Vijenac 445

Likovna umjetnost

Izložbeni ciklus splitske Galerije umjetnina Dijalog Jedan na jedan

Umjetnička borba

Rašeljka Bilić Boras

Koncept izložbi dvaju umjetnika iz različitih sredina atraktivan je zbog estetskog sukoba koji proizlazi iz različitih poetika i temperamenta


Nova koncepcija izložbenog programa Galerije umjetnina u Splitu temelji se na suodnošenju dvoje autora i njihovih umjetničkih poetika. Temeljeći ideju osmišljavanja izložbene djelatnosti na muzeološki primamljivoj osnovi kao i na praktičnoj iskoristivosti prostora i vremena Božo Majstorović je u Galeriji umjetnina osmislio koncept dvojnih izložbi. Ideja dijaloga dvoje likovnih umjetnika iz različitih sredina na način da se u jednom izložbenom prostoru suodnose svojim likovnim poetikama i karakterima – u svoj svojoj različitosti i sličnosti, prešla je i u odnos konfrontacije dvoje kustosa odnosno likovnih kritičara koji zastupaju svoga umjetnika.


slika Viktor Popović, Bez naziva, 2011.


Takvi izložbeni projekti sa širokom tematskom raznolikošću stoga pretpostavljaju široki raspon suradnje, kako s likovnim umjetnicima tako i s najvrsnijim kritičarima – povjesničarima umjetnosti, koji osiguravaju da svaki izložbeni projekt postane kreativan i medijski događaj.

Na taj način Galerija umjetnina splitskoj je likovnoj izložbenoj sceni ponudila nešto zanimljiviji način izlaganja i tako pokušala privući publiku u svoje prostore. Naime, već je postalo prirodno da se današnje galerije i muzeji otvaraju prema publici, a Galerija umjetnina u Splitu jedno je od mjesta na kojem se mogu najdoličnije ugošćavati najuglednija imena hrvatske suvremene likovne scene. Potreba da Split oživi izložbeni prostor u kojem se mogu održavati velike izložbe umjetničkoga i kulturnog značaja i tako intenzivnije razvijati likovni život dobila je svoj iznimno kreativan, estetski i funkcionalni te muzeološki opravdan izraz.

U skladu sa suvremenom muzeološkom praksom koja potiče interaktivnu komunikaciju s posjetiteljima može se reći da je osmišljen jedan od oblika inovacije u muzeološkoj praksi. Nova muzeološka praksa naime pokazuje da upravo specijalizirani muzeji suvremene umjetnosti postaju kulturni centri s raznolikom kulturnom djelatnošću. (Uz muzeje redovito se vežu medijateke, multimedijalne dvorane, suvenirnice, restorani i kafići.) Na tragu te nove muzeološke paradigme – nove muzeologije, splitska Galerija umjetnina pokušava, sa svim svojim suradnicima na čelu s Božom Majstorovićem, takvim izložbenim htijenjem unijeti element kreativnosti u zadovoljenju i znanstvene, estetske, funkcionalne i ljudske komponente muzeološkog rada.


slika Igor Eškinja, Specijalni efekti za obične ljude, 2011.


S obzirom da se muzeji počinju smatrati ne samo mjestom čuvanja i, eventualno, stvaranja znanja nego i mjestom kreiranja identiteta (regionalnog, lokalnog, grupnog, individualnog), a muzeološki rad integralnim dijelom društvene promjene, takvi pomaci u izložbenim djelatnostima i programima muzeja pokušaj su promjene fokusa muzeološkog rada s „paradigme kustosa i zbirke u smjeru paradigme izložbenog medija“ (Tomislav Šola).

U želji da se prate i obrađuju najvažnije ličnosti i pojave hrvatskoga suvremenog umjetničkog stvaralaštva, u Galeriji umjetnina na praktičan je način osmišljeno predstavljanje, odnosno konfrontacija domaćih lokalnih i gostujućih umjetnika. Kriteriji izbora umjetničkih suparnika rezultat su zajedničkoga kustoskog unutargalerijskog koncepcijskog htijenja vođena morfološkim, interpretativnim, semantičkim, konceptualnim i koncepcijskim ili pak generacijskim razlozima s jasnom svrhom stvaranja „jedinstvenog i usklađenog prostora umjetnosti“ (Jasminka Babić). Autori se predstavljaju novim radovima, bilo da se radi o potpuno novim ciklusima ili da je riječ o djelima već poznatim hrvatskoj publici, no sada stavljenim u novi kontekst i novu sredinu. Tako je izbjegnuta zamka svladavanja impozantnog i površinom zahtjevnog prostora u prizemlju Galerije (tisuću četvornih metara) zahtjevnim retrospektivnim pregledima stvaralaštva pojedinog umjetnika, nego je ponuđen nešto dinamičniji uvid i presjek rada predstavljenih suvremenih umjetnika. U sklopu edukativne djelatnosti Galerije za vrijeme trajanja pojedine izložbe osmišljen je i koncept Razgovor s umjetnikom / Razgovor o umjetniku. Otvorena je tako i mogućnost neposredna susreta s akterima suvremene umjetničke scene. Za svaku izložbu koja se ostvaruje u Galeriji tiska se i reprezentativan dvojni katalog s obradom i temeljitim pristupom pojedinoga likovnog kritičara s temom izložbenoga ciklusa svoga zastupanog umjetnika.

U razdoblju 2010/2011. osmišljena su četiri ciklusa tih dvojnih izložbi. U 2010. realizirane su dvije izložbe iz ciklusa. Premijerna izložba bio je nastup Viktora Popovića iz Splita i Igora Eškinje iz Rijeke, a kustosi su bili Jasminka Babić iz Galerije umjetnina i Nataša Ivančević iz Muzeja moderne i suvremene umjetnosti iz Rijeke. Na drugoj izložbi predstavljeni su Vedran Perkov iz Splita, kojeg je zastupao Božo Majstorović, i Đorđe Jandrić iz Zagreba, kojeg je predstavljao Mladen Lučić. U tijeku je izložba Vlaste Žanić i Rina Efendića, s kustosima izložbe Jankom Vukmir i Marijom Stipišić Vuković, a u pripremi su izložba Matka Trebotića i Igora Rončevića, o kojima će pisati Branka Brekalo za Trebotića i Ivica Župan za Rončevića.

Izložbeni prostor Galerije ima specifičnu ulogu u splitskoj kulturnoj sredini, jer postojanje Galerije postaje i fizički i umjetnički središnjim mjestom i raskrižjem likovnih događanja na splitskoj kulturnoj sceni. Splitska Galerija umjetnina dokazala je ovom izložbenom koncepcijom da može izaći iz okvira muzejske zbirke u šire društveno okruženje koncipirano da aktivno sudjeluje u svakodnevnom životu zajednice i procesima društvene promjene. Uključivanje muzeja u svakodnevni život zajednice, istodobno, djeluje na snaženje lokalnog identiteta i razvoj ne samo turizma i ekonomije nego i proizvodnje znanja, odnosno na jačanje lokalnih sredina u odnosu na središnju državnu organizaciju, što je i predstavilo Galeriju, suvremenim muzeološkim rječnikom, kao jednog od oslonaca društvene identifikacije.


Vijenac 445

445 - 24. ožujka 2011. | Arhiva

Klikni za povratak