Vijenac 443

Likovna umjetnost

Hrvoje Urumović, Lica nacije, Studio Moderne galerije Josip Račić

Cinizam na hrvatski način

Rašeljka Bilić Boras

Životinjski likovi i njihova alegorizacija u službi interpretativnoga ključa moralno-psihološke karakterizacije ljudskih osobina često je upotrebljavana u svjetskoj literaturi i umjetnosti, pa u tom smislu nije nikakav novitet ni na izložbi Hrvoja Urumovića Lica nacije. Antropoanimalistička dvojnost često se primjenjuje u svrhu isticanja civilizacijske vertikale te je i Hrvoju Urumoviću poslužila za njegovu novu neopop-prostornu instalaciju u duhu postmoderne estetike. Skulpturalno konceptualni triptih, koji u obliku asocijativnoga diskursa daje britki komentar sociopolitičke zbilje u Hrvatskoj, koristi se upravo zoomorfnom antropomorfizacijom s biblijskom alegorijom stada ovaca i pastira. U prepoznatljivoj maniri ironije i cinizma, Urumović parafrazira hrvatsku stvarnost i sučeljava nas sa slikom nacije referirajući se na sociopolitičke i osobne aspekte življenja u Hrvatskoj. Štoviše pomiče granice komičnoga prepuštajući se mediju animalne skulpture u službi kritike društveno-političkog stanja u državi.


slika Ruralna intervencija ili Ti si mi najdraža, 2006 . / Snimio Damir Širola


Instalacija u formi triju zasebnih asocijativnih diskursa temelji se na jedinstvenoj ideji o društveno senzibiliziranoj umjetnosti mišljenoj kroz reinterpretaciju nacionalne umjetničke baštine, zatim kroz parafrazu biblijske tematike stada ovaca i interpretacijama relacije čovjek–životinja. Objedinjeno pod naslovom televizijske emisije Lica nacije autor se pozabavio interpretacijom svoje osobne moralne karakterizacije ljudi u najbližoj okolini.

Stoga je upravo najzanimljivija reinterpretacija najpoznatije tipološke i portretne karakterizacije ljudskih likova u hrvatskoj likovnoj baštini na svojevrsnom grupnom portretu tadašnjega društva u Dalmatinčevu vijencu od 71 glave na šibenskoj katedrali. Upravo taj friz koji nudi cijeli raspon različitih ljudskih fizionomija poslužio je kao citat i inačica današnjoj slici i presjeku društva – Urumović je stvorio svoj friz od 19 oblikovno ujednačenih i karakterno potpuno nediferenciranih portreta svedenih na ovčje glave ponudivši tako, kako to autor izložbe u predgovoru naziva, vlastitu „stratigrafiju današnjeg društva“.

Koristeći se ovcom kao općim mjestom za definiciju ljudske naivnosti, uloge pijuna i dijela stada prepuštena svim oblicima nadziranja vođi/pastiru/vlasti, Urumović stvara grupnu skulpturu, riječima autora izložbe Željka Marciuša, „ogoljenog, razderanog i vizualno načetog modričastog“ ovčjeg stada nazvanu Ruralna intervencija ili Ti si mi najdraža. I u ovome slučaju to je ironična slika društva u obliku stada ovaca s više interpretativnih razina, od posve jasne asocijacije na psihologiju mase, preko folklorizacije društva u kojem se potpuno brišu granice ruralnog, urbanog i animalnog do iznimno intrigantne i dvoznačne distinkcije ženke u stadu urešene lijepo oblikovanim trepavicama. Pokušaj je to ismijavanja i klišeiziranja današnje vlasti, parabola i alegorija o pastiru i ovcama, odnosno vlasniku iza kojeg se krije status, zakon, moć, banka, korporacija…

Treći je dio trodijelne instalacije skulptura čovjeka-psa, poniznika i poslušnika u klečećem položaju s ispruženom rukom-šapom u stavu dobro dresirane životinje. Otvarajući vrlo jasno pitanje poslušnosti pojedinaca, najčešće mladih i perspektivnih, u društvu iskrivljenih moralnih i društvenih vrijednosti, naglašen je tu karakter ukroćena psa kojim autor, nazvavši ga Outsider i naznakom fige u ispruženoj ruci, progovara i o potrebi da istupi i ukaže na svoju ironiju spram društveno posloženih vrijednosnih odnosa. Vrlo jasno riječ je o preslici nekih društvenih mehanizama u rječnik umjetničkog djelovanja. Instalacijom autor otvara pitanje pripadnosti takvu društvu, ali i jasno iskazuje želju da iz njega istupi.

Jednako duhovit i ironičan kao i u dosadašnjim kiparskim radovima, ni ovom izložbom Urumović ne odstupa od vrsnosti u izvedbi skulpturalnih uradaka. Premda je skulptura, mišljena kao oblikovanje predmetnih objekata, što podrazumijeva i fizikalnost i materiju, na ovoj izložbi rabljena kako bi poslužila za slaganje konceptualne i angažirane umjetničke interpretacije socijalne (ne)pravednosti, autor je ostao vješt u modelaciji, pa čak i kad je riječ o zahtjevnu poslu izrade skulpture u stiroporu.


Vijenac 443

443 - 24. veljače 2011. | Arhiva

Klikni za povratak