Vijenac 446

Kazalište

Kazališni globus – svijet

Jasen Boko

Karamazovi, drugi dio

Ljubljana – Nekoliko dana prije splitske premijere Smrti trgovačkog putnika redatelj predstave Dušan Jovanovič u ljubljanskom je Mestnom gledališču imao praizvedbu nove drame Razodetja (Otkrivenja). Riječ je o svojevrsnu nastavku njegovih Karamazovih, u kojima se koristi mnogim vlastitim citatima, ne samo iz te drame. Cijela priča oko izvedbe u režiji Janeza Pipana vrlo je zanimljiva: Karamazovi su 1980. uoči premijere zabranjeni u Beogradu da bi bili praizvedeni nešto kasnije u Celju. Trideset godina poslije intendant beogradskoga Narodnog pozorišta Predrag Ejdus, kao svojevrsno simbolično iskupljenje, naručio je od Jovanoviča nastavak Karamazova. Jovanovič je dramu i napisao, ali je promjenom uprave u Narodnom pozorištu ona opet skinuta s repertoara, da bi sad bila praizvedena u Ljubljani. Epska predstava bergmanovskoga zamaha koja traje gotovo četiri sata bila je u Sloveniji prvorazredan kazališni događaj.


Frljić uspješan i u Srbiji


Beograd – Tri mjeseca nakon što je predstavom Kukavičluk u subotičkom kazalištu uzdrmao srbijansku kulturnu javnost i oduševio kritiku Oliver Frljić u beogradskom Ateljeu 212 imao je novu premijeru. Otac na službenom putu, predstava nastala po poznatom filmu, izazvala je odlične reakcije i potvrdila Frljića kao redatelja čije predstave osim kazališne provokacije nude i originalan scenski jezik.


slika


Frljić je Sidranova Oca postavio na scenu kao brehtovski, politički mjuzikl s elementima groteske, fantastike i dokumentarnosti. Autor songova koje izvodi živi orkestar je sam Frljić, a dječaka Dina, protagonista, igra – Vlastimir Đuza Stojiljković. Kritika je zapazila kako je drama koja govori o represivnom komunističkom sustavu i manipulaciji i danas aktualna jer, unatoč demokratskom sustavu, represija nije nestala. „Izbor forme ove predstave – groteskni mjuzikl – podrazumijeva svijest o tom ponavljanju, o toj bezizlaznosti, o tom vječnom koprcanju u užasu političkih parola. A u takvim okolnostima nam valjda preostaje da (...) da se zabavljamo do iznemoglosti, zabavom očajnika“, zaključuje kritika pohvalu Frljićevoj predstavi.


Tamna strana seksualnosti


New York Seks nedjeljom naslov je novoga komada Chise Hutchinson praizvedena u izvan-brodvejskom kazalištu Urban Stages. Takav naslov i početna scena u kojoj se dominantna žena poigrava vezanim golim muškarcem činio se kao drama o tamnoj strani seksualnosti, pogotovo što je autorica poznata kao netko tko se bavi tabuima i temama o kojima se ne govori često na američkoj sceni.


slika


Kritika je ipak ostala razočarana, jer se Hutchinsonova, čini se, nije mogla odlučiti želi li provocirati ili – educirati, a drama je na kraju djelovala više kao skica nego kao dovršen rukopis. Iako velika očekivanja o rušenjima tabua nisu ispunjena, produkcija Sex on Sunday koja govori o muško-ženskim odnosima u režiji Jade King Carroll ipak je ocijenjena zanimljivom i kvalitetnom. S obzirom na dominaciju obiteljskih mjuzikala i nevinih tema na Broadwayu ovo je ipak – pomak.


U društvu mrtva oca


London Shore, drama libanonskoga pisca s kanadskom adresom Wajdija Mouawada premijerno je izvedena u londonskom kazalištu Riverside Studios u režiji Anne Khazam. Nelagoda dramska halucinacija za protagonista ima Wilfrida, koji nakon smrti oca kojega jedva poznaje kreće u potragu za svojim korijenima u očevu zemlju rastrganu ratom. U potrazi za samim sobom i mjestom na kojem će pokopati oca Wilfrida osim duha mrtva oca prate i razne druge imaginarne osobe, jedan vitez okrugloga stola i cijela filmska ekipa. Kako su zbog građanskog rata u zemlji sva groblja puna, potraga za grobnim mjestom traje, a na putu se Wilfridu pridružuju i druge prikaze. Komad je ocijenjen vrlo neobičnim i originalnim, a produkcija o potrazi za vlastitim korijenima nelagodnom i vrlo dojmljivom.


Vijenac 446

446 - 7. travnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak