Ljubljana – Nekoliko dana prije splitske premijere Smrti trgovačkog putnika redatelj predstave Dušan Jovanovič u ljubljanskom je Mestnom gledališču imao praizvedbu nove drame Razodetja (Otkrivenja). Riječ je o svojevrsnu nastavku njegovih Karamazovih, u kojima se koristi mnogim vlastitim citatima, ne samo iz te drame. Cijela priča oko izvedbe u režiji Janeza Pipana vrlo je zanimljiva: Karamazovi su 1980. uoči premijere zabranjeni u Beogradu da bi bili praizvedeni nešto kasnije u Celju. Trideset godina poslije intendant beogradskoga Narodnog pozorišta Predrag Ejdus, kao svojevrsno simbolično iskupljenje, naručio je od Jovanoviča nastavak Karamazova. Jovanovič je dramu i napisao, ali je promjenom uprave u Narodnom pozorištu ona opet skinuta s repertoara, da bi sad bila praizvedena u Ljubljani. Epska predstava bergmanovskoga zamaha koja traje gotovo četiri sata bila je u Sloveniji prvorazredan kazališni događaj.
Frljić uspješan i u Srbiji
Beograd – Tri mjeseca nakon što je predstavom Kukavičluk u subotičkom kazalištu uzdrmao srbijansku kulturnu javnost i oduševio kritiku Oliver Frljić u beogradskom Ateljeu 212 imao je novu premijeru. Otac na službenom putu, predstava nastala po poznatom filmu, izazvala je odlične reakcije i potvrdila Frljića kao redatelja čije predstave osim kazališne provokacije nude i originalan scenski jezik.
Frljić je Sidranova Oca postavio na scenu kao brehtovski, politički mjuzikl s elementima groteske, fantastike i dokumentarnosti. Autor songova koje izvodi živi orkestar je sam Frljić, a dječaka Dina, protagonista, igra – Vlastimir Đuza Stojiljković. Kritika je zapazila kako je drama koja govori o represivnom komunističkom sustavu i manipulaciji i danas aktualna jer, unatoč demokratskom sustavu, represija nije nestala. „Izbor forme ove predstave – groteskni mjuzikl – podrazumijeva svijest o tom ponavljanju, o toj bezizlaznosti, o tom vječnom koprcanju u užasu političkih parola. A u takvim okolnostima nam valjda preostaje da (...) da se zabavljamo do iznemoglosti, zabavom očajnika“, zaključuje kritika pohvalu Frljićevoj predstavi.
Tamna strana seksualnosti
New York – Seks nedjeljom naslov je novoga komada Chise Hutchinson praizvedena u izvan-brodvejskom kazalištu Urban Stages. Takav naslov i početna scena u kojoj se dominantna žena poigrava vezanim golim muškarcem činio se kao drama o tamnoj strani seksualnosti, pogotovo što je autorica poznata kao netko tko se bavi tabuima i temama o kojima se ne govori često na američkoj sceni.
Kritika je ipak ostala razočarana, jer se Hutchinsonova, čini se, nije mogla odlučiti želi li provocirati ili – educirati, a drama je na kraju djelovala više kao skica nego kao dovršen rukopis. Iako velika očekivanja o rušenjima tabua nisu ispunjena, produkcija Sex on Sunday koja govori o muško-ženskim odnosima u režiji Jade King Carroll ipak je ocijenjena zanimljivom i kvalitetnom. S obzirom na dominaciju obiteljskih mjuzikala i nevinih tema na Broadwayu ovo je ipak – pomak.
U društvu mrtva oca
London – Shore, drama libanonskoga pisca s kanadskom adresom Wajdija Mouawada premijerno je izvedena u londonskom kazalištu Riverside Studios u režiji Anne Khazam. Nelagoda dramska halucinacija za protagonista ima Wilfrida, koji nakon smrti oca kojega jedva poznaje kreće u potragu za svojim korijenima u očevu zemlju rastrganu ratom. U potrazi za samim sobom i mjestom na kojem će pokopati oca Wilfrida osim duha mrtva oca prate i razne druge imaginarne osobe, jedan vitez okrugloga stola i cijela filmska ekipa. Kako su zbog građanskog rata u zemlji sva groblja puna, potraga za grobnim mjestom traje, a na putu se Wilfridu pridružuju i druge prikaze. Komad je ocijenjen vrlo neobičnim i originalnim, a produkcija o potrazi za vlastitim korijenima nelagodnom i vrlo dojmljivom.
Klikni za povratak