Vijenac 445

Glazba

JAZZ AD LIBITUM – 3. NEW ZAGREB JAZZ MEETING

Novi Zagreb voli jazz

Mladen Mazur

U nemalom nizu festivala i sličnih manifestacija u Zagrebu već tri godine bez većeg odjeka prolazi jedini stalni festival jazza u Novom Zagrebu, poznat kao New Zagreb Jazz Meeting. Ta bi stalna manifestacija jazza trebala oživiti ne osobito bogatu kulturnu scenu tog dijela grada metaforički poznata kao spavaonica metropole. Iz nekih razloga ta relativno skromna, ali programski kvalitetna priredba ne postiže, nažalost, širi odjek koji zaslužuje. Ipak, ona ima svoju postojanu, vjernu, iako malobrojnu publiku, što cijeloj zamisli u malom prostoru daje poseban, gotovo komorni predznak. Organizatori su novozagrebačkih jazz-susreta Međunarodni centar za usluge u kulturi Travnog i Hrvatski jazz klub.


slika Drago Gajo za bubnjevima, na čelu Kvarteta


Stalni je dogovoreni termin manifestacije druga polovica rujna svake godine, no treća sreća nije ovaj put bila na strani organizatora. Najprije je, već zbog poznatih financijskih poteškoća, termin održavanja festivala premješten iz druge polovice rujna u neprikladniji prosinac, no tada je zbog snježnih neprilika nastup slovenskoga kvinteta bubnjara Drage Gaja morao biti odgođen. Tako je koncert održan tek 24. veljače ove godine, i to ne u sastavu predviđenu za prvi nastup, nego u formaciji kvarteta, na čelu kojeg je ostao jedan od najboljih slovenskih bubnjara Drago Gajo. U kvartetu u kojem je taj rutiner okupio mlađe glazbenike nastupili su: Črt Remic, alt-saksofon, Erik Marenče, glasovir, i Jan Gregorka, kontrabas. Izuzmemo li povremene zagrebačke nastupe izvrsnoga gitarista Primoža Grašiča i hrvatsko-slovenskog bubnjara Ratka Divjaka, to je za zagrebačku jazz-publiku bila prilika da se upozna s drugom i drukčijom prezentacijom slovenskih džezista. Bubnjar Drago Gajo nije samo jedan od veterana ljubljanske jazz-scene, glazbenik bogata iskustva i reputacije, nego i pokretač i vlasnik najpoznatijega ljubljanskog jazz-kluba Gajo. Klub je u glavnom gradu dežele odigrao ulogu kakvu je donedavno imao zagrebački B. P. Club, ugostivši tijekom godina niz poznatih slovenskih i inozemnih džezista. Gajo, privržen stilskoj eri post-bopa, u svoja shvaćanja jazza nastoji uvjeriti i mlađe slovenske glazbenike, pokušavajući im, s obzirom na generacijske razlike, ukazati na neke temeljne džezističke vrijednosti interpretacije toga glazbenog fenomena, s obveznom formom, kantilenom i snažnijim pristupom swingu. On, jasno, itekako uzima u obzir stilski karakter mlađih suradnika, među kojima je ovaj put, zbog obveza, izostao trubač, koji bi zasigurno upotpunio pravi zvuk i tretman hard-bop-izričaja. A stil je sviranja Drage Gaja, kako je i na plakatu najavljeno, upravo hard-bop jazz, kasniji derivat glasovitog i u jazzu revolucionarnog be-bopa, pri čemu se željelo postići snažnije naglašen ritam te, u tematici izvođenja fraza i sola, agresivnije sviranje. Bubnjari Art Blakey i Max Roach, trubači Clifford Brown, Lee Morgan i Blue Mitchell, pijanist Horace Silver, uz mnoge druge, bili su korifeji tog stila. Alt-saksofonist Črt Remic, diplomant iz Graza, svladao je taj stil, ali kao pripadnik današnje mlađe generacije sklon je i iskoracima u sferu europskoga free-jazza s ponekad neuobičajenim melodijskim i harmonijskim rješenjima. Pijanist Erik Marenče otvoren je stilski širokom spektru interesa, temeljenu ipak na mainstream jazz-izričaju. Mladi kontrabasist Jan Gregorka iz Kamnika svojim je inventivnim solima i svinganjem bio pravo iznenađenje. Sve se to već moglo zapaziti na samu početku njihova nastupa u maloj dvorani novozagrebačkoga MCUK-a, u izvedbi bluesa Take The Coltrane, da bi se poslije potvrdilo i u nekim, široj publici manje poznatim temama, kao što su: Ceora Leeja Morgana, Visa Blues Charlieja Parkera i Tadd’ s Delight Tadda Damerona. S druge pak strane, izvedeni su i neki poznatiji standardi, i to ne samo iz post be-bopovskoga razdoblja, s nezaobilaznom temom I’ll Remember April Raya i De Paula te nekoliko krasnih, poznatih balada, primjerice Body and Soul Johnnyja Greena, a za dodatak I Can’t Get Started Vernona Dukea i Ire Gershwina.

Kvartet Drage Gaja priredio je u Novom Zagrebu vrlo ugodnu jazz-večer u komornoj atmosferi relativno malena, no dobro ispunjena prostora, iskupivši se u potpunosti za svoj opravdani nedolazak prošloga prosinca. Valja na kraju spomenuti da je četvrti New Zagreb Jazz Meeting najavljen u istom prostoru za 29. i 30. rujna ove godine.


Vijenac 445

445 - 24. ožujka 2011. | Arhiva

Klikni za povratak