Vijenac 446

Glazba

U punome sjaju zazvučale obnovljene orgulje dvorane Lisinski

Orguljski dvojac dostojan Bachova genija

Zlatko Madžar

Koliko smo dragocjenih glazbenih doživljaja izgubili zbog duga műka toga koncertantnog glazbala, shvatili smo na reprezentativnoj večeri Bachove orguljske glazbe, ostvarenoj u neupitnu tumačenju dvojice glazbenika: skladatelja i orguljaša Ante Knešaureka te čembalista i orguljaša Pavla Mašića. Zahvaljujući Bachovu orguljskom geniju te pozvanosti i posvećenosti njegovih tek tridesetogodišnjih, ali posvema zrelih tumača, zagrebačka se palača glazbe subotnje večeri 2. travnja preobrazila u istinski hram glazbom ispovijedane duhovnosti. Tako se kulturni Zagreb poklonio Bachovoj umjetnosti na itekako dostojan način, kojim bi se podičiti mogao i skladateljev najvažniji glazbeni grad Leipzig, što je (kao rijetko kad!) ovom prigodom bilo dodatno podcrtano sjajno sročenom i iscrpnom programskom brošurom koncerta (autorica tekstova Ivana Kocelj).

U orguljaškome zajedništvu Knešaureka i Mašića skladno se upotpunjuju i bogato isprepleću njihove podjednako izrazite, ali uvelike suprotstavljene glazbeničke osobnosti. Očituje se to kako u individualnosti programskog izbora tako i u različitu interpretacijskom senzibilitetu svakog od dvojice glazbenika: Knešaurek je predestinirani mistik koji ponajprije osluškuje Bachove muzičke razgovore s Bogom, dok Mašić svjetovnim koncertantnim žarom radosno kroči Bachovim ovozemaljskim stazama. Iz tih dviju krajnosti te iz onoga neuhvatljivog što – poput najfinijih duhovnih alikvota – neprestano struji između njih, izranja naposljetku cjelovito obasjan ljudski i stvaralački lik Johanna Sebastiana Bacha, oca sve glazbe, stalno razapeta „između trenutka i vječnosti“, kako bi to rekao Vlado Gotovac.

Začudan umjetnički doseg zajedničkog koncerta dvojice hrvatskih orguljaša posljedica je njihove temeljite umjetničke inicijacije, jer Knešaurek i Mašić za sobom već imaju devet, od ukupno sedamnaest, koncerata na kojima u Bazilici presvetoga Srca Isusova predstavljaju cjelokupan Bachov orguljski opus. Zahvaljujući svesrdnoj potpori isusovačke zajednice ulaz je na sve koncerte slobodan, a glazbene institucije Grada Zagreba dosad nisu uložile u taj golemi umjetnički projekt ni lipe. Dobrano nagluh, Grad i ne traži rješenje za sudjelovanje, pa se Knešaurekov i Mašićev neprocjenjivi muzički dar može prokomentirati jedino stihom koji je pjesnik Gotovac uputio lajpciškome kantoru Bachu: „Ti si pronašao rješenje, ali mi čujemo samo utjehu.“ Kako to razmišljaju i komu zapravo služe neki od društveno dotiranih organizatora zagrebačkoga koncertnog života – ostaje i nadalje nejasno, no nakon ove već desete zagrebačke postaje Bachova orguljskog puta postaje bjelodano da dvojica vrhunskih glazbenih znalaca jedini smisao i utjehu pronalaze u samozatajnom i odgovornom služenju umjetnosti glazbe. I naposljetku još jedna, također istinska, utjeha: neobično bogatstvo Knešaurekove veličanstvene i potresne subotnje Improvizacije s temom B-A-C-H doista je nemjerljivo s iznosom bilo kojega honorara, jer tu je uistinu bio posrijedi neprocjenjiv doživljaj! (kako zapravo glasi, ovom prigodom itekako opravdan, slogan ciklusa Lisinski subotom).


Vijenac 446

446 - 7. travnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak