, ali i autoportret autora sama, jer on daje mnogo više od pregleda, upravo polemizira i su-djeluje.

Marko Grčić zato je Prošlost i budućnost 20. stoljeća i nazvao dubinski „najautorskijim“ djelom Viktora Žmegača, jer ga ne obilježava samo autorova stilska funkcionalnoist, već i njegova osobna, intelektualna i emotivna reakcija na svaki pojedini problem.

Iznimnim rasponom tema (od psihoanalize preko filozofije i lingvistike do socioekonomskog preispitivanja posljedica globalizacije) i potragom za sveopćom teorijom, s pravom se može zvati intelektualnom povijesti stoljeća.

Razlog je tomu što Žmegač ne smatra dovoljnim samo evidentirati kulturne i znanstvene činjenice, pojave i kretanja, već ih stavlja u kontekst, objašnjava, traži im uzroke, a pritom vodi računa o pluralizmu te poštuje različitost u duhu kulturalne kritike, istaknuo je August Kovačec predstavljajući knjigu.

Odabravši, vođen idejom aktualnosti, prijelomne i pionirske ideje i postavivši dijagnozu u duhu i mikroskopskih i makroskopskih načela, minuciozno i interdisciplinarno – Žmegač teži totalitetu nasuprot današnjoj težnji sve većoj specijalizaciji u znanosti.

Čovjek-institucija naziva ga akademik Krešimir Nemec, jer što vani rade čitave institucije, Žmegač radi sam. Između imati i biti, nastavlja Nemec, odlučuje se za drugo: posjedovati vrlinu i zrelost i ostaviti duboke tragove.

Sam Žmegač na kraju je iznio temeljnu ideju knjige: pokušaj iznalaženja kanona – filozofijskog, teorijskog – 20. stoljeća. „Nastojao sam pokazati neka polazišta dvadesetog stoljeća i iz tog razdoblja izvesti linije koje vode u budućnost. Uostalom, u toj se budućnosti već nalazimo, no nijedan razuman čovjek ipak neće reći da su teorije i dijagnoze kulturološke naravi zastarjele ili prevladane. Naprotiv, sve su istinske duhovne spoznaje aktualne i nema ozbiljnog kritičara ili znanstvenika koji može bez teorijskih postaja prošlog stoljeća, bez obzira na to radi li se o psihoanalizi, o mijenama u arhitekturi, o filozofiji egzistencije ili o prognostici u sjeni atomske bombe“, podsjetio je Žmegač te pozvao sve da sudjeluju u otkrivanju toga kanona, jer on je – otvorena igra.


Vijenac 446

446 - 7. travnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak