Vijenac 445

Kazalište

PORTRET: MARIJA SEKELEZ, 35. OBLJETNICA UMJETNIČKOG DJELOVANJA

Snažna glumačka osobnost

Mira Muhoberac

Za proslavu trideset i pet godina umjetničkoga djelovanja Marija Sekelez odabire dramski tekst Diva, koji je prije nekoliko godina za nju i Nataliju Đorđević napisala Marijana Nola. Redatelj Želimir Mesarić u Gradskom kazalištu Žar ptica sigurno i s mjerom vodi dvije glumice različitih naraštaja u ljudskim i emotivnim sukobima dramskih osoba: istaknute glumice, starija i ugledna Helena i mlađa i uspješna Lana razgovaraju o životu i glumi, svađaju se, mire i ponovno sukobljuju u ženskoj garderobi Hrvatskoga narodnoga kazališta za vrijeme dodjele Nagrade hrvatskoga glumišta, otkrivajući i zajedničke ljubavnike i zajedništvo vlastitih života i pozadinu drame o identitetu dive. Tijekom cijele predstave Marija Sekelez kao Helena pokazuje snažnu glumačku osobnost, preciznost, snagu i izniman glumački, emotivan i intrigantan raspon stanja i raspoloženja, maksimalno poštujući suptilnu glumačku ulogu i velik umjetnički prinos Natalije Đorđević. U domišljenoj, posebnoj predstavi prepunoj obrata, u ulogama u kojima su u tekstu nominirane u istoj kategoriji, za najbolju žensku ulogu u, autoironično, lutkarskim i predstavama za djecu, kao dvije na razne načine povezane osobnosti.


slika Marija Sekelez i Natalija Đorđević u Divi


Preciznost, marljivost, predanost radu i racionalnost te snažna emotivnost i mediteranski temperament koji rađaju sklonost glumačkom pozivu i organizacijskom perfekcionizmu Marije Sekelez, diplomirane dramske umjetnice i ravnateljice Žar ptice, upisani su na početku njezina života: rođena u Vukovaru, odrasla je u Splitu, u kojem je završila srednju školu. Intelektualna znatiželja i atraktivan izgled možda su je potaknuli na istodoban studij: Akademiju za kazališnu umjetnost – smjer gluma diplomira 1972. kao jedan od najboljih studenata, a paralelno studira komparativnu književnost i češki jezik na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

U profesionalnom glumačkom životu nastupila je u više od pedeset predstava s više od četiri tisuće izvedbi, u petnaestak televizijskih serija, pedesetak drama, u pet filmova. Glumila je u Teatru &TD i u svim kazalištima u Hrvatskoj, kao i na Dubrovačkim ljetnim igrama i Splitskom ljetu. S predstavama raznovrsnih žanrova, od kojih se ističu Kaspar, Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja, Woyczek, Don Juanov osmijeh, Odmor za umorne jahače, Ručni rad, Volpone, Bourek-Stoppardov Hamlet... sudjelovala je na više od četrdeset i pet svjetskih i hrvatskih festivala. Zapažene uloge ostvarila je u televizijskim serijama Kapelski kresovi, Pozitivna nula, Jelenko, Marija... i u filmovima Ludi dani, Mećava, Vrijeme vode, Akcija Stadion, itd.

Kao profesionalne samostalne projekte realizirala je monodrame Tebi, moja Dolores Saše Božović, Večernja zvijezda ili Žena sam Vesne Parun, Uzmi me takvu kakva jesam Vesne Krmpotić, Isadora ili Prva bosonoga plesačica Ala Weinera. Za vrijeme Domovinskoga rata na HTV-u ostvarila je glazbeno-poetski serijal, antiratni prosvjed Dok nam živo srce bije, u kojem je nastupilo više od četiri stotine glumaca i pjevača, ali i velik broj dokumentarnih emisija: U sjaju slobode, Od Ciste do svjetske modne piste, Iz Runovića u američki san, Sv. Leopold Mandić u Africi..., koje su prevedene na engleski i prodane mnogim stranim televizijskim postajama.

Godine 1998. producirala je i glumila glavnu ulogu u predstavi Majstorska klasa Marije Callas, s kojom je s velikim uspjehom nastupila u svim profesionalnim kazalištima u Hrvatskoj, ali i u Londonu i u Parizu. Za svoj je umjetnički rad dobila Nagradu udruženja dramskih umjetnika Hrvatske, 1986, Nagradu Grada Zagreba, 1998, Nagradu Europski krug, 1999, Nagradu Petar Brečić, 2005.

U lipnju 2000. imenovana je ravnateljicom Gradskoga kazališta Žar ptica. „Od jednog zapuštenog i neatraktivnog kazališta u kratkom vremenu uz nadljudski napor uspjela sam stvoriti ugledno i najposjećenije kazalište za djecu s prosječno četiri premijere te godišnje po 300 izvedbi, koje u svakoj godini posjeti oko 45.000 djece.“ Početkom svake sezone od 2000. Žar ptica u akciji Osmijehom do zdravlja prikazuje karitativne predstave u domovima za djecu i bolnicama na dječjim odjelima. U travnju 2001. GK Žar ptica pokrenulo je svoj besplatni festival – Naj, naj, naj festival, kojim do danas okuplja velik broj kazališta iz Hrvatske i inozemstva. Već deset godina zaredom održava se i akcija Nema zime u Žar ptici te besplatne predstave u mjestima i gradovima od posebne skrbi. Sudjeluju na festivalima u zemlji i inozemstvu (MDF u Šibeniku, Festival glumca u Vinkovcima, SLUK, PIF, ASSITEJ, Zlatni delfin u Varni, Bugarska itd.). Gostuju u Sloveniji, BiH-u, Venezueli, Izraelu, Bugarskoj, Austriji, Rumunjskoj, Poljskoj, Velikoj Britaniji, Srbiji, Mongoliji i Egiptu te po cijeloj Hrvatskoj. Dobili su pedesetak nagrada na nacionalnim i međunarodnim festivalima, Nagradu Hrvatskoga glumišta tri puta.

Marija Sekelez za svoj je rad dobila i najviša državna i gradska odličja. Povratak glumi u trenutku kad je kazalište koje vodi na vrhuncu uspješnosti najveća je nagrada publici i toj iznimnoj hrvatskoj umjetnici i ravnateljici.


Vijenac 445

445 - 24. ožujka 2011. | Arhiva

Klikni za povratak